حضرت امام خمینی (ره):

اگر قیام برای خدا باشد شکست در آن نیست/ تکلیف ما این است که در مقابل ظلم بایستیم

حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «جدیت کنید که کارهایتان برای خدا باشد، اگر قیام برای خدا باشد، پشتوانه خدا باشد، یک طمأنینه‌ای در نفس پیدا می‌شود که دیگر شکست توی آن نیست.»
کد خبر: ۴۳۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۲ - 31January 2021

مردمی بودن رهبر انقلاببه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین عوامل در پیروزی انقلاب را، قیام به خاطر خدا و به دست آوردن رضای حق تعالی می‌دانست و این عامل مهم را از همان آغاز نهضت خویش، در مناسبت‌های مختلف ابراز می‌کرد.

امام خمینی اولین پیام عمومی خود را با این آیه شریفه آغاز کردند: «قل انما اعظکم بواحده ان تقو موا لله؛ (سباء، ۴۶) بگو من فقط به شما یک اندرز می‌دهم که دو دو و به تنهایی برای خدا بپا خیزید»

امام در توضیح این آیه می‌نویسند: «قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلت رسانده و از جلوه‌های گوناگون عالم طبیعت رهانده. قیام‌الله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آن‌ها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند. قیام برای خداست که خاتم النبیین - صلی الله علیه و آله - را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بت‌ها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام «قاب قوسین أو أدنی» رساند.»

امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جای دیگر می‌فرمایند: «جدیت کنید که کارهایتان برای خدا باشد، اگر قیام برای خدا باشد، پشتوانه خدا باشد، یک طمأنینه‌ای در نفس پیدا می‌شود که دیگر شکست توی آن نیست؛ یک حالت نفسانی در انسان پیدا می‌شود برای اینکه به یک قدرت لایزال متصل شده است. آن کسی که برای تبعیت از ذات مقدس حق تعالی حرکت می‌کند، این مثل یک قطره‌ای که پشتوانه‌اش دریا، دریای غیرمتناهی... ما‌ها چیزی نیستیم خودمان؛ قطره، از قطره هم کوچکتر هستیم، اما اگر چنانچه متصل بشویم به آن دریا، دریای غیرمتناهی، حکم همان دریا پیدا می‌شود. «و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی (انفال ۱۷)» خدا به پیغمبر می‌فرماید که تو آن وقت که تیرانداختی، تو تیر انداختی لکن تو نینداختی، خدا انداخت؛ یعنی دست تو دست خداست».

وجود مقدس امام زمان (ع)

امام خمینی یکی دیگر از عوامل پیروزی را وجود مقدس امام زمان (ع)، و توجه و یاری آن حضرت می‌دانست و می‌فرمود: «این پیروزی و دیگر پیروزی‌ها مرهون عنایات غیبی خداوند متعال و پشتیبانی بقیه‌الله - ارواحناله الفداء - و ادعیه خالصه صاحب نفسان و بزرگان است؛ و این روحیه معجزه آسای سلحشوران قوای مسلح از ارتش و سپاه و بسیج و سایر قوای نظامی و انتظامی و مردمی در جبهه‌ها و ملت عظیم‌الشأن ایران در پشت جبهه‌ها که از نوادر تاریخ است، مرهون خلوص نیت آنان و ایمان سرشار و عزم استوارشان است.»

بدون شک و بر اساس اعتقاد ما شیعیان، امام عصر و حجت الهی علاوه بر راهنمایی امت و مدیریت جامعه، آنان را به اذن الهی در برابر گزند حوادث محافظت کرده و پشتیبانی می‌نماید و امت اسلام پیروزی‌ها و موفقیت‌های خود را مرهون وجود حضرتش می‌دانند. البته این بینش شیعی، ریشه در آیات قرآنی و احادیث اهل بیت (ع) دارد.

حضرت رسول اکرم (ص) در مورد عصر غیبت به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: قسم به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت، مردم در عصر غیبت از وجود پربرکت فرزندم مهدی (ع) بهره‌مند خواهند شد و از نور ولایت او روشنایی خواهند گرفت، همانند بهره‌مند شدن مردم از خورشید گرچه در زیر ابر باشد.»

چرا که طبق فرموده قرآن وجود امام غائب (ع) یکی از مظاهر نعمت‌های الهی بر مردم است. خداوند در سوره لقمان می‌فرماید: «ألم تروا أن الله سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض و اسبغ علیکم نعمه ظاهره و باطنه (لقمان، ۲۰)؛ آیا ندیدید خداوند آنچه را در آسمان‌ها و زمین است مسخر شما کرده، و نعمت‌های آشکار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانی داشته است؟!» امام موسی بن جعفر (ع) در تفسیر نعمت ظاهری و باطنی در این آیه فرمود: «نعمت ظاهری امام ظاهر و نعمت باطنی امام غائب (ع) است.»

خلوص نیت رهبر و مردم

امام یکی دیگر از عوامل پیروزی را خلوص نیت ملت ایران می‌دانست و در جایی فرمود: «به شما افاضل عظام اطمینان می‌دهم که اگر با خلوص نیت در راه شریعت مطهره خدمت کنید عزت و عظمت از آن شما است؛ در هدف مقدس خود که حفظ اسلام و احکام اسلام است قوی و مستقیم باشید، و از خدای تعالی استمداد فرمایید و به حضرت، ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف - ملتجی شوید و از شیاطین عصر نهراسید.»

اساسا ملت ایران دراین قضیه از خلوص نیت و رفتار‌های مخلصانه رهبر کبیر انقلاب الگو گرفته بودند؛ چرا که در سیره رفتاری حضرت امام خمینی، اخلاص در کار‌ها و عبودیت، جایگاه ویژه‌ای داشت.

آن رهبر فرزانه تمام کار‌های خود را براساس خلوص و انگیزه‌های الهی انجام می‌داد و تا آنجا که می‌توانست کاری را به خاطر خوشایند دیگران و مقاصد غیرخدایی نمی‌کرد. او بنده‌ای خدا محور و مصداق بارز فقیه و عالم مخالف با هوای نفس بود.

در صحیفه امام خمینی آمده است که «سعی کنید که انگیزه‌ها انگیزه‌های الهی باشد.» و به دانشگاهیان سفارش می‌کرد که «انگیزه‌تان این باشد که این دانشگاه را ببرید طرف اسلام الهیش کنید؛ وقتی که انگیزه برای خدا شد دنبال این است که این کار را انجام بدهد به طوری که خداپسند باشد؛ می‌خواهید تربیت کنید اطفال مردم را برای خدا، می‌خواهید حکومت کنید برای خدا، همان حکومتی که انبیا می‌کردند.»

امام هرگز نیت خود را با انگیزه‌های هوا و هوس، نام و شهرت، خودنمایی، لذت‌های دنیایی و رسیدن به مال و منال آلوده نکرد. امام در راستای اخلاق و بندگی برای عبادت‌هایش نیز اهمیت ویژه‌ای قائل بود. امام خلوص نیت را ازطریق عبادت‌های عاشقانه، تهجد‌های شبانه، توسل به اهل بیت (ع)، تلاوت قرآن و ذکر و فکر و زیارت و انجام نوافل به دست آورده بود و این سرمایه اصلی آن بزرگ مرد در بحرانی‌ترین لحظات زندگی‌اش بود.

خلوص نیت امام چنان بود که ملت را نیز تحت تاثیر خود قرار داده بود و تمام اقشار مردم مخلصانه و با همیاری در پیروزی نهضت اسلامی تلاش می‌کردند.

امام در جایی می‌فرمایند: «مردم جان خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند. جان جوان‌هایشان را با گشاده رویی در طبق اخلاص گذاشتند و به میدان آمدند. شاهد دیگر اینکه ما با چی غلبه کردیم بر اینها؟ ما چه داشتیم؟ آن‌ها همه چیز داشتند، آن‌ها آمریکا داشتند، آن‌ها شوروی داشتند، آن‌ها همه ممالک اسلامی – الا کمی - را داشتند و قدرت نظامی‌شان قدرت مدرنی بود که می‌گویند در این طرف شرق، همچو قدرتی نبوده است؛ و ما هیچ نداشتیم، ما خدا را داشتیم. شما بدانید که اگر یک تأییدات غیبی نبود، دریک شب می‌توانستند ایران را خراب کنند.»

مردمی بودن رهبر انقلاب

امام خمینی راز توفیق خود و پیروزی انقلاب را در ارتباط با مردم و علاقه به آنان یافته بود. به همین جهت امام در هر فرصتی بر خدمت‌گزاری به مردم تاکید کرده و درمورد قصور از آن هشدار می‌داد.

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این خصوصیت حضرت امام، می‌فرمایند: «آن اراده نیرومندی که کوه‌های عظیم در مقابل او به حساب نمی‌آمدند همواره در برابر فداکاری‌ها، شجاعت و احساسات پاک مردم سر تعظیم فرود می‌آورد. آن روح بزرگ و کوه ستیز به دفعات در برابر عظمت مردم تکان می‌خورد و می‌لرزید.»

ستم‌ستیزی و فسادگریزی

مبارزه با ظلم و ستم از انگیزه‌های بسیار قوی در پیروزی ملت ایران به حساب می‌آید. ملت مسلمان ایران با الهام از آیه شریفه «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و مالکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون» و به کسانی که ستم کرده‌اند متمایل نشوید که آتش دوزخ به شما می‌رسد و در برابر خدا برای شما، دوستانی نخواهد بود و سرانجام یاری نخواهید شد.» دست به مبارزه و قیام زدند؛ زیرا در این آیه شریفه نصرت و یاری خداوند متعال منوط به گریز از ستمگران قرار داده شده است.

یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ایران که از عوامل پیروزی آن نیز محسوب می‌شود، مبارزه با ظلم و ستم‌گری و فساد بود؛ مردمی که از ستم و جنایت و فساد حکمرانان طاغوتی به ستوه آمده بودند مصمم شدند که ریشه ظلم و فساد را از بیخ و بن برکنند و این انگیزه قوی آنان را در پیروزی‌شان بر دشمن یاری کرد.

امام خمینی رهبر مبارز و خستگی ناپذیر انقلاب، همواره بر این هدف تاکید داشتند که تکلیف ما این است که در مقابل ظلم‌ها بایستیم با ظلم‌ها مبارزه کنیم، معارضه کنیم، اگر توانستیم آن‌ها را به عقب برانیم که بهتر و اگر نتوانستیم به تکلیف خودمان عمل کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار