مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

موزه‌های استانی دفاع مقدس، پایگاه نشر ارزش‌ها هستند/ دفاع مقدس کارنامه عملکرد فاتحانه گفتمان انقلاب در مواجه با استکبار است

سردار حسینعلی یوسفعلی‌زاده گفت: در ترسیم نقش دفاع مقدس در آینده تمدنی کشور، موزه‌های استانی دفاع مقدس می‌توانند تأثیر مهمی داشته باشند چراکه در اینگونه فضاهای فرهنگی تفکر مقاومت منطبق با نیازهای امروز جامعه ارائه و تبیین می‌شود.
کد خبر: ۴۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ - 07December 2020

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‎ رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با تأکید بر ضرورت تقویت رویکردهای علمی در فعالیت‌های فرهنگی حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: امروزه ذهن پرسش‌گر و کنجکاو نسل جوان به‎ دنبال رفع ابهامات خود در حوزه دفاع مقدس است و فعالیت‌های فرهنگی در این راستا نیز می‌تواند به اقتضای مطالبات نسل جوان و با بهره‌گیری از اساتید درس معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و همچنین مربیان درس آمادگی دفاعی مدارس، به ‎صورت علمی‌تر دنبال شود.

وی افزود: امروزه چند نفر از امرای ارتش و سرداران سپاه استان که همگی از جمله پیشکسوتان دوران دفاع مقدس به شمار می‌روند، به ‎صورت علمی و مدون به گردآوری گنجینه‌های هدفمند دفاع مقدس می‌پردازند. ارتباط اداره‌کل حفظ آثار با چنین محافلی، ضمن نظارت و سازماندهی آن‎ها منجر به هدفمندسازی فعالیت‌های فرهنگی مرتبط به این حوزه خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی «هنر» و «رسانه» را دو ابزار موثر در فعالیت‌های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای جدید اداره‌کل در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس، توجه به زیرساخت‌های ذاتی هنر است و همانطور که رهبر معظم انقلاب با تعبیر «قلم‌زنی در حوزه دفاع مقدس باید صدبرابر شود» به این مهم اشاره دارند، می‌توان در تعامل با اهالی هنر و سینما، آثار فاخری با موضوع دفاع مقدس همچون فیلمنامه در حوزه نمایش و رمان در حوزه مکتوب تولید و به جوانان عرضه نمود.

وی ادامه داد: به اقتضای کم‌کوشی مخاطبان که ناشی از فعالیت در فضای مجازی است، بهره‌گیری از رسانه و فضای مجازی به ‎عنوان دومین ابزار موثر در فعالیت‌های فرهنگی، می‌تواند بستر مناسبی برای نشر ارزش‌های دفاع مقدس را فراهم سازد و این مهم، از جمله محورهایی است که باید به آن اهتمام و توجه ویژه داشت.

ریشه‌یابی تحریف در تاریخ دفاع مقدس

یوسفعلی‌زاده ضمن ریشه‌یابی دلایل تحریف در تاریخ دفاع مقدس تصریح کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) حاکمان اموی فضایی را در جامعه اسلامی ایجاد کردند که در آن، بیان هرنوع حدیث و روایتی از رسول خدا (ص) به مثابه جرم تلقی و راوی حدیث به اشد مجازات محکوم می‌شد. این رویکرد فضای مناسبی را ایجاد کرد تا راویان صادق وادار به سکوت باشند و امثال ابوهریره با حمایت حکومت، روایات مجعول و احادیث کذب را به پیامبر خدا و اهل بیت مکرم ایشان منتسب کنند.

وی تأکید کرد: سکوت پیشکسوتان، راویان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس در شرایط فعلی می‌تواند بستری را برای حرکت دشمن ایجاد کند که از این طریق، شخصیت مجاهد، مظلوم و مبارزی همچون شهید سپهبد سلیمانی به ‎عنوان یک تروریست معرفی شود. رهبر معظم انقلاب در کلام خود دفاع مقدس را گنجینه‌ای تمام‎ نشدنی برای نسل جوان می‌دانند و اکنون وظیفه حفظ این گنجینه برعهده کسانی است که در حوزه‌های فرهنگی نقش‌آفرینی دارند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی گفت: دفاع مقدس یکی اهداف عمده دشمن برای اجرای سناریوی تحریف و سوء قصد معرفتی است زیرا این برهه حساس در تاریخ، کارنامه‌ای از عملکرد فاتحانه گفتمان انقلاب در مواجه با جهان استکبار را پیش‎روی اذهان بیدار پژوهشگران قرار می‌دهد. رزمندگان اسلام در این هشت سال بدون هرگونه امکانات و در جنگی نابرابر، با دست خالی به مصاف ارتش مجهز و آماده رژیم بعث عراق می‌روند و در عمل، تصویر پیروزی خون بر شمشیر را به رخ جهانیان می‌کشند لذا باید برایمان بدیهی باشد که دشمن پس از ناکام ماندن در تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی، تحریف این فتح عظیم و تجاوز معرفتی به ساختارهای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی را در دستورکار خود قرار دهد.

وی بیان کرد: رویکرد جدید دشمن در مواجه با دانشمندان هسته‌ای و نخبگان انقلاب که مبتنی بر ترور و حذف فیزیکی است، نشان‌دهنده اوج درماندگی آن‎ها است. چرا در عصر یک روز تعطیل و در کنج خلوت یک جاده بین شهری، دانشمند نخبه بسیجی کشور ما را ترور کردند؟ این نشان از شجاعت است؟ این نماد و مظهر دریوزگی دشمنان انقلاب ماست چراکه اگر رگه‎ای از شجاعت در وجود این کفار و تروریست‌ها وجود داشت، مبارزه‌طلبی را نه در خیابان‌های خلوت بلکه از روی عرشه ناوهایشان دنبال می‌کردند.

یوسفعلی‌زاده در تشریح سبک زندگی دفاع مقدسی ملت ایران ابراز داشت: «همدلی همگانی» و «صبر» دو عنصر مهم در سبک زندگی ملت ایران اسلامی بر مبنای فرهنگ دفاع مقدس است که اگر این روحیه در مواجه با کرونا به سرمایه‌ای اجتماعی برای مبارزه و کنترل بیماری تبدیل شد، به این خاطر بود که در سال‌های دفاع مقدس، مردم ما این سبک زندگی را تمرین کرده بودند. ما شاهد این هستیم که امام خمینی (ره) در ایام جنگ تحمیلی، برخلاف برخی اظهار نظر‎ها که پیروزی در جنگ را فقط منوط به دراختیار داشتن رنجرها و متخصصان نظامی می‌دانست، در ابتدا پاسداران سپاه و در ادامه آحاد مردم را در قالب بسیج ملی به جبهه‌ها فرستادند و برکت این مشارکت جمعی و همدلی همگانی نیز در سال‌های منتج به پیروزی در جنگ تحمیلی بروز و ظهور پیدا کرد.

وی افزود: به پشتوانه نهادینه ‎شدن این روحیه مشارکت، رهبر معظم انقلاب در مواجه با کرونا به جای آن که به زمزمه‌های ناامیدکننده منافقان، مبنی بر تحریم و عدم وجود امکانات مناسب توجهی داشته باشند، بسیج مردمی را در قالب نهضت کمک‌های مؤمنانه دوباره فعال کردند و حقیقتاً هر توفیقی که در مقابله با این بیماری فراگیر متوجه عملکرد جمهوری اسلامی است، از این تدبیر رهبر معظم انقلاب نشأت می‎گیرد.

مدفن هر شهید گمنام، یک موزه دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های لازم برای تأسیس موزه‌های دفاع مقدس استان‌ها خاطرنشان کرد: امروز ظرفیت فرهنگی دفاع مقدس از حد مراکز استان‌ها هم فراتر رفته و در هر شهرستان و حتی در هر آبادی، مدفن نورانی هر شهید گمنام یک موزه دفاع مقدس و مأمنی برای مردمان آزاده و روشن ضمیر شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: پیرو دستور رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود را معطوف به این مهم کرده‌این که با هدف ثبت و معرفی حماسه‌آفرینی‌های یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان رضوی هر چه سریعتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ترسیم نقش دفاع مقدس در آینده تمدنی کشور، موزه‌های دفاع مقدس می‌توانند تأثیر مهمی داشته باشند چراکه در اینگونه فضاهای فرهنگی تفکر مقاومت منطبق با نیازهای امروز جامعه ارائه و تبیین می‌شود و پیش از آن که ذهن جوانان ما با تبلیغات افراد لیبرال مسلک و عناصر واداده مسموم شود، الگوسازی از تبلور عملی شعار «دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» با تبیین پیروزی رزمندگان خداباور ما بر مستکبران عالم ممکن خواهد شد.

یوسفعلی‌زاده در تشریح یکی از مصادیق کاربری موزه‌های استانی دفاع مقدس تصریح کرد: اگر آفت امروز پیشرفت و موفقیت جامعه وجود افرادی است که به جای دفاع از دستاوردها، چشم به تفضل کدخدای عالم دوخته‌اند، می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت این موزه‌ها نسبت به افزایش بصیرت جامعه گام برداشت.

وی در انتها تأکید کرد: گرچه در ظواهر امر، فعالیت دشمن تغییر پیدا کرده و در طی این سال‌ها، دشمنی علنی جای خود را به دشمنی منافقانه و زیرجلدی داده است لکن منطق دفاع مقدس بازهم می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروز ما باشد و امیدواریم به برکت خون‌های پاک شهدا، اهتمام و همت ما برای نشر فرهنگ دفاع مقدس روزافزون باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار