کارگردان نمایش «او پهلوان اکبره» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

اضافه‌شدن بخش «سرباز انقلاب» به جشنواره فجر ضروری بود/ المان‌های نمایش ایرانی در «او پهلوان اکبره»

مصطفی دهشت اضافه شدن بخش «سرباز انقلاب» به سی و نهمین جشنواره فجر را اتفاقی ضروری دانست و درباره نمایش خود گفت: «او پهلوان اکبره» به زبان آرکائیک (محاوره) است و المان‌های نمایش‌های ایرانی از جمله موسیقی و پرده‌خوانی و نقالی به طور کامل در آن رعایت شده است.
کد خبر: ۴۳۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰ - 30January 2021

«مصطفی دهشت» کارگردان نمایش «او پهلوان اکبره» حاضر در بخش سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به قصه این نمایش اظهار داشت: او پهلوان اکبره درباره اسطوره‌ها و به زبانی ساده‌تر خصلت‌های پهلوانی و پهلوانان بین‌النهرین است؛ در این نمایش به ویژگی‌های پهلوانی اشاره می‌کنیم و در پایان به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان پهلوانی از عصر معاصر می‌رسیم.

وی علت ورود نمایش «او پهلوان اکبره» به سیره پهلوانی شهید سلیمانی را کمبود منابع درباره زندگی شخصی ایشان دانست و گفت: این نمایش به زبان آرکائیک است و المان‌های نمایش‌های ایرانی از جمله موسیقی و پرده‌خوانی و نقالی به طور کامل در آن رعایت شده است و در واقع یک موسیقی اصیل ایرانی را در آن اجرا می‌کنیم.

کارگردان نمایش «او پهلوان اکبره» تاکید کرد: ما در این نمایش سردار سلیمانی را تنها محدود به ایران ندیده‌ایم بلکه ایشان را پهلوانی بین‌النهرینی برشمرده‌ایم. فرم کار نیز ترکیبی از نمایش‌های سنتی ایرانی است که نقالی و مرشد دارد و حرکت فرم مدرن به آن اضافه شده است که این حرکات توسط چندبازی‌ساز طراحی شده است.

اضافه‌شدن بخش «سرباز انقلاب» به جشنواره فجر ضروری بود/ المان‌های نمایش ایرانی در «او پهلوان اکبره»

دهشت ادامه داد: نمایش «او پهلوان اکبره» در جشنواره‌های مقاومت و سردار آسمانی اجرا و به عنوان یکی از 10 نمایش اول معرفی شد و نهایتاً به جشنواره تئاتر فجر راه یافت. این نمایش در اجراهای گذشته با کیفیت بوده است و بازخوردهای آن از سوی مردم تاکنون خوب بوده است با اینکه مردم و به‌خصوص نسل جوان با نمایش‌های ایرانی آشنا نیستند اما نمایش ایرانی در خون ماست، بخاطر همین بازخوردهای مخاطبین تاکنون خوب و مثبت بوده و اکثر مخاطبین با نمایش ارتباط گرفته‌اند.

وی درخصوص اضافه شدن بخش سرباز انقلاب به جشنواره فجر عنوان کرد: بخش سرباز انقلاب جشنواره فجر یک حرکت جالب و ضروری است که امسال انجام شده و به‌نظرم سال‌ها جای آن خالی بود چراکه باید بخشی از جشنواره تئاتر فجر به طور اختصاصی به موضوعات مرتبط با شهدا و انقلاب و قهرمانان ملی و مذهبی بپردازد.

اضافه‌شدن بخش «سرباز انقلاب» به جشنواره فجر ضروری بود/ المان‌های نمایش ایرانی در «او پهلوان اکبره»

کارگردان نمایش «او پهلوان اکبره» درباره زمان اجراهای این نمایش گفت: ساعت 11 صبح امروز شنبه 11 بهمن اجرای عمومی نمایش «او پهلوان اکبره» در محل مترو میدان ولیعصر (عج) و ساعت 18 در پهنه رودکی اجرا خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار