رهبر جهاد اسلامی: فلسطین و قدس همیشه در قلب حاج قاسم بودند

دبیر کل جنبش فلسطینی جهاد اسلامی با تمجید از شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد که فلسطین و قدس همیشه در قلب سردار سلیمانی بودند.
کد خبر: ۴۳۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷ - 31December 2020

رهبر جهاد اسلامی: فلسطین و قدس همیشه در قلب حاج قاسم بودندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «زیاد نخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در آستانه اولین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در گفت‌وگویی با شبکه خبری المیادین، نکات مهمی از نقش حاج قاسم در توانمندسازی مقاومت فلسطین بیان کرد.

به گفته دبیر کل جهاد اسلامی، مقاومت فلسطین امروز یکپارچه‌تر از گذشته و آماده هر نبرد احتمالی با دشمن است و با رزمایش اخیر غزه که برای اولین بار به صورت مشترک میان گروه‌های فلسطین برگزار شد، ثابت کرد که «مقاومت فلسطین بخشی از معادله» و محور مقاومت است و دشمن اسرائیلی این پیام را دریافت کرده و امروز مقاومت، از گذشته به آزادسازی قدس نزدیک‌تر است.

زیاد نخاله با تمجید از نقش حاج قاسم در کمک به مقاومت فلسطین، گفت که او ایده آموزش فلسطینی‌ها برای ساخت سلاح را مطرح کرد و اکنون مقاومت فلسطین در ساخت سلاح نیز پیشرفت کرده است.

حاج قاسم از بعد نظامی

نخاله گفت: حاج قاسم از حیث نظامی، شخصیتی ممتاز و بسیار باتجربه و فرماندهی عالی بود. او پرچمی برافراشته در طرح جمهوری اسلامی و طرح مقاومت بود. او فرماندهی بود که برای اعجاز، مرز نمی‌شناخت و می‌گفت امر محالی وجود ندارد و باید با همدیگر تلاش کنیم.

رهبر جهاد اسلامی به آموزش نیرو‌ها برای ساخت سلاح نیز اشاره کرد و گفت: حاج قاسم، ایده آموزش رزمندگانی از غزه برای ساخت موشک‌های دوربرد را مطرح کرد و این دستاوردی بزرگ بود که غزه محاصره شده، سلاحش را خودش بسازد. امروز روزانه هزاران موشک در نوار غزه و در کارگاه‌ها ساخته می‌شود اعم از انواع خمپاره و آرپی‌جی گرفته تا انواع بسته‌های انفجاری. همه یگان‌های مهندسی از حماس تا جهاد اسلامی، در ایران آموزش دیده‌اند. پس از آن، ما یگان‌های آموزشی، مهندسی و متخصصان و کادر‌های آموزش‌دیده را در اختیار گرفتیم. اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی عربی سازشکار، موضوع آموزش نیرو‌های ما را دنبال و تلاش می‌کردند آن را محاصره و اطلاعاتی از آن کسب کنند. رزمندگان ما و یگان‌های مهندسی هر روز پیشرفت‌هایی در صنعت ساخت سلاح کسب می‌کنند.

نخاله گفت: فلسطین و قدس همیشه در قلب حاج قاسم بودند. شهادت می‌دهم که پیوسته امور ما و طرح‌های مشترک را پیگیری می‌کرد و این دغدغه هر روزش بود. حاج قاسم حتی به غذای برادران در دوره‌های آموزشی هم توجه می‌کرد و در دیدار‌های خصوصی با آنان غذا می‌خورد. او در سطح انسانی، مردی ممتاز بود. در زندگی‌ام فرمانده‌ای با این جایگاه ندیدم که حتی به جزئیات کوچک اهتمام ورزد. رزمندگان را غرق محبت خود می‌کرد. زمانی که دکتر رمضان [شلح رهبر فقید جهاد اسلامی در بیمارستان]در کُما بود، دست‌کم چهار تا پنج بار به ملاقات او رفت. گاهی بیش از یکساعت کنار سر او می‌نشست و در حالی که دکتر بیهوش بود، برایش قرآن قرائت می‌کرد. حاج قاسم حتی در منزل شخصی‌اش در ایران میزبان ما بود و دوست می‌داشت که از غذای خانه تناول کنیم. شهادت می‌دهم که خانه‌اش بسیار معمولی بود. حاج قاسم پیراهن حاج عماد [مغنیه فرمانده شهید حزب‌الله]را که در فرودگاه با آن زخمی شده بود در منزلش آویزان کرده بود.

نخاله گفت: حاج قاسم در وصیت‌نامه عمومی‌اش از امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب و شهید حسین که همراهش بود و حاج اسماعیل یاد کرده که در این محبت و وفاداری بزرگی است. حاج قاسم می‌گفت همه نبرد‌هایی که ما آن را اداره می‌کنیم برای فلسطین و قدس است. او با همه نیرو‌های فلسطینی، بدون استثنا با روی باز برخورد می‌کرد. صد‌ها رزمنده فلسطینی در غزه در حد شخصی حاج قاسم را می‌شناسند یا دیده‌اند یا با او ملاقات کرده‌اند. او همیشه تمایل داشت که خودش در میان آنان حاضر باشد.

سیاست‌های آمریکا

دبیر کل جهاد اسلامی در خصوص سیاست‌های آمریکا گفت، «ما با وجود این احمقی که در کاخ سفید است و تغییرات بزرگی در آمریکا ایجاد کرده... در مرحله‌ای ویژه و حساس به سر می‌بریم. ممکن است که ترامپ نبرد یا جنگی در منطقه آغاز کند لذا ما همه جوانب احتیاط و آمادگی لازم را در نظر گرفته‌ایم که از جمله اینها، رزمایش الرکن الشدید در غزه بود. [وقوع]جنگ در منطقه یا غزه، بعید نیست و هر چیزی محتمل است هر چند که وضعیت بازدارنده برقرار است، اما احتمالش هست که ترامپ مشکلی ایجاد کند تا بخواهد در کاخ سفید بماند».

رزمایش الرکن الشدید

نخاله در خصوص رزمایش اخیر گروه‌های مقاومت که برای اولین بار یکپارچه برگزار شد، گفت، مقاومت فلسطین و سرایا القدس [شاخه نظامی جهاد اسلامی]در سطح ساخت سلاح و آمادگی برای هر نبرد احتمالی دستاورد‌های بزرگی محقق کرده‌اند. موشک‌هایی که در اندازه‌های متنوع از جمله آن نوع که کلاهک انفجاری با وزن ۴۰۰ کیلوگرم مشاهده کردید، ساخت یگان مهندسی سرایا القدس است. در حوزه انواع سلاح‌ها مثل بسته‌های انفجاری، ضدزره‌ها و دیگر انواع، دستاورد‌های بزرگی کسب شده که در نبرد‌های آتی از آن رونمایی خواهد شد.

رزمایش الرکن الشدید پیامی به دشمن، در فضای متشنجی است که آمریکا و اسرائیل در منطقه ایجاد کرده‌اند. این پیام محتوایش این است که مقاومت فلسطین خارج از معادلات نیست. رزمایش یک پیام دیگر هم داشت مبنی بر اینکه مقاومت فلسطین بخشی اصلی از محور مقاومت در رویارویی با هر تجاوزی است که ممکن است نوار غزه یا هر یک از طرف‌های محور [مقاومت]را هدف بگیرد. این رزمایش، پیامی روشن برای مردم و مقاومت فلسطین نیز هست مبنی بر اینکه این دو با قدرت در یک صف ایستاده و قدرتی در محور مقاومت هستند. فکر می‌کنم که دشمن پیام را کامل دریافت کرد. این رزمایش پیامی از وحدت مقاومت با همه گروه‌هایش مقابل هرگونه تجاوز احتمالی است و این اطمینان‌بخش است و پیامی برای دشمنان و متحدان است. رزمایش برای متحد کردن تاکتیک‌ها، دیدگاه‌ها و هماهنگی میدانی برای لحظات جنگی است لذا نبرد و عملیات در هر جنگ آینده، یکی خواهد بود.

این رزمایش گام نخست حرکت به سوی آزمایش جنگ جمعی فلسطینی‌هاست. فکر می‌کنم که موفقیتی بزرگ در سطح هماهنگی میدانی و یگان‌های موشکی و یگان‌های رزمی میدانی کسب شد. موشک‌های دوربرد با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر در این رزمایش آزمایش شد. همه رزمایش با مهمات جنگی برگزار شد و قطعا دشمن دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن آن است تا جامعه داخل خود را اطمینان‌بخشی کند. تحلیلگران نظامی اسرائیلی با نگرانی این رزمایش را به دلیل اتحاد موضع فلسطینی‌ها و دیدن امکانات رزمی مقاومت دنبال کردند.

توان نظامی مقاومت فلسطین

نخاله گفت: ما از سال ۲۰۱۲ کورنت داریم و همچنین برادرانمان در حماس. تصاویری از همه نبرد‌ها هست که مقاومت از آن استفاده کرده است. کورنت از ۲۰۱۲ به کارگیری شده هرچند که آن سال جنگ طولانی نشد. در درگیری‌های بعدی در ۲۰۱۴ در چندین صحنه به کار گرفته شد.

روابط با سوریه

نخاله گفت: مقاومت [فلسطین]چه حماس چه جهاد اسلامی در سوریه حضور داشت و رابطه با سوریه محکم بوده و هست. موضع سوریه در قبال مقاومت روشن است. اردوگاه‌های آموزشی در آنجا هست و برادران ما در حماس آموزش‌های موشکی را در سوریه دیده‌اند و در اردوگاه‌های سوریه برای ساخت موشک آموزش‌های ویژه دریافت کرده‌اند.

نخاله توضیح داد: حماس از اولویت برخوردار بود و برایش امکان ورود به اردوگاه‌های سوریه فراهم بود و آموزش ساخت موشک و استفاده از آن را دریافت کرد. فکر می‌کنم در موضع حماست در قبال سوریه تغییری مثبت حاصل شده است. این امر در رسانه‌ها و بیانیه‌های محکوم‌کننده تجاوز به سوریه بعد از قطع روابطی که چند سال حاصل شد، قابل مشاهده است. امور مربوط به روابط حماس و سوریه به سوی ازسرگیری می‌رود و همه برای این امر در تلاش هستند. بعد از ارزیابی مرحله گذشته، تمایل برادران در حماس به ازسرگیری روابط با سوریه است و تحولاتی مهم در طول ماه‌های آتی در این راستا رخ خواهد داد.

عادی‌سازی؛ کشور‌هایی که عادی‌سازی کردند با اسرائیل همکاری می‌کردند

نخاله گفت: کشور‌هایی که روابطشان را عادی‌سازی کردند، با ما نبودند. آن‌ها ترجیح دادند که این روابط را اعلام کنند، اما در هر حال کم‌وبیش با اسرائیلی‌ها همکاری می‌کردند. متاسفانه سازشکاران دشمن را نمی‌شناسند. اسرائیل با نوع رفتار و اقتصاد و سیاستش وطن عربی را اشغال خواهد کرد. موضع جنبش‌های اسلامی در قبال سازش، ناامیدکننده بود. فکر می‌کنم که این رویکرد‌ها شکست خواهد خورد. هر آنکس که اصولی دارد نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند. آنچه برای برخی جنبش‌های اسلامی یا گروه‌ها یا شخصیت‌ها رخ داده، ناراحت‌کننده است و در حقیقت قابل انتظار نبود.

روابط با روسیه

مسئله فلسطین در همه دنیا ویژگی‌های خاص خود را دارد. ما با روس‌ها بحث کرده و آن‌ها مواضع ما را شنیده‌اند. از آنان خواسته‌ایم که موضعشان را در قبال منطقه و فلسطین تغییر دهند.

دودستگی و آشتی [ملی فلسطین]نخاله گفت: در سطح داخلی، اختلال‌ها و دودستگی سیاسی در موضع فلسطینی‌هاست. برنامه‌ها با هم اختلاف دارد. به رغم همه دیدار‌ها [برای تحقق آشتی ملی فلسطین]هنوز نتوانسته‌ایم رویکردی بیابیم که برنامه سیاسی فلسطین را یکپارچه کند و هنوز داریم درجا می‌زنیم. به نظر من مسئولیت دودستگی بر عهده برادران ما در تشکیلات خودگردان فلسطین است که به سراغ سازش با طرح صهیونیستی رفتند تا اسرائیل از کرانه باختری چیزی به آنان بدهد. فکر می‌کنم که برادران ما در تشکیلات، گرفتار شده‌اند و نمی‌توانند عقب‌نشینی کنند و وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی [کرانه باختری]با اسرائیل گره خورده و آنان محاصره شده‌اند لذا با این مسئله کنار آمده‌اند.

پیام آخر؛ امروز به قدس نزدیک‌تریم

نخاله تصریح کرد: ما امروز به قدس نزدیک‌تر هستیم. زیرا موضع نیرو‌های مقاومت روشن‌تر و محور مقاومت هم قدرتمندتر شده و باید یقین داشته باشیم که زمان به سود ما در جریان است، زیرا کاملا باور داریم که مقاومت پیروز خواهد شد. دیر یا زود، فلسطین برای ملت فلسطین و مسجد الاقصی از آن مردم فلسطین است. ما رزم را ادامه می‌دهیم و گزینه‌ای جز ادامه مبارزه تا آزادسازی فلسطین نداریم.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار