غنی‌سازی ۲۰درصدی پاسخی به بدعهدی طرفین برجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصدی بر اساس قوانین و پروتکل‌های پذیرفته شده بین‌المللی و در جهت احقاق حق ملت ایران است.
کد خبر: ۴۳۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ - 12January 2021

غنی‌سازی ۲۰درصدی پاسخی به بدعهدی طرفین برجام استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به واکنش کشورهای اروپایی به آغاز فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی همه تعهدات خود را در برجام از جمله کاهش سطح غنی‌سازی، کاهش ذخیره‌سازی و تغییر سیستمی برخی از مراکز هسته‌ای مانند اراک و لغو غنی‌سازی را به انجام رساند؛ اما در مقابل کشور‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌ جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در قالب قرارداد برجام، غنی‌سازی اورانیوم، ساخت سانتریفیوژ‌ها و نصب آن‌ها را محدود کرده بود و جمهوری اسلامی برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کند؛ بسیاری از حقوقی را که در NPT و در قرارداد‌های فی مابین ایران و آژانس وجود داشت را محدود کرد.

وی افزود: کاهش تعهدات برجامی ازسوی جمهوری اسلامی به شرط این بود که تعهدات غربی‌ها هم اجرا شود؛ ولی وقتی غربی‌ها به هیچ‌کدام از تعهدات خودشان عمل نکرده و آمریکایی‌ها از این قرارداد بین‌المللی خارج شدند؛ ایران دلیلی ندارد که بخواهد به تعهدات برجامی پایبند بماند.

عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصدی پاسخی است به بدعهدی غربی‌ها و پاسخی است به خروج آمریکایی‌ها از برجام و بی توجهی به حقوق ملت ایران، ادامه داد: اقدامی که ملت ایران انجام داد؛ تنها گزینه پیش روی ایران برای دفاع از حقوق خود بوده است.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: گزینه ایران در غنی‌سازی برای این بوده است که به غربی‌ها نشان دهد که اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکنند؛ جمهوری اسلامی هم دلیلی ندارد که خود را در غنی‌سازی، نصب سانتریفیوژ‌ها و دیگر مسائل محدود کند.

این مقام مسوول با اشاره به ادعای اروپایی‌ها مبنی بر عدم پایبندی ایران به مفاد برجام، تاکید کرد: اگر کاهش تعهدات ایران خاتمه برجام است پس خروج از آن نشانه چیست؟ ما حقوق خودمان را احیا می‌کنیم، حالا آن‌ها چه برداشتی از این جریان دارند، مهم نیست. ما به جای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم نمی‌گیریم؛ ما تصمیم خودمان را گرفتیم و عمل کردیم. اینکه آن‌ها این موضوع را اهرم فشار تلقی کنند یا رفتار خارج از عرف و یا خارج از قرارداد، اعلام کنند به خود اروپاییان مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد: در طی این سال‌ها خیلی تلاش شد تا غربی‌ها به تعهداتشان در قالب برجام عمل کنند؛ تعهداتی که به ملت ایران دادند را اجرایی کرده و فشار تحریم‌ها را از روی ملت ایران بردارند و این رفتار ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران در پیش گرفته اند را تغییر دهند؛ ولی شاهد بودیم که هیچ تغییری در رفتار غربی‌ها با توجه به نقض تعهدات ایجاد نشد و همان روال قبل را درپیش گرفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وقتی در یک قرارداد اطراف معاهده به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند؛ دلیلی ندارد که یک عضو از این قرارداد به تعهدات خود پایبند باشد، تصریح کرد: ادامه غنی‌سازی گزینه پیش روی جمهوری اسلامی برای بازگشت به شرایط گذشته، است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار