2020؛ سال تجلی فرهنگ شهادت ایرانی در عرصه‌ی جهانی

تقارن‌های تاریخی شهادت سرداران ایرانی نشانه‌ای است برای اندیشمندان و یادآور آن جمله‌ی معروف شهید حاج قاسم است که فرمود: ما ملت شهادتیم.
کد خبر: ۴۳۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰ - 25December 2020

2020، سال تجلی فرهنگ شهادت ایرانی در عرصه‌ی جهانیگروه فرهگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ سال میلادی‌ که گذشت بر کشور ما سالی سراسر ماتم و درد بود. در نخستین ساعات و روز‌های سال ۲۰۲۰ سردار دلها، سرباز رشید اسلام، حاج «قاسم سلیمانی» به فیض عظمای شهادت نائل شد. غم از دست دادن این سردار بزرگ هنوز از دل‌ها بیرون نرفته، سقوط هواپیمای اوکراینی جامعه را با شوک مواجه کرد. چهلمین روز از شهادت سردار شهید «سلیمانی» با بیست و دوم بهمن و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مقارن شد.

هنوز از این ماتم فارغ نشده بودیم که ناقوس جنگ بیولوژیک به صدا درآمد و کشور با پدیده‌ی شوم کرونا رو به رو شد. در این پیکار نابرابر و ناجوانمردانه چه بسیار سپیدپوشانی که با یاد و خاطره‌ی رشادت‌های سربازان دوران دفاع مقدس به ویژه سردار «سلیمانی» به ندای درونی خویش لبیک گفتند و بعضا از جان شیرین گذشتند تا جان مبتلایان به کووید ۱۹ را نجات دهند.

امروز می‌توان ادعا کرد که تقریبا یک سال است که همه‌ی جهان از جمله کشور ما در خط مقدم جهاد بیولوژیک هستند. مخصوصا ایران ما که هم در پیشگیری و هم در مداوا و نیز در تولید واکسن کووید ۱۹ پیشگام بوده و پا به پای متخصصین دنیا در ساختن این واکسن پویا و کوشا بوده است. در هفتم آذر ماه امسال پدر علم هسته‌ای کشورمان، محسن فخری‌زاده مهابادی ترور شد و به فیض شهادت رسید.

چهلمین روز شهادت این دانشمند بزرگ که معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز بود، مقارن با نخستین سالروز شهادت سردار حاج «قاسم سلیمانی» است. تقارن چهلمین روز شهادت حاج «قاسم» با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نیز تقارن چهلمین روز شهادت شهید «فخری‌زاده» با نخستین سالگرد شهادت حاج «قاسم» نشانه‌ای قابل تامل است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

چهلمین روز شهادت یک سردار بزرگ با پیروزی انقلاب اسلامی مقارن است و سالگرد شهادت همان سردار چهلمین روز شهادت پدر علم هسته‌ای ایران می‌شود. این تقارن‌های تاریخی نشانه‌هایی است برای اندیشمندان و یادآور آن جمله‌ی معروف «سردار دلها» ست که فرمود: ما ملت شهادتیم.

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار