«بین خطوط» با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای مردم روی آنتن می‌رود

برنامه تلویزیونی «بین خطوط» تلاش می‌کند با آموزش تکنیک‌های دانش رسانه‌ای، سطح سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببرد. این برنامه مراحل تولید را پشت سر می‌گذارد و به زودی روی آنتن شبکه دوم سیما می‌رود.
کد خبر: ۴۳۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸ - 16January 2021

برنامه «بین خطوط» با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای مردم روی آنتن می‌رودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به گسترش رسانه‌های جمعی اظهار داشت: امروزه به واسطه گسترش رسانه‌های جمعی و ظهور فضای مجازی در معرض جریان اطلاعاتی بسیار سنگینی قرار داریم. روزانه صد‌ها خبر، عکس و فیلم از طرق مختلف به دستمان رسیده که شاید بسیاری از آنان کارکردی به جز تشویش ذهن‌مان را نداشته باشد. علاوه بر این بسیاری از خبر‌هایی که ارسال و تبادل می‌شود اصل صداقت، اخلاق و انصاف را رعایت نکرده و باعث گمراهی افراد می‌شود. در چنین شرایطی توجه به یک موضوع مهم اجتناب‌ناپذیر است و آن هم یادگیری علم رسانه یا سواد رسانه‌ای است.

وی درخصوص لزوم آموزش سواد رسانه‌ای گفت: هوشیارساختن افکار عمومی در دنیایی که بنگاه‌های بزرگ رسانه‌ای و دروغ‌پراکنی دنیای استعمار در تمامی ساعات شبانه روز با همه توان اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... برای در اختیار گرفتن همه چشم‌ها، گوش‌ها و زبان‌ها می‌کوشند تا دنیا را آنگونه که خود می‌خواهند نشان دهند، بسیار ضروری است. از این رو آموزش سواد رسانه‌ای از سال‌ها قبل، یکی از دغدغه‌های بزرگ اندیشمندان حوزه ارتباطات و رسانه بوده است، چرا که با آموزش این علم نوین در سطح عموم جامعه، می‌توان به بسیاری از چالش‌ها و آسیب‌ها پاسخ داد.

رئیس فرهنگسرای اندیشه تاکید کرد: هم‌چنین یکی از ابزار‌های مهم در مقابله با جنگ نرم دشمن، ارتقای سطح سواد عمومی در حوزه رسانه است که سبب می‌شود ظرفیت تحلیل شهروندان در مواجهه با رسانه‌ها بالا رفته و به جای پذیرفتن بی‌چون و چرا هر پیام، محتوای نهفته در آن‌ها را درک کرده و به تحلیل اخبار بپردازند. نباید فراموش کنیم که توانایی مواجهه و استفاده از تکثر پیام امری حیاتی و کلیدی است و ارتقای سطح سواد رسانه‌ای می‌تواند کمک زیادی کند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ از تولید برنامه تلویزیونی «بین خطوط» با موضوع سواد رسانه‌ای و پخش آن از شبکه دو سیما خبر داد و گفت: از آنجا که آموزش سواد رسانه‌ای دارای اهمیت زیادی است، تصمیم گرفته شد تا کلاس درسی بزرگی به وسعت کل ایران عزیز در رسانه ملی تشکیل شود. از این روی، ویژه برنامه تلویزیونی «بین خطوط» با مشارکت شبکه دوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای اندیشه و به تهیه‌کنندگی امیر یوسفی طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت. در این برنامه موضوعات مهمی ذیل آموزش سواد رسانه‌ای با حضور کارشناسان، اساتید رسانه و صاحب‌نظران از جمله دکتر حسن خجسته، محمدحسین فرهنگی، حسن بشیر، عبدالرضا سپنجی، ساروخانی و ... مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان در عصر حاضر به مهارت و سواد رسانه‌ای نیاز انکارنشدنی دارند گفت: از جمله محور مهم این برنامه می‌توان به آشنایی با انواع پیام، سواد تبلیغاتی، شیوه‌های اقناع مخاطب، مخاطب‌شناسی، بازی و رسانه، جنگ رسانه‌ای، تجزیه و تحلیل خبر، رژیم مصرف رسانه‌ای و ... اشاره کرد.


امین‌زاده با اشاره به روند تولید این برنامه تلویزیونی گفت: تصویربرداری برنامه گفتگو محور «بین خطوط» این روز‌ها در فرهنگسرای اندیشه دنبال می‌شود. اندیشمندان و صاحب‌نظران با حضور در این برنامه پاسخگوی سوالاتی می‌شوند که تیم محتوایی آماده کرده و هم‌چنین نقطه نظرات خود را با موضوع سواد رسانه‌ای و کارکرد‌های آن در جامعه مطرح می‌کنند. این مجموعه ۳۹ قسمتی با اجرای فرید محمدی و تهیه‌کنندگی امیر یوسفی، از اوایل اسفندماه امسال روی آنتن شبکه دوم سیما خواهد رفت.

رئیس فرهنگسرای اندیشه در پایان ضمن تقدیر از عوامل تولید این برنامه گفت: از تهیه‌کننده برنامه، آقای امیر یوسفی که با پرداخت به این سوژه روز کشور، موضوعات مهمی را مورد بررسی قرار می‌دهند، تقدیر و تشکر می‌کنم. بدون شک، پخش این برنامه تلویزیونی از رسانه ملی اثرگذاری بسیار خوبی خواهد داشت.

انتهای پیام/102
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار