روحیه جهادی در تفکر بسیجی؛ از دفاع ۸ ساله تا مهار کرونا

شاید نقطه ممیزه انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها در همین روحیه جهادی باشد که امکان تحقق مفاهیم انسانی، چون ایثار، گذشت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را بیش از پیش تقویت می‌کند.
کد خبر: ۴۲۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 25November 2020

روحیه جهادی در تفکر بسیجی؛ از دفاع ۸ ساله تا مهار کرونابه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‎پرس، بروکراسی اداری و فعالیت‌های خشک و چارچوب‌مند علی‌رغم یک نظم ظاهری، در مواقع بحرانی شاید بزرگ‌ترین عامل عدم پیشرفت در عرصه‌های مختلف یک جامعه باشد و گره‌ها را باز نکند.

روحیه بسیجی و نهاد بسیج پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه آمد و امام بزرگوار با تاسیس بسیج و سپس رهنمود‌های خود یک الگوی جدید و روحیه نوین را در اداره جامعه به همگان معرفی کرد.

این الگو در جنگ با تقدیم بیش از ۸۵ هزار بسیجی، خوش درخشید و بعد‌ها هم در عرصه سازندگی و جنگ نرم به یکی از بازو‌های پرتوان انقلاب اسلامی در مبارزه با دشمنان قسم خورده این آب و خاک تبدیل شد و حالا هم در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، جهادی و ... معجزه آفرین است.

روحیه جهادی در تفکر بسیجی که رهبر انقلاب همواره در سال‌های گذشته بر آن تاکید دارد، در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی مور تاکید امام (ره) هم بوده، ولی آنچه از بیانات آن امام سفرکرده برمی‌آید این است که ایشان بیش از توجه به مصادیق روز، سعی کردند مقوله جهادی از از ریشه‌ای‌ترین بخش آن تئوریزه و پایه گذاری کنند.

جهاد با نفس، خط مقدم جهاد‌ها

برای مثال ایشان در سخنرانی‌شان در جمع کارکنان جهاد سازندگی، با تاکید بر اینکه جهاد سازندگی باید توام با جهاد اکبر باشد، می‌فرمایند: «من ضمن تقدیری که از تمام شما جوانان و جوانان سرتاسر کشور که در جهاد‏‎ ‎‏سازندگی هستید و زحمت می‌کشید، لکن از شما می‌خواهم که در ضمن جهاد سازندگی‏‎ ‎‏جهاد نفس هم داشته باشید. اگر این کاری را که انجام می‌دهید برای خدا خالص بشود‏‎ ‎‏جهاد نفس هم تحقق پیدا کرده است».

خط جهاد و خط سازش دو رشته همیشگی تاریخ‏ 

ایشان در جمع اعضای ستاد جهاد سازندگی در تبیین مبارزه و جهاد در مکتب اسلام با تاکید بر اینکه ‏‏از صدر اسلام تاکنون دو طریقه و دو خط بوده است، اشاره می‌کنند: «یک خط، خط اشخاص‏‎ ‎‏راحت طلب که تمام همّشان به این است که یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند‏‎ ‎‏و عبادت خدا هم آن‌هایی که مسلمان بودند، می‌کردند، اما مقدم بر هر چیزی در نظر آنها‏‎ ‎‏راحت طلبی بود. در صدر اسلام، از این اشخاص بودند. وقتی که حضرت سیدالشهدا‏‎ ‎‏ـ سلام الله علیه ـ می‌خواستند مسافرت کنند به این سفر عظیم، بعضی از این‌ها نصیحت‏‎ ‎‏می کردند که برای چه، شما اینجا هستید، مأمونید و حاصل، بنشینید و بخورید و بخوابید. ‏‎ ‎‏و از همان‌ها بعضی قماش‌ها بودند که اشکال هم می‌کردند که یک قدرت بزرگی را در‏‎ ‎‏مقابلش چرا یک عدۀ کمی قیام می‌کنند. این در طول تاریخ تا حالا بوده است».

در بخش دیگری از بیاناتشان ایشان به خط دوم یعنی خط جهاد اشاره کرده و می‌گویند: «آن هم یک مکتبی بود و یک خطی‏ ‎‏بود؛ تمام عمرشان را صرف می‌کردند در اینکه با ظلم‌ها و با چیز‌هایی که در ممالک دنیا‏‎ ‎‏واقع می‌شود، همّشان را این‌ها صرف می‌کردند درمقابله با اینها. کسی که تاریخ انبیا را‏‎ ‎‏دیده باشد و تاریخ اسلام را دیده باشد و تاریخ زندگی حضرت رسول ـ سلام الله علیه ـ را‏‎ ‎‏و ائمۀ اطهار و اصحاب رسول الله را دیده باشد، می‌بیند که این‌ها از اوّلی که وارد شدند در‏‎ ‎‏میدان و به حد بلوغ رسیدند و رسول اکرم از اوّلی که این رسالت به او محول شد تا آن‏‎ ‎‏وقتی که در بستر مرگ خوابیده بود یا شهادت، بین این بستر و آن بعثت، تمام فعالیت بوده‏‎ ‎‏است، جنگ بوده، دفاع بوده؛ و کسی که زندگی امیرالمؤمنین ـ سلام الله علیه ـ را مشاهده‏‎ ‎‏کند نیز ‏‏ [‏‏می‌بیند‏‏]‏‏ همین طور بوده؛ جهاد در راه خدا و جهاد در راه احکام خدا بوده است». ‏‎

تقویت روحیه جهادی در اردو‌های جهادی

رهبر انقلاب نیز همواره سعی کرده‌اند روحیه جهادی را در ابعاد مختلف ریشه‌ای و مصداقی مورد اهمیت قرار دهند و در ایشان در این‌باره در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» می‌فرمایند: «روحیّه‌ی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ی خود دانستن، همه‌ی نیرو‌ها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّه‌ی جهادی است. برای اینکه این روحیّه‌ی جهادی در شما تقویت بشود، حضورتان در اردو‌های جهادی خیلی خوب است. نگویید وقتمان تلف میشود؛ نه، بیشترین و بهترین استفاده از وقت همین است. درستان را بخوانید، پژوهشتان را بکنید، کارتان را بکنید، در اردو‌های جهادی هم که در دوره‌ی سال، چند هفته‌ای انسان را مشغول میکند شرکت کنید».

ایشان در بیاناتشان در همایش بسیجیان که در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد حدود ده هزار هسته گروه‌های جهادی در سرتاسر کشور را «مژده آینده کشور» دانسته و می‌فرمایند: «این‌ها سرمایه‌ی عظیمی هستند برای آینده‌ی کشور؛ مشغول کارند، مشغول تلاشند؛ شاید صد‌ها هزار کار مهمّ مربوط به طبقات ضعیف را در نقاط دوردست کشور، این‌ها انجام داده‌اند و دارند انجام میدهند؛ کار‌های ریز و درشت ـ به‌حسب نیاز‌هایی که مردم دارند ـ این یک سرمایه‌ی عظیمی است برای کشور. باز هم پس نقش جوان‌ها است که مژده‌ی آینده‌ی بهتر را به ما می‌دهد».

رهبر معظم انقلاب در مهرماه ۹۴ همچنین همان دوگانه مد نظر امام راحل را با تبیین دوگانه روحیه جهادی ـ روحیه تافته جدابافته بودن تکرار کرده و می‌فرمایند: «روحیّه‌ی جهادی را بر روحیّه‌ی تافته‌ی جدابافته بودن ترجیح بدهید ... راهش هم این است که کار جهادی و روحیّه‌ی جهادی را در خودتان تقویت کنید. روحیّه‌ی جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه‌ی خود دانستن، همه‌ی نیرو‌ها را در راهِ کارِ درست به میدان آوردن؛ این روحیّه‌ی جهادی است. برای اینکه این روحیّه‌ی جهادی در شما تقویت بشود، حضورتان در اردو‌های جهادی خیلی خوب است».

ایشان در خردادماه سال ۹۵ در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) تاکید می‌کنند که «ما هرجا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم و هرجا از انقلابیگری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم؛ این یک واقعیّتی است ... هرجا انقلابی بودیم، جهادی حرکت کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا کوتاهی کردیم و غفلت کردیم، عقب ماندیم».

آنچه از بیانات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب برمی‌آید، شاید نقطه ممیزه انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها در همین جهاد باشدو این روحیه جهادی است که امکان تحقق مفاهیم انسانی، چون ایثار، گذشت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را بیش از پیش تقویت می‌کند. فردگرایی که ریشه تفکر غربی است، در صورت تحقق الگوی جهادی انقلاب اسلامی به محاق خواهد رفت؛ کما اینکه در ۴۰ سال گذشته از جنگ گرفته تا تمامی عرصه‌های سخت و آزمون‌های پیچیده، این حضور مجاهدانمه مردم بوده که توطئه‌ها را خنثی کرده و عامل پیشرفت شده است.

اما در سال‌های اخیر کشور درگیر بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی، چون سیل، بیماری و زلزله شده که تاثیرات رهنمود‌های فوق در آن به وضوح دیده می‌شود.

زلزله ارسباران

سال ۹۱ زلزله‌ای در شمال غرب کشور رخ داد که طبق اعلام مسئول روابط عمومی سازمان بسیج، بسیج در زلزله ارسباران در آذربایجان شرقی ۱۷۰۰ خانه و ۷۰۰۰ واحد دام و طیور را ظرف مدت ۲ ماه بازسازی کرد.

همچنین چهار هزار جهادگر از بیست استان کشور برای امدادرسانی و خدمت‌رسانی در عرصه‌های گوناگون در منطقه حضور پیدا کردند.

۱۸۶ واحد مسکونی در روستا‌های شهرستان اهر، ۶۹ واحد در روستا‌های شهرستان ورزقان، ۴۹۹ واحد در روستا‌های شهرستان هریس و ۲۲ واحد در روستا‌های زلزله‌زده تبریز از واحد‌های مسکونی ساخته شده توسط سپاه و بسیج در فاز نخست بودند که با حضور سردار جعفری، فرمانده کل سپاه به بهره‌برداری رسیدند و ۵۳۰ واحد هم با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در فاز دوم افتتاح و در روستا‌های شهرستان اهر، ورزقان و هریس تحویل مردم این مناطق شد. این تنها بخشی از ثمره روحیه بسیجی و جهادی در این حادثه بود.

زلزله کرمانشاه

آبان‌ماه ۹۶ بود که زلزله‌ای دیگر در غرب کشور بحران جدیدی آفرید. از صبح روز حادثه با تشکیل جلسه‌ای به ریاست رئیس سازمان بسیج، ستاد ویژه مناطق زلزله‌زده با مسئولیت سردار علی فضلی جانشین وقت سازمان بسیج تشکیل شد و بلافاصله سردار فضلی به همراه مسئولان سازمان بسیج جامعه پزشکی، بسیج مهندسان عمران، بسیج سازندگی و روابط عمومی بسیجبه منطقه اعزام شدند. این ستاد علاوه بر آنکه رسیدگی به مصدومان و کمک به آواربرداری را بر عهده داشت، آماده بازسازی مناطق آسیب دیده بخصوص مناطق مسکونی هم بود.

طبق اعلام جانشین سازمان بسیج، بازسازی ٣٠٠ روستا در این حادثه به سپاه محول شد و کار اسکان اضطراری شامل چادر، پتو، خوراک و خدمات بهداشتی و درمانی در ٢٨ آبان ماه توسط قرارگاه متمرکز خدمات رسانی بنام قرارگاه شهید جعفری انجام شد.

سردار فضلی با اشاره به وعده ٤٥ روزه سپاه برای اسکان موقت زلزله زدگان می‌گوید: «در روز سی و هشتم از این وعده ٤٥ روزه توانستیم به این وعده عمل کنیم و بیش از ٥٨ هزار نفر را اسکان موقت دهیم که در این راستا ٨٣٠٠ کانکس توسط قرارگاه خاتم و ٥٠٤٦ کانکس از طریق کمک‌های مردمی تامین شد».

پر واضح است که سپاه با تکیه بر توان گروه‌های جهادی بسیج توانسته این مسئولیت را برعهده بگیرد.

سیل گلستان و خوزستان

سیل ابتدای سال ۹۸ گلستان اگر چه زخم‌های عمیقی مانند مرگ چندین داوطلب امدادرسان و خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی بر جای گذاشت، اما نقش‌آفرینی بسیجیان در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان و کمک به مرمت و ساخت خانه‌های تخریب شده، مرهم درد و رنج ترکمن‌های سیل‌زده به خصوص در گمیشان و آق‌قلا شد.

اولین گروه بسیجیان داوطلب فقط چند ساعت پس از سیل وارد مناطق آسیب دیده گلستان شده و با دست خالی اقدام به تخلیه اسباب و اثاثیه منازل سیل زده، خارج کردن مردم به خصوص کودکان و زنان و سالمندان از مناطق خطر و پیدا کردن راه خروج آب از خانه‌ها کردند.

پس از آن گروه گروه بسیجیان شهر‌های گلستان و استان‌های همجوار وارد مناطق سیل زده شده و تلاش گسترده برای کمک به آسیب دیدگان گمیشان و آق قلا را آغاز کردند.

صدور پیام رهبر معظم انقلاب برای گسیل امکانات به مناطق سیل زده گلستان، حجت را بر بسیجیان تمام کرد و پس از آن گروه‌های مختلف بسیجی حتی از جنوبی‌ترین استان‌ها وارد گمیشان و آق قلا شده و به خدمت رسانی مشغول شدند.

کمک به آسیب دیدگان سیل گلستان اگرچه از تخلیه آب خانه‌ها آغاز شد، اما با اعلام اتمام امدادرسانی به پایان نرسید و ردپای گروه‌های مختلف بسیجی در مرمت و نوسازی خانه‌های سیل زده حتی تا هفته‌های گذشته هم به وضوح مشاهده شد.

فرمانده سپاه نینوا گلستان در این‌مورد به حضور مداوم گروه‌های جهادی در مناطق سیل زده گلستان اشاره کرد و گفت که یک هزار و ۵۰۰ گروه جهادی از ابتدای بروز سیل تا خردادماه ۹۸ در شهر و روستا‌های خسارت دیده استان حضور داشته و خدمات لازم را ارائه کردند.

سیل لرستان و خوزستان

سیلی که در گلستان جاری شد، به مراتب گسترده‌تر دو استان خوزستان و لرستان را هم دربرگرفت و دستگاه‌های دولتی بخاطر درگیری گسترده کشور با بحران، نقش مهم بسیج و روحیه جهادی آن را در صحنه لازم می‌دیدند.

پس از بارندگی شدید و طغیان رودخانه ها، سیل در شهر‌ها و روستا‌های استان لرستان جاری شد و وضعیت این استان را به مرز بحران رساند.

در همین راستا سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج اعلام کرد: همه نیرو‌های بسیج در استان لرستان و گردان‌های عملیاتی و گروه‌های جهادی و امدادی که از روز‌های قبل در حالت آماده باش بودند بی وقفه در حال امداد رسانی به مناطق سیل زده لرستان هستند.

در همین راستا سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج اعلام کرد: همه نیرو‌های بسیج در استان لرستان و گردان‌های عملیاتی و گروه‌های جهادی و امدادی که در حالت آماده باش بودند بی وقفه در حال امداد رسانی به مناطق سیل زده لرستان هستند.

خوزستان نیز که سرزمین جهاد و مقاومت است، سرآمد کمک‌های مجاهدانه بود و برای مثال فقط در یک مورد ۲ هزار بسیجی با هدف مشارکت در ساخت سیل بند‌ها و استقرار شبانه روزی برای تامین امنیت منازل سیل زدگان به شادگان اعزام شدند.

حجم فعالیت جهادی در این منطقه آن‌قدر بالا بود که برای نمونه در یک خبر آمده بود که ۲۵ گروه جهادی در روستای سبهانیه در حال فعالیت هستند.

مبارزه با بیماری کرونا؛ جهاد بهداشتی

اواخر سال ۹۸ بود که خبر سرایت کرونا به ایران خبری شد و دیری نپایید که به بزرگترین دغدغه کشور در کنار سایر ملت‌های جهان تبدیل شد و تاکنون هم کشور درگیر آن است.

همان اوایل کار بود که بحث فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یکی از اصول مقابله با بیماری مطرح شد، ولی کافی نبود. با توجه با شیوع این بیماری از طریق هوا و لمس اشیا، بلافاصله کمبود ماسک و مواد ضدعفونی در کشور احساس شد، اما آیا ظرفیت تولید کشور برای این امر کافی بود؟

بلافاصله صد‌ها گروه جهادی در کشور شروع به کار کرد که روزانه صد‌ها هزار ماسک و حتی البسه بیمارستانی تولید و تحویل بیمارستان‌ها می‌دادند و یا با فروش آن‌ها با حداقل قیمت، خلا تولید ماسک کشور را جبران کردند.

همچنین ضدعفونی معابر شهری و توزیع ابمیوه به بیمارستان‌ها و کادر درمان جزو فعالیت‌هایی بود که به همت بسیج و گروه‌های جهادی که تابع فرهنگ بسیجی و روحیه هادی بودند انجام شد و سهم شایانی در مدیریت کرونا داشت.

این‌ها فقط بخشی از فعالیت‌های شاخص بسیج در سال‌های گذشته است که مردم به عینه نظاره‌گر آن بوده‌اند و کارآمدی تفکر جهادی و بسیجی را که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی تئوریزه شده است، ثابت کرده است.

یکی از توصیه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب هم همواره گرایش به تفکر جهادی بوده است و قطعا تاسی به فرهنگ جهادی توسط مسئولین کشور گره‌گشای مشکلات کشور خواهد بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار