سینمای قدسی ـ 8/

وظیفه سینما نشان دادن حقیقت نماز است

نماز این حقیقت‌ مقدس‌ و عطیه‌‌ الهی‌ به‌ امت‌ محمد مصطفی‌ (ص) را، قدر بشناسید. در این‌ وظیفه‌ هر کسی‌ سهم‌ ویژه‌‌ای‌ دارد، پدران‌ و مادران‌، وزارت‌ ارشاد و سازمان‌ تبلیغات‌ و صداوسیما بویژه‌ هنر سینما باید برای‌ نشان‌ دادند گوهر نماز و چهره‌‌ نمازگزار بهره‌ بگیرند.
کد خبر: ۴۲۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 28November 2020

وظیفه سینما نشان دادن حقیقت نماز استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سینمای انقلابی، سینمای متعهد، سینمای دینی، سینمای مقاومت و مفاهیمی از این دست بارها و بارها از سوی برخی صاحبنظران مطرح شده است و هر کدام نیز تعاریفی مطابق ان ارائه داده‌اند که می‌تواند در جای خود مورد نقد و نظر قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که در حوزه فرهنگ و هنر جایگاه مهمی دارند و نظرات ارزشمندی در این خصوص ارائه داده‌اند طبعا کاستی‌های این حوزه بخصوص سینما را بهتر می‌شناسند و به همین ترتیب راهکارهای استراتژیکی نیز مطرح کرده‌‌اند.

مجموعه «سینمای قدسی» مجموعه نظرات معظم‌له در حوزه سینما و مسائل مربوط به آن است که از سال 1369 تا امروز را شامل می‌شود. مطالعه این بیانات می‌تواند مدیران سینمایی کشور را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها یاری رسان باشد.

حقیقت نماز در کادر سینما

«این‌طور نیست که اگر ما مى‌خواهیم مردم، مسلمان تربیت بشوند، راهش این است که در تلویزیون دائما برای‌شان قرآن بخوانیم، تفسیر قرآن بگوییم، احکام توضیح المسائل را بیان کنیم؛ نخیر، این کار راه‌هایى دارد. انسان مسلمان فقط آن‌ نیست که احکام اسلامى را بلد است.

انسان مسلمان ابعادى دارد؛ بینش او، روشن‌بینى او، نیروى باطنى او، نیروى روحى او، نیروى جسمى او، معلومات وسیع او، احساس برترى او در میدان‌هاى زندگى، همه‌ى این‌ها عناصر دخیل در ساخت انسان مسلمانند. شما صد راه براى این مطالب در نظر بگیرید؛ هرکدام از راه‌ها را به حساب خود بپیمایید، تا به این هدف برسید. عمده آن است که این هدف فراموش نشود، از آن تخلف نشود و عکس آن عمل نگردد؛ هدف ما این است.

در دنیا کم نیستند دستگاه‌هاى رسانه‌اى مجهز به همان تکنولوژى‌ها و اسلوب‌ها و ابتکارهایى که روز به روز دارد نوتر و پیچیده‌تر مى‌شود و سرمایه‌ى تأثیرگذار زیادى را ایجاد کرده‌اند که درست ضد نظر ما را دارند. بدون شک امروز رسانه‌هایى وجود دارند که وقتى مى‌خواهند برنامه‌ریزى کنند، این را رعایت مى‌کنند که چه بکنیم که مخاطب ما از اسلام دور بشود؛ به اسلام نزدیک نشود! آیا این برای‌تان قابل باور هست، یا نه؟»[1]

«وحی‌ الهی‌ به‌ پیامبر عظیم‌ الشأن‌ (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم‌) چنین‌ فرمان‌ داد: «و أمر اهلک‌ بالصلوه‌ واصطبر علیها.» امروز همه‌ی‌ شما خود را طرف‌ این‌ خطاب‌ بشمرید و نماز را، حقیقت‌ مقدس‌ و گوهر درخشان‌ را که‌ عطیه‌ی‌ الهی‌ به‌ امت‌ محمد مصطفی‌ (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌) است‌، قدر بشناسید. در این‌ وظیفه‌ هر کسی‌ سهم‌ ویژه‌ئی‌ دارد: پدران‌ و مادران‌ با گفتار و کردار خود، فرزندان‌ را به‌ نماز تشویق‌ و راهنمایی‌ کنند. وزارت‌ ارشاد و سازمان‌ تبلیغات‌ و صداوسیما از هنر بویژه‌ هنر سینما برای‌ نشان‌ دادند گوهر نماز و چهره‌ی‌ نمازگزار بهره‌ بگیرند.»[2]

«شما ببیند، الآن همین فیلم‌هاى ما که به جشنواره‌هاى جهانى مى‌رود، آن نقطه‌اى که این فیلم‌ها براى داوران و تماشاچیان بیشتر جذاب است، عفتى است که در فیلم‌هاى [ایرانی] فعلا هست. حالا بعضى از کارگردانان و فیلمسازان به‌طور طبیعى دنبال آنند، بعضى هم عفت به آن‌ها تحمیل مى‌شود، ناچارند که زن و مرد و روابط خانوادگى را آن‌طورى که فعلا فضاى جمهورى اسلامى مى‌پسندد، پدید آورند.

همین است که در دنیا گل مى‌کند. برخلاف تصور خیلى‌ها، دنیا از این بى‌بندوبارى و ولنگارى و هرزه‌گرى خوشش نمى‌آید؛ خسته شده است. این حالت عفت و سلامت و حیا را، [که] اسلام هم توصیه کرده است. باید در [همه] محیط‌ها حاکم کنیم. براى رفتن به مصاف تهاجم فرهنگى، بایستى متمسک به فرهنگ خودى شویم.»[3]

[1] بیانات در دیدار مدیران شبکه‌ی دوم سیما/ ۱۳۷۰/۱۱/۰۷

[2] پیام به سومین سمینار نماز/ ۱۳۷۲/۰۶/۱۶

[3] بیانات در دیدار جمعی از جوانان/ ۱۳۷۷/۰۲/۰۷

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار