افشاگری نظامیان هلندی درباره کشتار عامدانه مردم افغانستان

دو نظامی هلندی که در افغانستان مستقر بودند بتازگی افشا کردند در یک ماموریت به دستور مافوق‌های خود به سوی شهروندان افغانستانی تیراندازی کرده و آن‌ها را کشتند.
کد خبر: ۴۳۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ - 24December 2020

افشاگری نظامیان هلندی درباره کشتار عامدانه مردم افغانستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، چند نظامی هلندی بتازگی افشا کردند که نیرو‌های این کشور مستقر در افغانستان در سال ۲۰۱۷ شهروندان بی‌دفاع افغانستانی را به دستور مافوق می‌کشتند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «سروی هولزکن» نظامی سابق هلندی روز چهارشنبه به روزنامه محلی «ترو» گفت که نیرو‌های هلندی هنگام تیراندازی به دو خانه در استان «اروزگان» در مرکز افغانستان در سال ۲۰۱۷ احتمالا غیرنظامیان را کشتند.

هولزکن گفت که آن‌ها منازلی را هدف قرار دادند که فکر می‌کردند متعلق به شبه‌نظامیان طالبان است و هنگامیکه مردم شروع به فرار از خانه‌ها می‌کنند، نظامیان با دستور مقامات ارشد به سوی آن‌ها شلیک کردند. هولزکن همچنین گفت که هیچکس از خانه‌ها به سمت آن‌ها شلیک نکرد. یک نظامی دیگر هلندی که نام خود را افشا نکرد نیز این حادثه را تایید کرد.

وزارت دفاع هلند در واکنش به این افشاگری اعلام کرد که از طرح این ادعا‌ها «به شدت شوکه» شده و تحقیقات مقدماتی را آغاز خواهد کرد.

این در حالی است رئیس نیرو‌های دفاعی استرالیا چندی قبل گزارشی از جنایات نظامیان این کشور در افغانستان مبنی بر قتل غیرقانونی ۳۹ غیرنظامی افغان را مورد تأیید قرار داد.

ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیرو‌های دفاعی استرالیا در یک نشست مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان به دلیل رفتار‌هایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند».

وی سپس ادامه داد: «این مسئله زندگی خانواده‌ها و جوامع افغانستان را نابود کرده است و موجب درد و رنج بی‌اندازه آن‌ها شده است».

در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده است که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است. در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها