حجت‌الاسلام مروی در مراسم سالروز شهادت حماسه‌سازان هویزه:

شهادت «علم‌الهدی» و یارانش تصویر جدیدی از حماسه کربلا بود

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینکه یک «حسین» در محاصره شقی‌ترین انسان‌ها قرار بگیرد و دشمنان، او را با لبان تشنه به شهادت رسانده و درنهایت با مرکب‌هایشان از روی پیکر او و یارانش عبور کنند، تصویر جدیدی از حماسه کربلا است.
کد خبر: ۴۳۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 06January 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در مراسم گرامیداشت حماسه شهدای هویزه که در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شده بود، با بیان اینکه شهید علم‌الهدی و یارانش تصویر امروزی حماسه کربلا را به تصویر کشیدند، اظهار داشت: گرچه هیچ‌کس با معصوم قابل قیاس نیست اما تصویری که شاهدان عینی از آخرین مجاهدت شهید علم‌الهدی و یاران او نقل کرده‌اند، شباهت بسیاری به حماسه عظیم عاشورا و مجاهدت یاران اباعبدالحسین (ع) در صحرای کربلا دارد.

وی افزود: برای هر کسی که با معارف دین و روایات مقاتل آشنایی داشته باشد، اینکه یک «حسین» در محاصره شقی‌ترین انسان‌ها قرار بگیرد و چند روز مقاومت کند، دشمنان یاران او و سپس خودش را با لبان تشنه به شهادت رسانده و درنهایت با مرکب‌هایشان از روی پیکرهای مطهر شهیدان عبور کنند، تصاویر روشنی از تقابل مظلومیت و شقاوت را تداعی می‌کند. برای شیعه این تصاویر آشناست و روایتگر غربت تاریخی پیروان اهل‌بیت (ع) است که به امامانشان تأسی دارند.

مروی با اشاره به نقل مستقیم یکی از دوستان شهید علم‌الهدی از دوران اسارت شهید در زندان ساواک خاطرنشان کرد: یکی از دوستان شهید علم‌الهدی که اتفاقاً به خاطر بیماری از همراهی شهید در واقعه هویزه محروم مانده بود، برای من نقل می‌کرد که شهید علم‌الهدی حضور و نقش‌آفرینی بسیار پررنگی در وقایع قبل از انقلاب و مبارزات سیاسی با رژیم طاغوتی پهلوی داشت و از هیچ فرصتی برای روشنگری علیه سیاست‌های استکباری شاه دریغ نداشت.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: گفته‌شده که وقتی ساواک به منزل خانواده معزز شهید یورش می‌برد و سیدحسین را دستگیر می‌کند، مأموران ساواک عمداً تصمیم می‌گیرند که شهید را در سلولی مشترک با اراذل‌واوباش شهر نگهداری کنند تا به‌زعم آن‌ها، سیدحسین که فردی مکتبی با عقاید عمیق اسلامی بود، در معاشرت با افراد دائم‌الخمر و شرور آزار ببیند اما پس از چندی، مشاهده کرده‌اند که از آن سلول صدای نماز جماعت و قرائت دسته‌جمعی قرآن بلند شده است.

وی ادامه داد: نقل‌شده که وقتی ساواک از این تأثیرگذاری شهید علم‌الهدی به وحشت می‌افتد و تصمیم می‌گیرد سیدحسین را به سلول انفرادی منتقل کند، همان اراذل‌واوباش قدیم که به نفس مسیحایی شهید علم‌الهدی هدایت‌شده بودند، مانع می‌شوند و اجازه انتقال او را نمی‌دهند.

مروی گفت: رهبر معظم انقلاب در سفرهایشان به مناطق عملیاتی جنوب، توجه ویژه‌ای به یادمان شهدای هویزه و به‌خصوص شهید سیدحسین علم‌الهدی داشته‌اند که این امر به‌خوبی نشان‌دهنده جایگاه عظیم‎الشأن این شهید بزرگوار در تاریخ دفاع مقدس دارد.

وی تصریح کرد: در این ایام غم‌بار هنوز در اندوه شهادت سردار دل‌ها بودیم که فراق علامه فرزانه حضرت آیت‌الله مصباح بار دیگر دوستان انقلاب را متأثر و داغدار کرد. در فرمایش مشهوری از علامه نقل شده که «خدای دفاع مقدس، خدای اقتصاد هم هست مشروط بر اینکه ما هم همان رزمندگان باشیم» که این نشان می‌دهد اگر همان توسل و توکل در شرایط امروز هم وجود داشته باشد و همچون دفاع مقدس، دفاع از کیان انقلاب را به جوانان قابل اعتماد و شایسته ایران اسلامی بسپاریم، بسیاری از گره‌ها باز خواهد شد.

انس شهید «علم‌الهدی» با رهبر معظم انقلاب

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام سیدحمید علم‌الهدی، برادر شهید سیدحسین علم‌الهدی در سخنان کوتاهی به ارتباط نزدیک شهید و رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اینکه رهبر معظم انقلاب در سفرهای خود به مناطق عملیاتی جنوب، همیشه به ما و خانواده شهید ابراز لطف داشته و ارادتمندان خود را موردمحبت قرار می‌دهند، به یاد دارم که یک‌بار در یادمان برادرم و هم‌رزمانش در هویزه حاضر شدند و به من فرمودند «برادر شما یکی از معجزات انقلاب بود و من هرموقع به اینجا می‌آیم به یاد سیدحسین و خطابه‌های تأثیرگذارش می‌افتم.»

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: برادرم گرچه متولد اهواز بود و همین بعد مسافت باعث شده بود تا اوایل کار آشنایی زیادی با رهبر معظم انقلاب نداشته باشد اما وقتی به خاطر تعقیب‌های متوالی ساواک خوزستان، به مشهد مقدس مهاجرت کرد، با آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شد و ما بعدها فهمیدیم که این آشنایی همچون رابطه دو هم‌رزم سیاسی نیست بلکه برادرم ذوب در شخصیت ایشان شده بود و همیشه بعد از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب، او هم سعی می‌کرد در سخنرانی‌ها خود اشاره و استناد به فرمایشات ایشان داشته باشد. از خداوند متعال می‌خواهیم که مارا رهرو راه و طریقت شهدای مجاهد هویزه قرار دهد و اقدام ما را مستحکم بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها