نایب‌رئیس کانون فرهنگی جهادی نسیم جبهه:

خدمت به مردم در امتداد راه شهداست/ برای اقدامات جهادی منتظر حمایت سازمان‌ها نبوده‌ایم

محمدرضا توسلی گفت: هیچ‌گاه در طول این سال‌ها احساس نکردیم که گرامیداشت دفاع مقدس منحصر در برگزاری یادواره فرماندهان شهیدمان است و باور داریم که اگر گره‌ای از کار این مردم بازکنیم، به بهترین نحو راه هم‌رزمان خود را ادامه داده‌ایم چراکه اگر شهدا امروز در بین ما بودند، بدون شک با همان اخلاص دفاع مقدسی خود درراه رفع مشکلات مردم تلاش می‌کردند.
کد خبر: ۴۴۰۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ - 01February 2021

«محمدرضا توسلی» پیشکسوت دفاع مقدس و نایب‌رئیس کانون فرهنگی جهادی نسیم جبهه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: با پایان یافتن جنگ تحمیلی، تصمیم داشتیم تا گعده‌های رزمندگان تخریب را ادامه دهیم اما متأسفانه به دلیل کم سن و سال بودن نیروها و ادامه تحصیل آنان در شهرهای دیگر، این مهم حاصل نشد اما ارتباطات دورادور خود را تا سال ۱۳۸۰ حفظ کردیم و در این سال بود که متوجه شدیم بسیاری از هم‌رزمان سابق به مشهد بازگشته‌اند فلذا نخستین گردهمایی رسمی خود را برگزار کردیم.

وی افزود: به مدت ۱۰ سال این دورهمی‎های خودمانی ادامه داشت و در این سال‌ها، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا اطلاعات تکمیلی اعضا شامل شماره‌های تماس، آدرس و گنجینه‌های تصویری مثل عکس و اسناد دفاع مقدس آن‌ها را جمع‌آوری و مستندسازی کنیم.

 نایب‌رئیس کانون فرهنگی جهادی نسیم جبهه با تأکید بر لزوم ثبت و مستندسازی مجموعه‌های تصاویر رزمندگان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تخریب لشکر ویژه شهدا مجموعاً بالغ‌بر ۱۶۰ شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده‌اند و به استناد گنجینه تصاویر و اسناد گردآوری‌شده توسط کانون نسیم جبهه، اطلاعات کاملی از حدود ۱۴۴ نفر از این شهدا را در اختیارداریم و جمع‌آوری اسناد مابقی شهدا هم در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: ناکامی ما در دسترسی به اطلاعات کامل ۱۶ شهید باقیمانده، دو دلیل عمده داشته است؛ اولاً در دسترس نبودن افراد مطلع و فوت راویان معتبر همچون مادران، پدران و دیگر بستگان درجه ‌یک شهدا و دوماً آمار غیر دقیق از تعداد رزمندگان تخریب یک یگان که ریشه در منتقل شدن پیوسته تخریب‎چی‌ها دارد. مثلاً در موارد مکرر و متعدد شاهد هستیم که یک رزمنده تخریب از لشکر ویژه شهدا به لشکر ۵ نصر انتقال داده ‌شده و گرچه تابعیت رزمی لشکر ویژه را دارد اما در زمره شهدای لشکر ۵ نصر محاسبه ‌شده است.

این پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: پس از ۱۰ سال مستندسازی تصاویر و خاطرات رزمندگان تخریب لشکر ویژه شهدای خراسان، برنامه‌ریزی کردیم تا کانون نسیم جبهه را با محوریت اقدامات فرهنگی، به ‌طور رسمی ثبت کنیم و این مهم در سال ۱۳۹۰ ممکن شد. با کسب مجوز رسمی از وزارت کشور، کانون به‌طور مخصوص و متمرکز نسبت به برگزاری یادواره‌هایی برای فرماندهان شهید تخریب لشکر ویژه شهدا اقدام نمود که در این میان می‌توان به یادواره شهید رحیمی در روستای خواجه نبی خوشاب، یادواره شهید غلامی در بجستان، یادواره شهیدان سراج و انجیری در طرقبه و یادواره فرماندهان شهید گردان‌ تخریب، شهیدان بهاری و موسوی مقدم اشاره نمود.

وی با تأکید بر اهمیت نشر معارف دفاع مقدس در بین نسل جوان ابراز داشت: تا قبل از سال ۱۳۹۷، جلسات ماهیانه کانون نسیم جبهه تنها با حضور رزمندگان و پیشکسوتان گردان‌های تخریب لشکر ویژه شهدا برگزار می‌شد اما از این تاریخ به بعد تصمیم عمومی اعضا بر این شد تا باهدف آشنا کردن فرزندانمان و نسل جوان با معارف و ارزش‌های دفاع مقدس، جلسات ماهیانه به‌ صورت خانوادگی برگزار شود که به لطف خدا، استقبال جوانان و خانواده‌ها بیش ‌از حد انتظار بود و جمعیت شرکت‌کنندگان که قبل از این در بیشترین شمار حضار به هشتاد نفر می‌رسید، پس از تصویب جلسات خانوادگی به 250 نفر به ‌طور متوسط افزایش یافت که البته آخرین جلسه ما مربوط به بهمن ۱۳۹۸ است و پس از فراگیری کرونا، جلسات کانون هم به‌کلی معلق شده است.

توسلی در تشریح علت تمرکز کانون پیشکسوتان تخریب به امورات سازندگی در سال‌های اخیر گفت: پیش از فراگیری ویروس کرونا، جلسات کانون را به دعوت هم‌رزمان شهیدمان در منزل آنان برگزار می‌کردیم و همین گردهمایی باعث می‌شد تا آن‌هایی را که به دلایل مختلف مشکلاتی داشتند، شناسایی کرده و نسبت به رفع مشکل آنان اقدام نماییم و البته همیشه این مساعدت‌ها مربوط به مسائل مالی نبود و موضوعات عمومی را شامل می‌شد، مثلاً اگر پدر یکی از هم‌رزمان شهیدمان دچار بیماری می‌شد برای درمان او از طریق یکی از همرزمان که تخصص پزشکی داشتند اقدام می‌کردیم.

وی افزود: از سال گذشته که به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، جلسات ماهیانه کانون را تعلیق کرده بودیم، به پشتوانه تجربه‌ای که از مساعدت به خانواده‌های شهدا داشتیم، تصمیم گرفتیم تا ضمن کسب مجوز برای اقدامات سازندگی، به روستاها و مناطق محروم و حاشیه شهر رفته و برای افراد بی‌سرپرست و بد سرپرست، خانه بسازیم. خوشبختانه در این گعده صمیمانه هم‌رزمان دفاع مقدس، از همه طیف‌ها و مشاغل حضور دارند و بدون استفاده از کمک یک سازمان یا نهاد خاص و تنها با بهره‌گیری از دانش و تجربه افرادی که در حوزه ساختمان تخصص داشتند، اقدامات بسیار خوبی در این عرصه انجام‌ شده است.

نایب‌رئیس کانون فرهنگی جهادی نسیم جبهه در انتها ابراز امیدواری کرد: در حال حاضر، اعضای کانون مشغول مرمت و بازسازی منزل یکی از بانوان سرپرست خانوار در روستای قله شیر تربت‌جام هستند. هیچ‌گاه در طول این سال‌ها احساس نکردیم که گرامیداشت دفاع مقدس منحصر در برگزاری یادواره فرماندهان شهیدمان است و باور داریم که اگر گره‌ای از کار این مردم بازکنیم، به بهترین نحو راه هم‌رزمان خود را ادامه داده‌ایم چراکه اگر شهدا امروز در بین ما بودند، بدون شک با همان اخلاص دوران دفاع مقدس خود در راه رفع مشکلات مردم تلاش می‌کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها