رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه و کارتابل یکپارچه خدمات قضایی

درگاه ملی قوه قضائیه، کارتابل یکپارچه خدمات قضائی و سامانه هدایت الکترونیک قضائی امروز با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضا رونمایی شد.
کد خبر: ۴۲۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ - 05December 2020

کاهش چشمگیر اعزام زندانیان/ ۱۵ استعلام الکترونیکی می‌شودبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «عیسی زارع‌پور» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در مراسم رونمایی از درگاه ملی قوه قضائیه، کارتابل یکپارچه خدمات قضائی و سامانه هدایت الکترونیک قضائی (سها) که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: این سامانه‌ها در راستای قوه قضائیه هوشمند به‌عنوان یکی از محور‌های تحولی دستگاه قضا است.

وی با بیان اینکه به دنبال دستیابی به قوه قضائیه هوشمند طی یک برنامه چهار ساله هستیم، گفت: بنا داریم با استفاده حداکثری از فناوری، دسترسی مردم به خدمات قضائی در نهایت سهولت و کرامت انجام شود و آرای صادره با دقت و به شکل مؤثر اجرا شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به بانک‌های اطلاعاتی مختلف و نقش آن‌ها در پیشگیری از جرم گفت: در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضائی، تا پایان آبان بیش از ٢٠ اقدام صورت گرفت که یکی از آن‌ها، سامانه مربوط به وکلاست و حتی تمدید پروانه وکالت از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وکلا می‌توانند همه اقدامات خود را از طریق این سیستم انجام دهند و این سامانه به شکل شبانه‌روزی فعالیت می‌کند.

زارع‌پور با بیان اینکه ماهانه ٣٠٠ هزار مراجعه به قوه را سامان دادیم و ۵۰ استعلام را به شکل الکترونیکی از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم، افزود: در این هشت ماه بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضائیه کمتر شده و به بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه را سامان دادیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه تا پایان سال اقدامات زیادی را در دست داریم، گفت: در تلاش هستیم در زمینه استعلامات الکترونیکی همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و هدف‌گذاری ما بیش از ٢٠٠ نوع استعلام است.

زارع‌پور از برنامه‌های آتی مرکز آمار سخن گفت و افزود: برنامه داریم که تا پایان سال، ١۵ استعلام را الکترونیکی کنیم و دو هفته قبل، هزار و ۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیکی را فراهم کردیم. در همین راستا بیش از ٣٠ هزار پرونده به شکل آنلاین و از طریق زیرساختی که قوه قضائیه آماده کرده، رسیدگی شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در رابطه با دیگر اقدامات این مرکز گفت: در بسیاری از استان‌ها اعزام زندانی به صفر رسیده و تا پایان سال همه زندان‌ها را مجهز می‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانی به صفر برسد.

زارع پور افزود: در سیستم گواهی عدم سوء پیشینه در کمتر از ٢۴ ساعت گواهی به شکل الکترونیکی برای مردم صادر می‌شود.

وی به دیگر از سامانه‌های فعال این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از سامانه‌ها، سامانه هدایت الکترونیک قضائی (سها) است و ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوی پرتکرار برای طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامی دعاوی پرتکرار برای مردم قابل اطلاع‌رسانی است. بنا داریم که نسخه تلفن همراه خدمات قوه قضائیه را در هفته آینده رونمایی کنیم و هفته بعد از آن احراز هویت از راه دور را راه‌اندازی کرده تا کسانی که ثنا ندارند، بتوانند از خدمات قوه قضائیه استفاده کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: یکی دیگر از محور‌ها در حوزه توسعه دادرسی‌های الکترونیکی برگزاری بیش از ٣٠ هزار جلسه به این شکل بوده است. در فروردین ماه بیش از ۵۰ جلسه در این خصوص برگزار و در ١٢ استان به شکل پایلوت انجام شده است.

زارع پور ادامه داد: تا پایان سال سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه‌اندازی خواهیم کرد و این یک اقدام بسیار تحولی در قوه است که باعث می‌شود پرونده‌های اجرای احکام به سرعت اجرا شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: ارتباط تصویری زندانی با بیرون از زندان ملاحظات زیادی دارد که اقدامات لازم در حال انجام است و زیرساخت‌های آن وجود دارد.

این مسئول عالی قضائی یادآور شد: برنامه ما این است برای سرعت بخشیدن به رسیدگی‌ها به بیش از ۵۰ سازمان وصل شویم و زمانی که به سمت تحقق دولت الکترونیک می‌رویم همه باید دست به دست هم دهند تا این قطعی‌ها کم شود و خواه بنده از همه سازمان‌های همکار با قوه قضائیه این است که پایش مداوم سرویس‌های خود را انجام دهند.

زارع‌پور به دیگر برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: سامانه سجل محکومان مالی را تا آخر سال راه‌اندازی خواهیم کرد تا اطلاعات اشخاصی را که دچار محکومیت مالی شدند در اختیار دستگاه‌ها و به‌ویژه بانک‌ها قرار دهیم؛ همچنین گواهی عدم سوء پیشینه الکترونیکی رتبه ما را در جهان از لحاظ کسب و کار چند رتبه ارتقا داده است.

وی در خصوص نحوه انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی گفت: بر اساس اطلاعاتی که از فرد در سامانه ثنا داریم، این اقدام را انجام می‌دهیم و در نهایت همکار قضائی چک دستی انجام می‌دهند و اگر شخص سابقه‌ای نداشته باشد، گواهی را صادر می‌کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص پابند الکترونیکی هم گفت: دو اقدام مهم در این زمینه انجام شده و در ابتدا سامانه مدیریت پابند را به شکل بومی طراحی کردیم و محدودیتی از نظر تعداد نداریم و نزدیک به هزار و ۵٠٠ نفر در این سامانه در حال طی کردن محکومیت هستند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون، حدود چهار هزار پابند الکترونیکی فعال داریم و تا پایان سال به ١٠ هزار پابند خواهد رسید است.

زارع پور گفت: از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید پابند‌های الکترونیکی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بیش از ٨٠ درصد نقاط قضائی با تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارتباطات امضا شده از طریق فیبر به یکدیگر متصل شده‌اند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: همکاران در شعبه، حساب‌های شخص محکوم علیه را می‌توانند به شکل آنی استخراج کنند و همان لحظه استعلام می‌گیرند که محکوم علیه در چه بانکی حساب دارد و فقط برای همان بانک‌ها درخواست مسدودی صادر می‌شود و ظرف دو ساعت اعمال می‌شود و نتیجه آن به شکل الکترونیکی به قوه قضائیه منعکس می‌شود.

انتهای پیام/ 241

پربیننده ها
آخرین اخبار