جغرافیای حماسه ۱۳

تشکیل کمیته استقبال از امام خمینی (ره) در مسجد کرامت مشهد

«مسجد کرامت» که در هسته‌ی مرکزی شهر مشهد و در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده و وقف نامه‌ی آن تحت نظارت آیت‌الله «خامنه‌ای» از مبارزان ضد رژیم طاغوت به ثبت رسیده است، در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به ایران در بهمن ۱۳۵۷، کمیته‌ی استقبال از امام خمینی (ره) در آن تشکیل شد.
کد خبر: ۴۴۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸ - 31January 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، شهر مشهد به لحاظ بافت مذهبی فرهنگی و اجتماعی، همواره در جنبش‌های استقلال‌طلبانه و دینی تاریخ معاصر پیشتاز بوده است. پس از آغاز نهضت امام‌خمینی در دهه ۴۰ نیز، حوزه علمیه، مراجع و عالمان و نیز مردم این شهر به این حرکت حق‌طلبانه واکنشی مثبت نشان دادند و از آن حمایت کردند.

از نیمه دوم دهه ۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، هدایت انقلاب در شهر مشهد توسط سه چهره مبارز یعنی آیات عظام سیدعلی خامنه‌ای، شیخ‌عباس واعظ طبسی و شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد صورت می‌گرفت و بدنه مذهبی و انقلابی شهر مشهد از آنان سرمشق می‌گرفتند.

به مناسبت فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر انقلاب و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون حرکت‌های مردمی علیه رژیم طاغوت، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار و همچنین دفاع مقدس نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی با عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

مسجد کرامت

«مسجد و حسینیه کرامت» در هسته‌ی مرکزی شهر مشهد و در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده و یکی از مساجد معروف شهر است. وقف نامه‌ی این مسجد در تاریخ ۴ تیر ۱۳۵۳، توسط واقف آن، مرحوم «کرامت» و تحت نظارت آیت‌الله «خامنه‌ای» که از مبارزان ضد رژیم طاغوت و فعالان شهر بوده‌اند، به ثبت رسیده است.

در آستانه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به ایران در بهمن ۱۳۵۷، در  مسجد کرامت، کمیته‌ی استقبال از بنیادنگذار کبیر انقلاب اسلامی تشکیل شد. پس از پیروزی انقلاب، با فرار سران خائن رژیم و نابسامانی ادارات دولتی و قوای انتظامی، به‌ فرمان امام خمینی (ره)، برای برقراری نظم و امنیت، کمیته‌های مردمی انقلاب اسلامی در شهرها تشکیل شد؛ که با سازمان‌دهی داوطلبان برای انجام گشت‌های شبانه و ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس به برقراری نظم و امنیت در شهر می‌پرداختند.

«مسجد کرامت»، یکی از پایگاه‌های اصلی مردمی در راستای جذب و سازمان‌دهی نیروهای مردمی کمیته انقلاب بوده است. از دیگر فعالیت‌های این مسجد، پس از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس، می‌توان به ثبت‌نام از داوطلبان و اعزام به جبهه‌های نبرد، جمع آوری کمک‌های مردمی و ارسال به جبهه، برگزاری مراسم‌ تشییع پیکرهای مطهر شهدا اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها