عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

آمریکایی‌ها به دنبال مهار ایران و عراق هستند

رحیمی جهان آبادی گفت: بغداد درک درستی از اهمیت روابط دوستانه و همسایگی با تهران دارد.
کد خبر: ۴۳۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵ - 12January 2021

آمریکایی‌ها به دنبال مهار ایران و عراق هستندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با اشاره به روابط ایران و عراق، اظهار داشت: بعد از روی آمدن الکاظمی، حوادثی که در عراق رخ داد و ماجرای داعش رو به پایان رفت، فشار آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های محافظ کار عرب برعراق برای اینکه مواضع چالشی و متفاوتی نسبت به گذشته در مقابل ایران بگیرد، زیاد شده است.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس ادامه داد: عراق اگر بخواهد بر طیف فکری و سیاسی ایران در همه جا عمل کند به شدت رابطه اش با عربستان، کشور‌های محافظ کار عرب در منطقه و آمریکا که در مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق نقش دارد تیره می‌شود و از این رو بغداد نمی‌خواهد فضا را به سمت دو قطبی ایران و آمریکا در عراق ببرد.

وی تاکید کرد: به هر حال عراق کشوری است که پیوند‌های ناگسستنی با ایرانی‌ها دارد، آمریکایی‌ها زود یا دیر خاک این کشور را برای همیشه ترک می‌کنند، اما ایران و عراق در طول قرن‌ها چه زمانی که عراق بخشی از امپراتوری عثمانی بود و ما بخشی از امپراتوری صفوی بود، چه امروز به عنوان دو کشور مستقل و همسایه که دوران تاریک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم و الان در دوره تعاملات و روابط دوستانه قرار داریم، در کنار هم بوده اند.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه روابط عراق با ایران دوستانه باقی خواهد ماند و عراق کشور قابل اعتماد برای ایران تلقی می‌شود، اظهار داشت: نگاه ایران به عراق همیشه این بوده که چالش‌های بغداد در منطقه را کاهش دهد، تمامیت ارضی آن را حفظ کند و بتواند پیوند‌هایی که با عراق دارد را برقرار نگه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: نگاه عراقی‌ها به ایران نگاه متحد کوتاه مدت در ایام جنگ با داعش نبوده و نیست، ایران را کشور دوست همیشگی و قابل اعتماد می‌داند و بهتر از هر کسی می‌داند که ایران چه نقشی در امنیت عراق در دوران بروز داعش در منطقه داشته است.

رحیمی جهان آبادی در ادامه، با اشاره به رای ممتنع عراق در سازمان ملل دیدگاه کنونی این کشور را ارزیابی کرد و اظهار داشت: بغداد نمی‌خواهد رابطه خود را به سمتی ببرد که تنش هایش با عربستان و آمریکا بیشتر شود و نقش واسطه بین ایران و کشور‌های محافظه کار عرب از دست بدهد، از این رو تصور می‌کنم مواضع عراق گرچه در کشور با انتقادی رو به رو بود، اما با توجه به شرایط عراق و روابطی که ناچار است با برخی کشور‌های همسایه و آمریکا داشته باشد، قابل درک است.

وی تاکید کرد:، اما توقع افکار عمومی و بخش‌های مختلف در ایران این است که عراق در تصمیم‌گیری‌ها و در مسیری که حرکت کند که آرام آرام فاصله خود را با ایران زیاد نکند چرا که به نفع عراق و منطقه نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: ایران کشوری است که نه تنها در بحث مربوط به داعش بلکه در همه حوادث از جمله بازسازی عراق، بازسازی عتبات عالیات، روابط فرهنگی و مذهبی بین دو ملت و کشور به نحو احسن ایفای نقش کرده است الان هم همکاری ایران و عراق به نفع هر دو کشور، امنیت منطقه و امنیت خلیج فارس بوده و می‌تواند به رشد و توسعه هر دوکشور منجر شود.

نماینده مردم با اشاره به دکترین آمریکا در مقابل خاورمیانه، گفت: زمان کلینتون آمریکایی‌ها دکترینی به نام مهار دو جانبه داشتند، مارتین ایندیک یکی متفکران علوم سیاسی مطرح کرده بود که ایران و عراق در آینده به سمت اتحاد و رشد می‌روند و آمریکا باید این دو کشور را مهار کند چرا که برای اسرائیل خطرآفرین می‌شوند.

رحیمی عنوان کرد: سیاست کنونی آمریکا در مقابل ایران و عراق هم همین است، آمریکایی‌ها به دنبال مهار ایران و عراق هستند، عراقی‌ها بهتر می‌دانند به همان میزان که نسبت به رشد، توسعه و ترقی‌ها ایران حساسیت وجود دارد و آمریکایی‌ها علیه منافع ما کار می‌کنند اگر عراق هم بخواهد به قدرتی در منطقه تبدیل شود همین آمریکایی‌ها سد رشد آن‌ها خواهد بود آن زمان باز هم ایران در کنار عراق خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران رشد کشور‌های منطقه را صلاح مردم و امنیت منطقه می‌داند، تاکید کرد: با توجه به شرایط حاکم، بر این باور هستم رای ممتنعی که نماینده عراق در سازمان ملل داد به این معنا نیست که عراقی‌ها می‌خواهند مواضع شان را از ایران دور کنند یا بخواهند موضعی نسبت به ایران بگیرند چرا که بغداد درک درستی از اهمیت این دوستی روابط و همسایگی دارد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار