چهل‌سالگی سرو/ یادداشت

بسیج؛ خدمتگزاری و ضرورت تحول

بسیج سازمانی است که در همه حوزه‌های سخت و نرم کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. مروری بر تاریخ این «لشکر مخلص خدا» و حضور آنان در عرصه‌های نیاز انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این سازمان مردم نهاد، سوابق درخشانی در مقاطع مختلف و حساس کشور داشته است.
کد خبر: ۴۲۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ - 25November 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ داود عامری؛ بسیج سازمانی است که در همه حوزه‌های سخت و نرم کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرده است. مروری بر تاریخ این «لشکر مخلص خدا» و حضور آنان در عرصه‌های نیاز انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این سازمان مردم نهاد، سوابق درخشانی در مقاطع مختلف و حساس کشور داشته، لذا می‌توان تاسیس بسیج توسط حضرت امام (ره) و نگاه راهبردی مقام معظم رهبری به آن را از جمله مولفه‌های مهم امنیت ملی در کشور برشماری کرد، به طوری که یکی از دلایل اصلی بقای پیروزمندانه انقلاب اسلامی با وجود توطئه‌های مختلف دشمنان نظام و انقلاب، حضور فعال بسیج، به فرمایش رهبر معظم انقلاب «بدنه فعال ملت» در عرصه‌های نیاز کشور است.

بسیج و بسیجی با توجه به ویژگی هایی، چون ولایتمداری، مردمی بودن، انگیزه خدمت، گستردگی و سطح پوشش سازمانی در وسعت ایران زمین، انعطاف پذیری، اطاعت پذیری، حس تعلق ملی و انقلابی و پویایی و آراستگی به فضایل دینی و اخلاقی و … از مهم‌ترین منابع قدرت نظام برای شرایط سخت و دشوار بوده و هست و می‌شود گفت بسیج تبلور اراده ملت ایران در این سال‌های سخت برای مجاهدت در مسیر آرمان‌های انقلاب بوده است.

بسیج نیروی مردمی همه جا حاضر است و بدون جابجایی در هر منطقه‌ای از کشور، در نزدیک‌ترین مکان ممکن به حادثه، به قصد خدمت حضور دارد، لذا این ویژگی بسیج را به یک نیروی واکنش سریع و کارآمد در حوادث و بحران‌ها تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، بسیج به علت مردمی بودن، انگیزه بالا و بی توقعی، کار‌های بزرگ را با کمترین موانع امکان پذیر می‌کندحال آنکه غالباً دولت‌ها در شرایط خاص، به علل مختلف، با بروکراسی دست و پا گیر روبرو هستند و این مسایل مانع از حضور سریع و به موقع در میدان نیاز کشور می‌شود.

به عنوان مثال مرور امداد رسانی و تجربه کشور در حوادث و بلا‌های طبیعی نشان داده است که بسیج می‌تواند در چنین شرایطی زودتر ازهمه در میدان خدمت حاضر باشد و این در شرایطی است که سرعت حضور در ساعات و روز‌های اولیه برای امداد رسانی یک امر حیاتی است. حضور بسیج در این شرایط تا زمان ایفای وظایف توسط نهاد‌های مسئول، جلوی بسیاری از خسارات را می‌گیرد و از بروز مشکلات مختلف برای آسیب دیدگان جلوگیری می‌کند.

این خدمات در شرایطی ارائه می‌شود که کوچکترین چشم داشتی از نظر مالی برای بسیجیان متصور نیست و تنها مطلوب برادران و خواهران بسیجی در این موارد، رضای خداوند، انگیزه خدمت بشر دوستانه به هموطنان خود و احساس وظیفه است.

علاوه بر سرعت عمل، گستردگی تنوع ظرفیت‌های بسیج، دست آن را در پاسخ گویی به نیاز‌های متفاوت باز گذاشته است.

نکته اساسی در این یادداشت، پرداختن به خدمات بسیج و توانمندی‌های آن نیست، چرا که این مسئله نیاز به اثبات با عدد و رقم ندارد و به عینه برای همه ملت واضح، آشکار و ملموس است. هدف از ارائه این مرقوم، ضمن ادای دین به ساحت بسیج و بسیجیان و نشان دادن ارادت خود و یاد آوری ظرفیت‌های کار آمد بسیج، ذکر این نکته است که این ظرفیت بزرگ در کشور که با درایت امام (ره) و تدابیر و حمایت عالی مقام معظم رهبری، به حیات خود ادامه می‌دهد، باید پویا و خلاق عمل کرده، برای شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت‌ها متناسب با تحولات، مورد توجه جدی اتاق‌های فکر، اندیشمندان انقلاب اسلامی و تصمیم گیران کشور باشد تا متناسب با نیاز‌ها در تراز انقلاب اسلامی تحول یافته به مطالبات پاسخ گوید.

نگاهی به تحولات و سرعت تغییرات و حجم نیاز‌های متنوع انقلاب و کشور در سطح ملی و فرا ملی، نشان می‌دهد که بسیج نیازمند یک نگاه تحولی و همه جانبه است. تحولی از جنس بزرگی خود بسیج که باید مورد کاوش مفهومی قرار گیرد.

به عنوان مثال، همانطور که در موارد مختلف گفته‌ام و کماکان بر نظر خود پایبندم، اینکه بسیج به خودی خود علاوه بر یک نیروی انقلابی و شبه نظامی، یک فرهنگ تعالی بخش و یک رسانه فعال ملت در بدنه است که در میدان‌های مورد نیاز آماده خدمتگزاری و کمک به هم میهنان و مردم آسیب دیده از تمام اقشار جامعه و درهر نقطه ازکشور است.

در همین شرایط سخت شیوع کرونا ضمن قدردانی و سپاس بی نهایت از خدمات کم نظیر بسیج، باید گفت که بسیج تحول یافته آمادگی بهتری برای پاسخ به این تهدید را داشت و در صورت بهره گیری مناسب ازآمادگی و توانمندی بسیج، کشور می‌توانست مدیریت مناسبی اعمال نماید؛ و ضمن کنترل سریع این بیماری، الگوی متفاوتی از مدیریت انقلابی به جهانیان نشان می‌داد و نمادی از چشم انداز تمدن نوین اسلامی - ایرانی را پیش چشم همگان تجسم می‌بخشید. البته ما هنوز چشم‌انتظار کارآمدی بیشتری از بسیج هستیم و وقتی صحبت ازتحول در بسیج می‌شود، مفهومی است وسیع با گستره متفاوت با هدف ظهور ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بیشتر، که باید جداگانه از آن سخن گفت و نوشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار