مقامات سعودی برای اجرای پروژه نئوم ده‌ها شهروند عربستانی را بازداشت کردند

خبر‌های حاکی ازادامه اعتراض اهالی محل اجرای پروژه ادعایی مقامات سعودی برای ساخت شهر بدون خودرو نئوم در شمال غرب عربستان سعودی و بازداشت شماری از آنها، در شبکه‌های اجتماعی جنجال برانگیز شده است.
کد خبر: ۴۳۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹ - 14January 2021

مقامات سعودی برای اجرای پروژه نئوم ده‌ها شهروند عربستانی را بازداشت کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، شروع اجرای پروژه شهر «ذالاین» که به تازگی توسط، ولی عهد سعودی اعلام شده، بحث و جدل‌هایی در مورد سرنوشت قبایل محلی در شمال غربی عربستان سعودی (محل اجرای پروژه) ایجاد کرده است؛ به ویژه با توجه به حرف و حدیث‌هایی که از بازداشت ده‌ها نفر از اعضای قبیله الحویطات پس از اعتراض آن‌ها به این پروژه به میان آمده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، شاهزاده «محمد بن سلمان بن عبدالعزیز»، ولی عهد عربستان سعودى و رئیس هیئت مدیره شرکت نئوم، چهار روز پیش از آغاز پروژه شهر ذالاین در منطقه نئوم خبر داد.

گفته شده که این پروژه الگویی برای جوامع شهری آینده است و طرحی است که تعادل در زندگی با طبیعت را تضمین می‌کند.

بر اساس این پروژه که قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی افتتاح شود، شهر ذالاین با ظرفیت یک میلیون نفر جمعیت، شامل جوامع شناختی متصل به هوش مصنوعی و در طول ۱۷۰ کیلومتر در محیطی بدون سر و صدا و عارى از آلودگی و ازدحام می‌شود، به گونه‌ای که در آن خبری از هیچ خودرو و خیابانی نیست.

اما در شبکه‌های اجتماعی اجرای این پروژه با جنجال بر سر سرنوشت قبیله «الحویطات» همراه بوده است که قرار است در منطقه محل سکونت آن‌ها شهر مذکور ساخته شود.

«عبدالرحمن السوهایمی» یک فعال عربستانی در توییتر نوشت: «اجرای پروژه نیوم و ذالاین بر روی تاریخ و تمدن قبایل الحویطات بی عدالتی و تجاوز را آشکار می‌کند. خداوند به کسی که روی خرابه روستا‌های آن‌ها سرمایه گذاری کند، برکت نمی‌دهد.»

«علیاء ابوتایه الحویطی» یک فعال دیگر عربستانی نوشته است: «بن سلمان با این کار روستا‌های الحویطات در نیوم را از دنیا منزوی می‌کند. هواپیما‌های جاسوسی الکترونیکی بر فراز روستا‌های الحویطات در حال پرواز هستند. آن‌ها را تحت نظر دارند. آن‌ها را وحشت زده می‌کنند. آن‌ها را در توییتر ردیابی و زندانی می‌کنند. کاربران توییتر ربوده می‌شوند و زندانی می‌شوند. ما از اسامی و تعداد آن‌ها مطمئن خواهیم شد.»

حساب کاربری «زندانیان عقیده» نیز خبر داد، مقامات عربستان سعودی موج جدید بازداشت اعضای قبیله الحویطات را کلید زده‌اند که با پروژه ذالاین مخالفند.

«ترکی الشلهوب» یک خبرنگار عربستانی نیز گفت: «همزمان با اعلام آغاز اجرای پروژه ذالاین توسط محمد بن سلمان، مقامات سعودی موج جدید بازداشت‌ها را علیه فرزندان قبیله الحویطات راه انداختند.»
چند ماه پیش «عبدالرحیم الحویطی» فعال عربستانی به دست نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی کشته شد. علت قتل او مخالفتش با تصمیم مهاجرت از روستای الخریبه بود که مشمول پروژه ساخت شهر ذالاین است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار