واشنگتن همچنان در قرق هزاران نظامی

رسانه‌های آمریکایی از حضور هفت هزار نیروی گارد ملی این کشور تا فروردین ۱۴۰۰ از ترس حمله مجدد هواداران ترامپ در واشنگتن خبر دادند. این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که حدود ۲۰۰ تن از نظامیانی که مسوول برقراری امنیت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری بودند به کرونا مبتلا شده اند.
کد خبر: ۴۳۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲ - 24January 2021

واشنگتن همچنان در قرق هزاران نظامیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سایه وحشت همچنان بالای سر «واشنگتن دی سی» سنگینی می‌کند و قرار است این شهر همچنان در قرق نیرو‌های گارد ملی باقی بماند. از چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۷ دی) که هواداران «دونالد ترامپ» کنگره آمریکا را اشغال کرده‌اند، پنتاگون هزاران نظامی را به پایتخت گسیل کرد، تا آن‌ها امنیت مراسم تحلیف را بر عهده بگیرند. چهارشنبه هفته گذشته ۲۰ ژانویه (یک بهمن) و همزمان با مراسم تحلیف بایدن با حضور ۲۶ هزار نظامی، واشنگتن رسماً چهره یک پادگان نظامی را به خود گرفته بود. حالا خبر رسیده که از ترس راست گرایان افراطی حامی ترامپ و تروریسم داخلی، هزاران نیروی نظامی همچنان تا فروردین ۱۴۰۰ در پایتخت باقی خواهند ماند.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، مقام‌های آمریکایی در نظر دارند حداقل ۷۰۰۰ نظامی گارد ملی این کشور را حداقل تا ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰) در پایتخت این کشور نگه دارند تا با تهدید ناشی از «افراط گرایی دست راستی» مقابله کنند.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: «بیش از ۱۵ هزار نظامی عضو گارد ملی آمریکا که واشنگتن دی سی را اشغال کرده بودند، اکنون دارند به خانه‌های خودشان بازگردانده می‌شوند، اما هفت هزار تن از این نظامیان به دلیل تهدید افراطگرایی دست راستی تا ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰) به ماموریت خود ادامه خواهند داد».

طبق گزارش دیلی میل، «تقریبا ۲۶۰۰۰ نظامی گارد ملی هفته گذشته از سراسر ۵۰ ایالت (آمریکا) در پاسخ به تشدید تهدید‌های امنیتی و خطر شورش‌های بیشتر بعد از شورش مرگبار ششم ژانویه به کنگره ایالات متحده به واشنگتن دی سی سرازیر شده بودند»

۲۰۰ نظامی کرونایی
همزمان «وال استریت ژورنال» گزارش داده قریب به ۲۰۰ عضو نیروی گارد ملی آمریکا که برای مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن مستقر شده بودند به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. این ۲۰۰ سرباز بخشی از ۲۶ هزار گارد ملی اعزامی به واشنگتن دی. سی برای تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن، بودند که در پی شورش ششم ژانویه (۱۷ دی) به کنگره، مستقر شدند. اخبار مربوط به ابتلای این سربازان به کووید-۱۹ در حالی منتشر شد که آن‌ها در جریان مراسم تحلیف به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی در تلاش و فعالیت بودند.

پنجشنبه عصر، گزارش‌های مربوط به ابتلای این سربازان به کرونا در حالی منتشر شد که از آن‌ها خواسته شده بود تا در پارکینگ سنا بخوابند. اما به دلیل مطرح شدن یکسری انتقاد‌ها درباره نوع رفتار با گارد ملی، از آن‌ها دعوت کردند تا به کنگره برگشته و در هتل‌ها اقامت کنند. قانونگذاران آمریکایی به سرعت به دیدار این سربازان رفته و از آنان عذرخواهی کردند، شومر رهبر اکثریت سنا در این دیدار گفت: آنچه رخ داده بسیار نادرست بوده و هرگز مجددا اتفاق نخواهد افتاد.

بعد از ظهر جمعه هم «جیل بایدن»، بانوی اول آمریکا نیز دیداری غیرمنتظره با اعضای ارتش در کنگره داشت و برای آن‌ها شکلات برد. او در این دیدار گفت: گارد ملی همواره جایگاه ویژه‌ای در قلب همه بایدن‌ها داشته است و پسر درگذشته اش بو بایدن نیز یکی از اعضای گارد ملی دلاور بوده است.

بحران اقتصادی عمیق!
رئیس‌جمهور تازه وارد آمریکا نیز در جدیدترین سخنرانی خود تصویر بسیار تیره و تاری از اوضاعی اقتصادی این کشور ارائه کرد. بر این اساس، بایدن در سخنرانی روز جمعه خود گفت: «شیوع ویروس کرونا در کشور در حال گسترش است و براساس برآورد‌ها شمار تلفات از ۶۰۰ هزار نفر نیز بالاتر می‌رود».

بایدن افزود ما در یک بحران ملی قرار داریم و باید با همه توان و نیرو اقدام کنیم، چرا که به علت پیامد‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، با بزرگ‌ترین بحران اقتصادی مواجهیم.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «۸ میلیون نفر آمریکایی منتظر دریافت کمک‌های مالی فوری هستند. اجاره خانه ۱۴ میلیون مستاجر آمریکایی عقب افتاده است و بسیاری از آنان تهدید به اخراج از منازلشان شده‌اند».

بایدن با بیان اینکه بحران اقتصادی کشورش در حال بدتر شدن است، بر لزوم اتخاذ تدابیر «قاطع و شجاعانه». تأکید کرد.

وی گفت: «بحران بدتر می‌شود. اوضاع رو به بهبودی نیست، چراکه بدتر شدن اوضاع ادامه دارد». بایدن اضافه کرد طی چند ماه آینده نمی‌توان اقدامی برای تغییر روند شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن انجام داد.

اظهارات بایدن در حالی مطرح می‌شود که جدیدترین آمار وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا از ۲۵ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به ۴۲۴ هزار نفر رسیده است.

خطر تروریسم داخلی
از سوی دیگر، کاخ سفید از یک تلاش بین سازمانی گسترده با هدف ریشه‌کن کردن افراطگرایی داخلی به دنبال حمله اوایل همین ماه به ساختمان کنگره آمریکا خبر داد.

«جن ساکی»، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، رشد «افراط گرایی خشونت‌طلب داخلی» را یک «تهدید جدی و رو به رشد برای امنیت ملی» توصیف کرده و گفت دولت جو بایدن «با منابع و اراده کافی» با این تهدید مقابله خواهد کرد.

به گفته وی بایدن، از دفتر مدیر اطلاعات ملی خواسته تا یک ارزیابی تهدید جامع با هماهنگی اف‌بی‌آی و وزارت امنیت داخلی این کشور انجام دهد. شورای امنیت ملی بایدن هم موظف شده تا یک ارزیابی درباره اینکه دولت جدید چگونه می‌تواند به شکلی بهتر تهدید‌های تروریستی داخلی بالقوه را به اشتراک گذاشته، از افراط گرایی جلوگیری کرده و شبکه‌های افراطی را مختل کند، انجام دهد.

سخنگوی کاخ سفید، این تدابیر را به حمله به ساختمان کنگره آمریکا از سوی افراط گرایان راستگرا مرتبط دانست. با این حال تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد آمریکایی‌ها نگرانند که حمله به کنگره بهانه‌ای برای محدود شدن آزادی‌های مدنی شود.

۲۰ بهمن محاکمه ترامپ
«چاک شومر» رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا نیز خبر داد که دادگاه محاکمه ترامپ، روز دوشنبه، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) آغاز خواهد شد. برخی از تحلیلگران می‌گویند استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند از بازگشت او به قدرت جلوگیری کند. تصویب استیضاح ترامپ در مجلس سنا نیازمند کسب رأی موافق دست‌کم دو سوم سناتور‌ها (۶۷ سناتور) است. از آنجا که این طرح مخالفان زیادی در میان سناتور‌های جمهوری‌خواه دارد بعید است که محاکمه ترامپ در مجلس سنا به تصویب برسد.

از سوی دیگر «دونالد ترامپ» برای اولین بار بعد از پایان ریاست‌جمهوری و ترک واشنگتن سکوت خود را شکست و از ویلای «مارا-‌لاگو» در منطقه «پام بیچ» فلوریدا در مصاحبه با خبرنگار «واشنگتن اگزمینر» گفت کاری انجام خواهد داد. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، ترامپ بدون ارائه جزئیاتی درباره برنامه‌های آتی خود، گفت: «ما کاری خواهیم کرد، اما هنوز وقتش نیست».

منبع: کیهان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها