برنامه رسانه ملی در آغاز سالگرد فجر انقلاب چیست؟

در روزهای آغازین چهل و سومین پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم و رسانه ملی به عنوان مهم‌ترین دستگاه فرهنگی و مردمی که باید برنامه‌های منسجمی برای ایام‌الله فجر داشته باشد هنوز برنامه‌های خود را معرفی نکرده است.
کد خبر: ۴۳۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ - 24January 2021

برنامه رسانه ملی در آغاز سالگرد فجر انقلاب چیستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ پیروزی انقلاب اسلامی رویدادی عظیم در همه تاریخ ایران است که مشابه آن مطلقا وجود ندارد. رویدادی که نه‌تنها ارکان نظام شاهنشاهی 2500 ساله را ویران کرد که همه معادلات سیاسی جهان را نیز تحت تاثیر خود قرار دارد. این انقلاب که به رهبری یک مرجع دینی شکل گرفت  و به پیروزی رسید، هنوز مورد تحلیل دقیق قرار نگرفته و همچنان صاحبان اندیشه در داخل و خارج از کشور در حال غور در این رویداد هستند.

متاسفانه انفعال اصحاب فرهنگ و هنر اعم از مسئولان و هنرمندان سبب شده تا نسل امروز که در حال ورود به جامعه هستند و قرار است سکان مدیریت کشور را به دست بگیرند درک دقیقی از ماهیت انقلاب نداشته باشند. در این میان رسانه ملی به عنوان مهم‌ترین پایگاه فرهنگی کشور که باید در کنار توده مردم باشد و اندیشه آنان را به درستی جهت دهی کند همچنان خنثی عمل می‌کند و جز تولید برنامه‌های فرمایشی و سفارشی برای رفع تکلیف چیز دیگری ندارد اقدام موثری نکرده است.

باید از مدیران این رسانه مردمی پرسید چه برنامه‌هایی برای ایام‌الله فجر تدارک دیده‌اند و اگر چیزی غیر این است چرا مدام تبلیغ سریال‌های بارها دیده شده را می‌بینیم. دیگر زمانه برنامه‌های گفت‌وگو محور و مستندهای آرشیوی به سرآمده است. مخاطب نیازمند آن است تا چهره‌هایی مانند امیرعباس هویدا، شاپور بختیار، فرح دیبا و ... را بدور از داوری سازندگان آن بینند و در مقابل شخصیت امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری و ... را بدور از شعارزدگی بشناسند.

متاسفانه مستندهایی که از رسانه ملی پخش می‌شوند هنوز با همان روحیه سال‌های ابتدای انقلاب ساخته می‌شود که در آن احساسات‌گرایی و شعارزدگی آنچنان زیاد است که مخاطب را پس می‌زند. شخصیت آرمانی و انقلابی امام خمینی (ره) آنچنان بزرگ و عمیق است که نیازی به بزرگ‌نمایی دیگران ندارد. اگر رسانه ملی نتواند انقلاب را آن گونه که هست نشان دهد دیگران در آن سوی مرزها به اتکای منابع آرشیوی خود چنین خواهند کرد و علیه انقلاب آثاری را تولید خواهند کرد که ذهنیت مخاطب داخل را به خود معطوف کند، چنان که آثار متعددی در این حوزه ساخته و کاملا رایگان در دسترس همگان قرار داده‌اند.

یکی دیگر رسالت‌های رسانه ملی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه به مطالبه رهبری در بحث کرسی‌های آزاداندیشی است. هر چند که این مسئله در حوزه دانشگاه طرح شده اما می‌توان نمونه آن را در رسانه ملی طراحی و تولید کرد. اجازه ندهیم انقلاب اسلامی از زبان دیگران روایت شود که اگر چنین شود به سختی می‌توانیم حقیقت انقلاب را به نسل‌های بعدی منتقل و آن را از گزند تحریف مصمون بداریم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار