الوقت بررسی کرد؛

چرایی تهدید رژیم صهیونیستی از سوی انصار الله یمن

تهدیدات انصارلله علیه رژیم صهیونیستی تلاشی برای خشکاندن ریشه‌های تجاوز نظامی به یمن و توطئه‌چینی‌های پشت پرده صهیونیست‌ها برای آینده این کشور از طریق حضور در مناطق جنوبی است.
کد خبر: ۴۳۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۱ - 07January 2021

چرایی تهدید رژیم صهیونیستی از سوی انصار الله یمنگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: صهیونیست‌ها به دلیل انزوای ژئوپلتیکی تاریخی در منطقه و در نتیجه وابستگی حیاتی اقتصادی به دسترسی به آب‌های آزاد از طریق دریای سرخ و تنگه استراتژیک باب‌المندب، تحولات یمن را همواره یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در استراتژی‌های سیاست خارجی خود قرار داده اند. خوی توسعه طلبانه این رژیم برای حضور و تسلط نظامی بر تنگه استراتژیک باب المندب میان یمن و جیبوتی در شاخ آفریقا که دروازه ورود به اقیانوس هند محسوب می‌شود، موجب شده تا این رژیم یکی از صحنه گردانان اصلی سرکوب جنبش انقلابی مردم یمن در رژیم گذشته، سپس تجاوز نظامی به این کشور و همچنین طرح تجزیه این کشور بدل شود.

از اینرو ریشه تخاصم دیرینه انصار الله با رژیم صهیونیستی نه صرفاً موضوعی ایدئولوژیکی مربوط به تحولات جهان اسلام و مسئله فلسطین بلکه در دفاع از منافع ملی یمن نیز می‌باشد که به پیوند خوردن بیشتر انصارالله به دیگر گروه‌های مقاومت در فلسطین و لبنان انجامیده است.

بر اساس گزارشی که محقق صهیونیستی با نام شائول شی مدیر تحقیقات موسسه سیاست‌ها و استراتژی‌ها در مارس ۲۰۲۰ منتشر کرده بود همکاری نظامی بین حزب الله لبنان و انصارالله به ۲۰۰۹ و در طول جنگ ششم صعده باز می‌گردد؛ با این حال، روابط بین دو طرف با کنترل انصارالله بر صنعا از سپتامبر ۲۰۱۴ تقویت شد.

روابط نزدیک انصارالله با مقاومت در فلسطین و لبنان به هر دو طرف این امکان را می‌دهد تا از تجربه عملیاتی طرف مقابل استفاده کنند. بر این اساس تهدیدات انصارالله علیه تل‌آویو که با هدف فشار بر آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگران اصلی پشت پرده جنگ یمن برای واداشتن عربستان به توقف جنگ و محاصره صورت می‌گیرد، تنها شعار و لفاظی نیست بلکه در عمل صهیونیست‌ها را به چالش جدی کشیده است.

طی ۵ سال جنگ، انصارالله با استفاده از موشک‌های ساحلی با موفقیت به شناور‌های سعودی و امارات حمله کرده و همچنین اقدام به ضربه زدن به شناور‌های آمریکایی کردند. طبیعتاً یکی از ابعاد تهدیدآفرینی علیه رژیم صهیونیستی هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم در آب‌های نزدیک به یمن در باب المندب است.

یمنی‌ها همچنین از انواع مختلف راکت‌ها، موشک‌های بالستیک و حتی موشک‌های کروز برای هدف قرار دادن اهداف ائتلاف در یمن و اعماق عربستان و حتی اهدافی در امارات متحده عربی به صورت گسترده استفاده می‌کنند. در این زمینه اگرچه حزب الله تجربه زیادی در زمینه شلیک موشک دارد، اما صحنه جنگ یمن فرصتی را برای کسب تجربه در مورد پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد (برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک‌های کروز فراهم می‌کند.

از بعدی دیگر در حالی که پهپاد‌ها مولفه مهمی در مفهوم جنگ نامتقارن در عصر حاضر است، انصارالله از پهباد‌های حامل مواد منفجره برای حمله به کشتی‌های نظامی ائتلاف سعودی، تأسیسات بندری و نفتی در سواحل عربستان سعودی استفاده می‌کنند و این یک تاکتیک ابتکاری است که گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنانی می‌توانند بیاموزد و آن را در رویارویی آینده با اسرائیل اجرا کنند.

استفاده از مین‌های دریایی یکی دیگر روش‌های پرکاربرد انصارالله برای ضربه زدن به منافع متجاوزان بوده که تکنولوژی به روز غربی در دسترس سعودی‌ها و اماراتی‌ها نیز نتوانسته‌اند در مقابل آن کاری از پیش برند. همچنین انصارالله در جنگ با عربستان سعودی تجربه گسترده رویارویی با سامانه‌های دفاع موشکی از نوع پاتریوت و ناکام گذاشتن ان‌ها را دارد در حالی که حزب الله تجربه گسترده مشابهی در برخورد با سیستم دفاع موشکی اسرائیل ندارد و به نظر می‌رسد در این زمینه نیز حزب الله و گروه‌های مقاومت فلسطینی فرصتی برای استفاده از تجارب یمنی‌ها دارند.

انصارالله در عرصه‌ای می‌جنگند که ائتلاف سعودی از برتری هوایی مطلق برخوردار است، مانند وضعیت حزب الله و حماس در عرصه تقابل با صهیونیست‌ها. این در حالی است که در جنگ یمن انصارالله موفق شد با تبدیل کردن موشک‌های هوا به هوا ساخت شوروی که در ابتدا توسط میگ -۲۹ نیروی هوایی یمن مورد استفاده قرار می‌گرفت به موشک‌های زمین به هوا نصب شده بر روی کامیون‌های سبک، تعدادی از جنگنده‌های ائتلاف از جمله اف ۱۵، هلی کوپتر آپاچی ائتلاف و همچنین تعدادی از پهباد‌های پیشرفته غربی در اختیار عربستان را سرنگون کنند؛ لذا بر اساس آنچه گفته شد می‌توان چنین برداشت کرد که تهدیدات انصارلله علیه رژیم صهیونیستی تلاشی برای خشکاندن ریشه‌های تجاوز نظامی به یمن و توطئه‌چینی‌های پشت پرده صهیونیست‌ها برای آینده این کشور از طریق حضور در مناطق جنوبی می‌باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها