عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس:

فضای فرهنگی کشور در یک جنگ نابرابر با نظام سلطه است

زهره سادات لاجوردی گفت: متاسفانه در برابر نفوذ فرهنگی آنچنان که باید و شاید خود را مسلح نکردیم و دشمن تا حدودی موفق بوده است.
کد خبر: ۴۲۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ - 15November 2020

فضای فرهنگی کشور در یک جنگ نابرابر با نظام سلطه استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با نفوذ فرهنگی دشمن گفت: نفوذ بحث بسیار دقیق، پنهان و پیچیده است، که با ظرافت خاصی طراحی می‌شود، و مقابله با آن نیز دقت خاصی را می‌طلبد.

لاجوردی افزود: بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب اسلامی، شاهد هستیم که همواره با نفوذ در جریانات مختلف مواجه بودیم و از این مقوله کم صدمه نخورده‌ایم.

این نماینده گفت: در سال‌های اولیه انقلاب بحث نفوذ امنیتی موجب شد که رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس قوه قضائیه و بسیاری از مسئولین را به دلیل نفوذ منافقین در بدنه مسئولین از دست بدهیم و به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ خمیرمایه یک جامعه است و مقوله‌ای بسیار پیچیده‌ای دارد که نقش حیاتی در ثبات جامعه ایفا می‌کند، در مقوله نفوذ، نفوذ فرهنگی مهمتر از بقیه مقوله هاست و باید گفت که فرهنگ یک شبه ایجاد نمی‌شود و مستلزم زمان است، سعی دشمن و نظام سلطه براین است که از طریق نفوذ فرهنگی به اهداف خود دست یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس و عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: دشمنان برای دستیابی به اهداف خود، از هر ابزار و وسیله‌ای بهره گرفتند و در کنار اقدامات نظامی، که از آن ناامید شدند از طریق مداخله کشور‌ها و به خصوص فرهنگ سعی می‌کنند به اهداف خود برسند.

لاجوردی خاطر نشان کرد: اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمد، نشان دهنده آن است که بحث نفوذ به خصوص در مقوله فرهنگ، در همین اسناد کاملا مشهود بوده و ترویج سبک زندگی غربی، رواج اندیشه‌های لیبرالیسمی، تحول در آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و ملی، جذب دانشجویان نخبه ایرانی، تخلیه اطلاعاتی معلمان و اساتید دانشگاه در برنامه‌ها و دستورکار آنان بود و این مسئله ایست که کمتر بدان اشاره شده است.

وی در ادامه گفت: در بحث نفوذ کم کاری مسئولان به وضوح عیان است، از سویی داشتن نگاه سلبی باعث می‌شود که نتیجه‌ای حاصل نشود، با توجه به داشتن مبانی نظری بسیاری قوی می‌توان با موارد ایجابی و ایجاد دستورالعمل‌های مناسب برای نظام آموزشی و نظام فرهنگی، به نتیجه دلخواه دست یافت، مسئولی که اعتقاد راسخ نداشته باشد و برای پیاده کردن فرهنگ اسلامی اراده‌ای نداشته باشد، باعث آسیب می‌شود.

لاجوردی افزود: در عرصه فرهنگی با دو نوع نفوذ مواجه هستیم، نفوذ سطحی که بین عموم مردم موثر است که این راه سریعتر به نتیجه می‌رسد و دیگری نفوذ فرهنگی به شکل بنیادین است و در بلند مدت نتیجه می‌دهد و در رده‌های مختلف مانند دانشگاه‌ها که بسیار مراکز حساسی به شمار می‌آیند، شاهد آن هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین عنوان کرد: انتظار می‌رود که پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، مدیران و مسئولانی تربیت شده باشند که بتوانند به جایگاه‌های مهم به خصوص در مسائل فرهنگی مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند و خاطرمان از آن‌ها جمع باشدفاما متاسفانه در این زمینه به نظر می‌رسد که کادرسازی لازم صورت نگرفته یا حتی دیده می‌شود که مسئولیت‌ها به دیگرانی سپرده شده است که چندین دهه مسئول هستند و با اینکه ناکارآمدی آن‌ها مشخص شده، اما همچنان این صندلی را رها نکرده‌اند.

لاجوردی به رادیو گفت‌و‌گو گفت: فضای فرهنگی کشور ما در یک جنگ نابرابر، با نظام سلطه وارد شده است و ما آنگونه که باید و شاید خود را مسلح نکردیم و متاسفانه دشمن تا حدودی موفق بوده است.

وی در پایان تاکید کرد: خطرناک‌ترین و حساس‌ترین بستر نفوذ، نفوذ فرهنگی است و اگر فرهنگ یک کشور مورد هدف قرار بگیرد، نفوذ در عرصه‌های دیگر نیز به راحتی میسر خواهد شد و استقلال و هویت یک کشور، از بین می‌رود. بنابراین؛ حتما باید برای این مسئله تدبیری بیاندیشیم. اگر مسوولینی که دلسوز نظام هستند، این زمان کم را درنیابند، فرصت را از دست خواهید داد.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها