به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، علی آشتیانیپور از مدیران پخش و تهیه کننده سینما در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت درخصوص وضعیت توزیع و اکران آثار سینمای دفاع مقدس اظهار داشت: توزیع و اکران آثار سینمایی بسیار مهمتر از بخش تولید این آثار است. در فروش آثار سینمایی اگر فیلمی تولید بشود و اکران و توزیع مناسبی نداشته باشد فیلم نابود خواهد شد و به نوعی نساختن آن فیلم ارزشمندتر از ساختنش خواهد بود.
وی درخصوص انتقاد برخی از فیلمسازان سینمای دفاع مقدس به مافیای اکران و نحوه عملکرد دفاتر پخش با آثار استراتژیک تصریح کرد: هیچ وقت اعتقادی به مافیای اکران نداشتم، چون سینمای ایران اصلا ظرفیتی ندارد که نیاز به مافیا داشته باشد. برای شرایط حاکم در سینمای ایران می شود عنوان «رقابت نابرابر» را به کار برد. یعنی برخی از آثار دسترسی عادلانه به چرخه توزیع، تبلیغ و اکران مناسب در سینماها را ندارند.
این تهیه کننده در پاسخ به سعید الهی در خصوص بی رغبتی برخی از سینماداران و شرکت های پخش به توزیع مناسب فیلم های سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: ما به عنوان پخش کننده تمام تلاشمان را جهت برای عرضه مناسب آثار حتی برای کسب درامد دفاترمان هم که شده انجام می دهیم. سینمادار نیز از فیلمی که مخاطب را به سالن بکشاند استقبال می کند و واقعا هیچ یک از ارکان توزیع و اکران در عدم توفیق برخی فیلم های دفاع مقدسی نقشی ندارند.
این تهیه کننده سینما با اشاره به سختی های تولید آثار دفاع مقدسی افزود: چرا دولت ها طوری رفتار کردند که تولید کننده ای مثل من که با دفاع مقدس علاقمند به سینما شده ام و با فیلم های دفاع مقدس وارد سینما شدم، در حال حاضر هیچ رغبتی برای تولید این نوع آثار ندارم!؟ تولید فیلم های دفاع مقدس بدون همکاری نهادهای نظامی امکان پذیر نیست. در همان گام های اول تولید یک اثر برخی ها از این نهادها موانعی ایجاد می کنند که همان اول قید تولید فیلم را بزنید.
آشتیانی پور در پایان با ارائه پیشنهادی درخصوص توزیع و اکران مناسب آثار دفاع مقدسی تصریح کرد: بسته های حمایتی دولت منجر به ترغیب دفاتر پخش در اکران فیلم های دفاع مقدسی شود.
شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را به چرخه توزیع و اکران می زند
سجاد نوروزی مدیرعامل پردیس آزادی که مهمان تفنی برنامه افق سینما بود در خصوص وضعیت توزیع و اکران در سینما گفت: سینمادار یک فروشنده ایست که کالایی را در فروشگاه خودش عرضه می کند و مخاطب می تواند انتخاب کند که چه کالایی را در سبد خودش قرار دهد. با توجه به ساختار سینما، سینمادار نقش تعیین کننده ای در معادلات وضعیت توزیع و اکران ندارد.
وی در ادامه افزود: بخش دیگر عدم موفقیت آثار در جذب مخاطب در چرخه توزیع و اکران به تصمیم گیری های شورای صنفی نمایش بر می گردد. در طی سالهای اخیر بارها پیش آمده که فیلم های پرفروش و البته پرمخاطب همزمان با هم به سینماها آمده یا زمانی 7 فیلم همزمان به سینما می آید. شورای صنفی نمایش بیشترین آسیب را در چرخه توزیع و اکران رقم می زند.
مدیرعامل پردیس سینمایی آزادی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: چه نهادهای دولتی و چه موسسات فیلمسازی خصوصی فقط تولید می کنند و هیچ نگاهی به موضوع پخش ندارند و زمانی که فیلم در اکران شکست می خورد صحبت از مافیای اکران می کنند.
نوروزی در پایان گفت: اگر سینما را برگرفته از سه عنصر تولید، توزیع و اکران بدانیم همه سرمایه گذاران متمرکز به حوزه تولید هستند و هیچ توجهی به موضوع مهم توزیع و اکران نمی کنند.
هیچ اراده ای برای اکران مناسب فیلم های دفاع مقدس وجود ندارند
حمید بهمنی کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی «افق سینما» گفت: سینمای دفاع مقدس مظلوم است. پخش کننده های سینمای ایران هیچ اراده ای برای توزیع و اکران مناسب فیلم های دفاع مقدسی نداشته و ندارند.
وی با انتقاد از شرایط حاکم در وضعیت اکران در سینما اظهار داشت: زمان اکران فیلم سینمایی «گام های شیدایی» سینمای سرگروه فیلم هم حاضر به اکران فیلم نشده بود و هیچ پوستر و اقلام تبلیغاتی در سینمای خود نصب نکرده بود. فیلم فقط به اسم اکران شد وگرنه در عمل هیچ گونه سانس و سینمایی به فیلم اختصاص داده نشد و بعدا هم گفتند که این فیلم در گیشه شکست خورد.
انتهای پیام/ 121