یادداشت/ علی پیراسته

درس دفاع مقدس این بود که به‌جای سهام‌خواهی، سهام‌دار انقلاب باشیم

به نظر می‌رسد که یک‌بار دیگر باید دم مسیحایی شهدای دفاع مقدس در جسم از رمق افتاده برخی افراد دمیده شود تا بازهم مردم و مسئولان به‌جای سهام خواهی، خود را سهام‌دار انقلاب بدانند.
کد خبر: ۴۳۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ - 24December 2020

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی پیراسته»؛ پروژه تحریف دفاع مقدس دقیقاً از زمانی آغاز شد که ایران اسلامی آماج نخستین گلوله‌باران‌های حزب بعث قرار گرفت. برخلاف آنچه در باور عموم وجود دارد، این جریان سازی‌های رسانه‌ای هدفمند تنها منحصر به سال‌های اخیر نیست و گرچه باید اذعان نمود که شدت عمل تروریست‌های رسانه‌ای بیگانه و برخی عناصر داخلی همسو با دشمن در سال‌های اخیر بیشتر شده و همگی در یک جبهه متحد کمر به تخطئه روح انقلابی حاکم بر جبهه‌ها و انگیزه‌های خداجویانه رزمندگان بسته‌اند اما حقیقت عمده آن است که از زمان آغاز دفاع مقدس، فرماندهان جنگ و به‌خصوص نیروهایی که در حوزه جذب، آموزش و اعزام نیروها در پشت جبهه فعالیت می‌کردند، به‌طور مداوم با رویکردهایی مواجه بودند که حاصل تأثیر تبلیغات انحرافی و دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند بر اذهان عمومی ملت بود. اساساً یکی از اهداف عمده تشکیل ستاد تبلیغات جنگ نیز به این خاطر بود که در برابر الیگارشی رسانه‌ای دشمن، تبیین ملی و روشنگری عمومی را در دستور کار قرار دهد.

جریان تحریف هم در بُعد اقدامات و هم در بُعد اثرات محدود به دوران دفاع مقدس نیست و برخی از این باورهای غلط همچنان در بطن تصویرسازی‌های ذهنی جوانان نسل امروز از دفاع مقدس وجود دارد. در یک نمونه اینکه چنین تصور می‌شود که حضور رزمندگان در جبهه‌ها منحصر در انگیزه‌هایی ناسیونالیستی و دفاع از وطن بوده است اما بسیاری از شهدا - حتی در بعضی موارد از جمعیت شهدای غیرمسلمان - با عقبه اعتقادی بسیار قوی در حالی از شهر و دیار خود عازم جبهه‌ها می‌شدند که باور داشتند کمر به حفظ دین خدا بسته‌اند و با مراجعه به سیره و وصیت‌نامه‌های این شهدای عالی‌مقام، به انگیزه‌های اعتقادی آنان نیز پی می‌بریم.

در نمونه دیگری از این تصویرسازی‌های غلط، در باور عموم چنین انگاشته می‌شود که همه رزمندگان در جبهه‌ها از شدت عبادت و زهد – العیاذبالله – در مقام عصمت قرار داشته‌اند حال‌آن‌که همه این شهدا که چنین تا مقام قداست و زهد مادرزاد اعتلای درجه داده می‌شوند، پیش از آغاز جنگ در زندگانی دنیوی عادی خود در جامعه با آحاد ملت معاشرت و مجالست داشته‌اند؛ به‌طوری‌که در همین بازار به خریدوفروش می‌پرداختند، در همین مساجد و دوشادوش بقیه مردم به نماز می‌ایستادند و حتی در جامعه تحت سلطه رژیم طاغوت، در خیابان‌هایی قدم می‌زدند که آلوده به مراکز فساد و فحشا بود! بااین‌حال، جبهه‌ها به‌مثابه دانشگاه انسان‌سازی از رزمندگان شخصیت‌هایی ساخت که هریک اسوه تقوا، ایثار و ازخودگذشتگی شدند و کار همین انسان‌های عادی را به‌جایی رساند که هریک قبل از شهادت، در وصیت‌نامه خود پرده از اسرار الهی برمی‌دارند و با لهجه‌ای جبرئیلی با نسل‌های آینده کشور سخن می‌گویند.

حقیقت آن است که جنگ هنوز تمام نشده است اما نباید در جستجوی آثار و شواهد جنگ نوین امروز، به دنبال ترکش و خمپاره بگردیم زیرا در دفاع مقدس که به فرموده بنیان‌گذار کبیر انقلاب، جنگ خواسته‌های الهی در برابر خواسته‌هایی ابلیس بود، پیروز بودیم و از ثمره آن مجاهدت‌ها، اکنون رهبران نظام سلطه حتی فکر تهاجم نظامی به میهن اسلامی را هم از سر دور می‌کنند لکن عرصه تقابل و رویارویی به حوزه‌های دیگری کشیده شده است. امروزه دشمن می‌داند که اگر درراه نفوذ به ایران اسلامی از طریق سنگرها و خاکریزها ناکام بود، باید ورود از طریق صندوق‌های رأی را در دستور کار خود قرار دهد. علاوه بر این، جنگ حق و باطل از دامنه سیاست و نفوذ نیز فراتر رفته؛ به‌طوری‌که اگر دیروز جبهه‌ها در حکم دانشگاه بودند، امروز دانشگاه تبدیل به جبهه شده است. در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به‌طور مداوم درباره هجمه فرهنگی و اقتصادی دشمن بدخواه هشدار داده و شاخصه‌های یک جنگ تمام‌عیار در همه عرصه‌ها مشاهده می‌شود، بازهم نیاز مبرم به نشر روحیه ایثارگری و ازخودگذشتگی احساس می‌شود.

به نظر می‌رسد که یک‌بار دیگر باید دم مسیحایی شهدای دفاع مقدس در جسم از رمق افتاده برخی افراد دمیده شود تا بازهم مردم و مسئولان به‌جای سهام‌خواهی، خود را سهام‌دار انقلاب بدانند؛ چراکه امروزه با درنظرگرفتن توانمندی‌های نظام در عرصه‌های دفاعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی، جامعه اسلامی ما بیش‌ازپیش در برابر گزند دشمنان مصونیت دارد و اگر در برخی جهات همچنان نقاط آسیب‌پذیری وجود دارد، به این خاطر است که به آرمان امام خمینی (ره) که فرمود «این انقلاب متعلق به مستضعفان و پابرهنگان است» پایبند نبودیم و برخی افراد پیش از آن‌که محرومان از خوان نعمت بی‌دریغ این نظام مردمی بهره‌مند شوند، خود پای سفره انقلاب نشستند و به‌زعم خودشان، سهمشان را از آن برداشت کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار