یادداشت/

علامه طباطبایی پایه‌گذار مبانی فکری نظام اسلامی

حضرت علامه طباطبایی از طریق تربیت شاگردان خبره و متعهد، نقش چشمگیری در انقلاب اسلامی ایران دارند و ریشه‌های فکری نظام اسلامی را باید در تفکرات ایشان جست.
کد خبر: ۴۲۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ - 14November 2020

علامه طباطبایی، پایه گذار مبانی فکری نظام اسلامی

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت الاسلام حسین الوند؛ بیست و چهارم آبان سالروز درگذشت مرحوم علامه «سیدمحمدحسین طباطبایی» است. ایشان در سال 1281 در تبریز متولد شدند و در سال 1360 راهی دیار ابدی شدند. علامه طباطبایی علاوه بر اینکه فقیه بود، فیلسوف و عارف نیز به شمار می رفت و پس از مراجعت از نجف به شهر مقدس قم، تلاش بسیاری در زنده کردن حکمت، فلسفه و تفسیر قرآن کریم در حوزه علمیه قم کرد و در این راستا، علیرغم مخالفت‌هایی که وجود داشت، حلقه درس فلسفه و تفسیر تشکیل داد و تشنگان معرفت و حکمت اسلامی را از آبشخور علم و دانش خود سیراب کرد.

‌اهمیت این جلسات، بدین خاطر است که در آن زمان، تفکرات غربی بخصوص مارکسیسم در کشور رواج داشت و اذهان جوانان را منحرف می نمود اما ایشان با انتشار کتاب‌هایی مانند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و تفسیر گرانسنگ «المیزان» و نیز تربیت شاگردانی همچون شهید مطهری، توانست به اندیشه ناب اسلامی در مواجهه با اندیشه‌های غربی مانند مارکسیسم حیاتی دوباره ببخشد و آن را احیاء نماید.

نکته مهم دیگر درباره علامه طباطبایی، تربیت شاگردان عالم و فاضل توسط ایشان است. شاگردانی که منشاء خدمات بسیاری در حوزه علمیه و جامعه اسلامی بوده و هستند. از جمله اینکه سهم به سزایی در مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و از یاران نزدیک حضرت امام خمینی (ره) به شمار می رفتند. شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید قدوسی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، علامه حسن زاده آملی و... که برخی از آنان، از ارکان و متفکرین نظام جمهوری اسلامی بوده و نقش به سزایی در پیروزی و استقرار نظام اسلامی ایفاء نمودند. از این رو، می توان گفت حضرت علامه طباطبایی، از طریق تربیت شاگردان خبره و متعهد، نقش چشمگیری در انقلاب اسلامی ایران دارند و ریشه‌های فکری نظام اسلامی را باید در تفکرات ایشان جست. یادش گرامی باد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها