گزارش دفاع‌پرس به مناسبت سالروز حمله به «پایگاه عین‌الاسد»؛

انهدام مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق/ موشک‌هایی که هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه را فرو ریخت

نیرو‌ی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به ترور سردار دل‌ها، با موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد موجب شکسته شدن هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه شد.
کد خبر: ۴۳۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹ - 11January 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ سیزدهم دی ۱۳۹۸ بود که خبری بهت‌آور و به معنای واقعی کلمه، ناراحت‌کننده در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد. خبر کوتاه بود؛ «حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید». سردار سلیمانی که به دعوت دولت عراق به این کشور رفته بود تا درباره مسائل مختلف منطقه‌ای جلسه‌ای داشته باشد، هدف موشک پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و به همراه ابومهدی المهندس که جزو برترین فرماندهان نظامی عراقی محسوب می‌شد، به شهادت رسید. آمریکایی‌ها که سالیان سال به‌دنبال ترور این سردار مقاومت بودند، در نهایت با نقض قوانین بین‌المللی و همچنین نقض حریم هوایی عراق، این اقدام شوم را عملی کردند.

موشک‌هایی که هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه را شکست/ «عین‌الاسد» مهمترین پایگاهی بود که به دست سپاه ویران شد

آمریکایی‌ها دست به ترور شخصی زدند که حامی مظلومان و مستضعفان عالم و به‌ویژه کشور‌های اسلامی بود. حاج قاسم با توانمندی و درایتی که از دوران دفاع مقدس به یادگار داشت، توانست در اقدامی تأثیرگذار در عراق و سوریه، گروه‌های مردمی را برای مقابله با تهاجم داعش ساماندهی کند و به اذعان دوست و دشمن، همین اعزام گروه‌های مردمی برای مقابله با تروریست‌هایی که تحت حمایت آمریکا بودند، توانست نه‌تنها موجب شکست داعش در منطقه شود، بلکه هیمنه آمریکایی‌ها را نیز شکسته و زیر سوال ببرد.

قطعاً صحبت درباره شخصیت حاج قاسم و اقداماتی که این بزرگمرد در منطقه انجام داد در قالب یک گزارش نمی‌گنجد، اما اگر فداکاری‌ها و رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی در منطقه نبود، نه‌تنها مردم مظلوم سوریه و عراق زیر ظلم و چکمه‌های وحشیان داعش بودند، بلکه جمهوری اسلامی ایران نیز از امنیت کنونی بهره‌مند نبود.

آمریکا با ایجاد داعش به‌دنبال تشدید اختلاف بین شیعه و سنی بود

آمریکایی‌ها وقتی تأثیر نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی ایران در منطقه را دیدند، تصمیم به راه‌اندازی گروه‌هایی گرفتند تا به واسطه اقدامات و عقاید افراطی آن‌ها، شیعه و سنی را مقابل یکدیگر قرار دهند و در نتیجه هرج و مرج در کشور‌های مسلمان حرف اول را بزند تا این کشور‌ها از اهداف اصلی خود که همان مقابله با استکبار جهانی است، دور شوند. آمریکا هدفی جز به هم زدن وحدت مسلمان در جهان نداشت و به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه غرب آسیا، دور کردن مسلمانان از یکدیگر یکی از اهداف اصلی تشکیل داعش و گروه‌هایی مانند داعش در منطقه بود و از آنجا که آمریکایی‌ها در سال ۱۳۹۲ تا حدودی نیز به خواسته خود در این زمینه رسیده بودند، حاج قاسم سلیمانی با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از مستشاران ایرانی و بکارگیری نیروهایی از حزب الله لبنان و حتی یگان‌هایی از روسیه به سوریه رفت تا توطئه آمریکایی‌ها در منطقه را خنثی کند. حاج قاسم نه‌تنها حامی مسلمانان جهان بود، بلکه از مناطقی که در سوریه مسیحی‌نشین بودند نیز دفاع کرد و به همین دلیل بود که این سردار عزیز ما که آرزویی جز شهادت نداشت، محبوب دل ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، سوری‌ها و به‌طور کلی تمام آزادگان جهان شد.

موشک‌هایی که هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه را شکست/ «عین‌الاسد» مهمترین پایگاهی بود که به دست سپاه ویران شد

بنابراین اگر حضور حاج قاسم در سوریه و سپس عراق نبود، امروز شاهد نوعی هرج و مرج در خاورمیانه بودیم و طبق گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر با داعش در منطقه نمی‌جنگیدیم، امروز باید در همدان و کرمانشاه با این افراد پلید می‌جنگیدیم. مهمترین ویژگی سردار سلیمانی ولایت‌پذیری وی بود و حتی بار‌ها تأکید کرده بود که حمایت و پیروی کردن از ولی فقیه شرط عاقبت به خیری است. حاج قاسم در زمان حیاتش همه اقدامات را برای رضایت خدا انجام داد و به‌دلیل اخلاصی که در کار‌ها داشت و حتی زمانی که در جبهه مقاومت حضور پیدا می‌کرد، در نهایت به آرزویش رسید.

خلاصه اینکه سردار عزیز جهان اسلام سال گذشته از بین دوستدارانش رفت، ولی وظیفه همه بازماندگان و رهروانش، ادامه راه و منش این انسان غرق در ولایت است، بنابراین کوچکترین کاری که ما در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که مکتب سلیمانی را نه تنها ادامه دهیم بلکه به اطرافیان نیز معرفی کنیم، چراکه عاقبت به خیری در ادامه راه این مکتب است.

اما سوال اینجاست که انتقام سختی که مسئولان کشورمان وعده آن را به ملت شریف ایران اسلامی دادند، به کجا رسید؟

اول اینکه ادامه راه این سردار عزیز به نوعی انتقام از آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی محسوب می‌شود و انتقام بعدی نیز اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است.

با این حال، نیروی هوافضای سپاه در هجدهم دی سال گذشته و درست پنج روز بعد از اقدام شنیع آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد اقدام به موشک باران یکی از بزرگترین و استراتژیک‌ترین پایگاه‌های آمریکا در عراق، یعنی «پایگاه عین‌الاسد» کرد. البته که به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی این اقدام سیلی کوچکی به آمریکایی‌ها بود که هیمنه آن‌ها در منطقه را شکست، اما به گفته ایشان، انتقام سخت همچنان به قوت خود پابرجاست.

پایگاه عین‌الاسد کجاست و چه اهمیتی برای آمریکایی‌ها دارد؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه (۱۸ دی سال ۹۸) در پاسخ به اقدام ناجوانمردانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی، با شلیک ده‌ها موشک بالستیک، پایگاه عین‌الاسد را که بزرگترین و مجهزترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق محسوب می‌شود، هدف قرار داد. همچنین نیرو‌های مقاومت عراقی نیز به‌صورت همزمان در حال شلیک راکت و موشک به این پایگاه که مقر اصلی نیرو‌های آمریکایی در بغداد محسوب می‌شود، هستند.

پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق و استان الانبار و نزدیک مرز سوریه واقع است و بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی در عراق محسوب می‌شود. این پایگاه یک فرودگاه نیرو‌های نظامی است که یک باند فرود آسفالت به طول چهار هزار متر دارد و ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا نیز حدود ۱۸۸ متر است.

آمریکا با چه هدفی چهار هزار نیروی نظامی را به پایگاه عین‌الاسد آورد؟

پایگاه عین‌الاسد (قادسیه سابق) دومین پایگاه هوایی عراق بعد از پایگاه هوایی «بلد» به شمار می‌آید که در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۰۰ نظامی آمریکایی وارد آن شدند. مقامات آمریکایی در آن زمان هدف از استقرار نیرو‌ها در این پایگاه را آموزش نیرو‌های عراقی برای مبارزه با داعش اعلام کردند، اما با گذشت زمان مشخص شد که آمریکایی‌ها از این پایگاه برای حمایت از نیرو‌های تکفیری و داعشی استفاده می‌کردند. نیرو‌های مستقر در پایگاه عین‌الاسد در زمان مبارزه جبهه مقاومت با داعشی‌ها هرکجا که وضعیت را برای نیرو‌های تکفیری دشوار می‌دیدند، به کمک آن‌ها آمده و دقیقاً برخلاف فلسفه راه‌اندازی این پایگاه عمل کردند.

این‌طور که خود آمریکایی‌ها اعلام کردند، تقریباً چیزی حدود ۴ هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

پایگاه عین‌الاسد پایگاهی است که دونالد ترامپ در سال ۹۷ همزمان با عید شکرگزاری در آن حضور پیدا کرد. رئیس جمهور آمریکا درباره این پایگاه گفته بود که ایالت متحده آمریکا یک پایگاه بسیار ویژه و گران‌قیمت در عراق ساخته است که بیلیون‌ها دلار هزینه برای این کشور داشته است و به‌دلیل اینکه هزینه‌های هنگفتی را در این پایگاه کرده‌ایم، لذا هرگز این پایگاه را ترک نخواهیم کرد مگر اینکه عراقی‌ها هزینه آن را به ما بدهند.

ساخت سینما، رستوران و بیمارستان در پایگاه عین‌الاسد برای بالا بردن روحیه نظامیان

ساخت این پایگاه هوایی که بزرگترین پایگاه آمریکایی‌ها در عراق محسوب می‌شود، حدود هفت سال به طول انجامیده و مساحت آن ۵۰ کیلومتر مربع و محیط اطراف آن حدود ۳۰ کیلومتر است. در پایگاه عین‌الاسد علاوه بر نگهداری تجهیزات پیشرفته آمریکایی، امکاناتی نظیر واحد مسکونی، مدرسه، مجتمع‌های تجاری، رستوران، سینما، کافی‌شاپ و حتی مسجد نیز وجود داشت، لذا آمریکایی‌ها این پایگاه را به یک شهرک تبدیل کرده بودند تا نیرو‌های آن‌ها از لحاظ امکانات جانبی نیز تأمین باشند.

موشک‌هایی که هیمنه آمریکایی‌ها در منطقه را شکست/ «عین‌الاسد» مهمترین پایگاهی بود که به دست سپاه ویران شد

البته آمریکایی‌ها بعد از اشغال این پایگاه، سعی کردند تا با تجهیز آن، به نیرو‌های خود انگیزه و انرژی بدهند به‌طوری که همه امکانات در این پایگاه محصول خود آمریکا بود و نیرو‌ها حتی برای آب خوردن نیز از آب‌های لوله‌کشی عراق استفاده نمی‌کردند. راه‌اندازی بیمارستان پیشرفته در پایگاه عین‌الاسد در سال ۲۰۰۷ نیز یکی دیگر از اقدامات آمریکایی‌ها در تجهیز این پایگاه بود و در حوزه نظامی نیز بالگرد‌ها و جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی بیشتر از پایگاه‌های دیگر در عین‌الاسد نگهداری می‌شد و براساس اطلاعات موجود، حدود ۲۰ بالگرد و ۳۰ جنگنده پیشرفته در پایگاه مذکور قرار دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایتخت آمریکا در عراق را هدف موشک‌های خود قرار داد

این‌طور که مشخص است، آمریکایی‌ها در این سال‌ها تلاش بسیاری کردند تا این پایگاه را علاوه بر تأمین تجهیزات نظامی، به شهری تبدیل کنند که تمام امکانات در آن وجود دارد. خود مقامات آمریکایی بار‌ها از این پایگاه بازدید کردند و به نوعی عین‌الاسد مهمترین پایگاه آن‌ها در منطقه محسوب می‌شود، به‌طوری که از این پایگاه به‌عنوان پایتخت آمریکا در عراق نیز یاد می‌شود.

با همه این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انتقام خون به ناحق ریخته شده سردار قاسم سلیمانی بهترین پایگاه آمریکا در منطقه را هدف موشک‌های خود قرار داد. از طرفی در این سال‌ها فشار‌های بسیاری روی دولت آمریکا برای ترک پایگاه عین‌الاسد وجود داشت و حالا که سپاه پاسداران این پایگاه را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار داده است، شاید دولت آمریکا به این نتیجه برسد که بهتر بود تا نیرو‌های خود را در سال‌های اخیر از این پایگاه خارج می‌کرد.

از طرفی حمله موشکی سپاه به مهمترین پایگاه آمریکا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت

در همین رابطه رسانه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: پاسخ ایران به آمریکا «بسیار سریع و خشن» بود و این یک خطر جدی است که ممکن است موضوع از دست آمریکایی‌ها خارج شود. همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به بی‌کفایتی ترامپ و روش غیردیپلماتیک وی برای تعامل با کشور‌ها از جمله ایران نوشت: ما نمی‌توانیم به ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای خود اعتماد کنیم.

از طرفی شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز نیز به پاسخ کوبنده ایران به جنایت اخیر آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان واکنش نشان داد و نوشت: ایران هدف‌های آسان‌تری هم داشت، اما سخت‌ترین هدف را انتخاب کرد که پیام‌های مهمی دارد؛ لذا پاسخ کوبنده سپاه به جنایت جنگی آمریکایی‌ها به قدری محکم و قاطع بود که حتی صدای رسانه‌های حامی ترامپ و نظام تروریست پرور آمریکا را نیز درآورد و اکثر آن‌ها و کارشناسانشان از بی‌کفایتی و کم‌عقلی ترامپ در ترور سردار سلیمانی انتقاد کردند. چراکه آن‌ها معتقد بودند که این اقدام می‌تواند امنیت ایالت متحده را تحت‌الشعاع قرار دهد.

براساس این گزارش، حالا که حدود یک سال از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد می‌گذرد این اقدام را گرامی می‌داریم، اما شخصیت والا و محبوبیت بالای حاج قاسم بین ایرانی‌ها به حدی است که تا انتقام از عاملان اصلی قاتلانش گرفته نشود، دل‌های عاشقان این مرد آسمانی آرام نخواهد گرفت، بنابراین مردم منتظر هستند تا همان‌طور که سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران اعلام کرد، انتقام سخت به وقوع بپیوندد تا جنایتکاران به سزای اعمالشان برسند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها