دفاع‌پرس بررسی کرد؛

شاه «گاو شیرده» آمریکایی‌ها در دهه ۵۰ شمسی/ «انقلاب اسلامی» خط بطلانی بر وابستگی به غر‌بی‌ها

رژیم پهلوی در تمامی ابعاد، وابستگی بیش از حدی به غربی‌ها بویژه ایالات متحده آمریکا داشت و در واقع راه حل تمامی مشکلات کشور را در دستان آمریکایی‌ها جستجو می‌کرد.
کد خبر: ۴۴۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ - 10February 2021

ایران گاو شیرده آمریکا در دهه ۵۰ شمسیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: رژیم پهلوی در تمامی ابعاد، وابستگی بیش از حدی به غربی‌ها بویژه ایالات متحده آمریکا داشت و در واقع راه حل تمامی مشکلات کشور را در دستان آمریکایی‌ها جستجو می‌کرد؛ محمدرضا پهلوی در جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و... به این کشور‌ها پیوند خورده بود؛ این پیوند یک رابطه سالم دو جانبه نبود، بلکه وابستگی فراگیر و فزاینده به بیگانگان بود.

آمریکا از این وابستگی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و استراتژیک بهره می‌برد؛ براساس دکترین نیکسون، ایران به ژاندارم آمریکا در منطقه تبدیل شد؛ هدف این دکترین بهره‌گیری از قدرت‌های منطقه‌ای برای حمایت از منافع بین‌المللی آمریکا و سایر کشور‌های غربی در مقابل شوروی‌ها بود.

نیکسون براساس دکترین خود با فروش هر نوع تسلیحات مرسوم به ایران موافقت کرد و در اواسط دهه ۵۰ شمسی بود که ایران به بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آمریکایی تبدیل شد؛ در واقع ایران آن موقع مثل این روزهای عربستان سعودی به گاو شیرده آمریکایی‌ها معروف بود. 

در مقابل این خدمات شاه به آمریکا، آمریکایی‌ها نیز از شاه ایران حمایت می‌کردند؛ مجموعه حمایت‌های آمریکا از شاه، او را به عنصری افراطی و وفادار از الطاف آمریکا تبدیل کرده بود؛ این وفاداری به حدی بود که ژنرال هایزر در اظهارنظری می‌گوید فکر نمی‌کنم کسی شاه را بشناسد و احترام و وفاداری او را نسبت به آمریکا مورد شک و تردید قرار دهد.

البته این وابستگی‌ها علاوه بر مردم کشورمان حتی برخی از دولتمردان حکومت پهلوی را ناراحت می‌کرد و باعث خدشه‌دار شدن غرور ملی‌شان می‌شد؛ پرویز راجی سفیر وقت شاه در انگلیس درخصوص وابستگی ایران به غربی‌ها در رژیم پهلوی می‌گوید که همه کسانی که شبیه من در اردوگاه شاه قرار دارند، چگونه می‌توانیم مدعی داشتن غرور ملی باشیم؛ درحالی‌که از مردم مملکت بریده‌ایم و با عجز و لابه از این کشور‌های غربی تقاضای حمایت از خود داریم؟

تمامی این وابستگی‌ها و نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها تا انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان ادامه داشت و در واقع یکی از دلایل به پا خواستن مردم و قدعلم کردن در مقابل رژیم پهلوی همین وابستگی کشورمان به غربی‌ها بود.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و رهبری امام راحل، ایران اسلامی در اوج غرور هشت سال در مقابل قدرت‌های جهانی (هشت سال جنگ تحمیلی در مقابل رژیم بعث عراق) ایستادگی کرد تا حتی یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگیرد؛ در واقع می‌توان انقلاب اسلامی را خط بطلانی بر وابستگی به غر‌بی‌ها دانست.

پس از رحلت امام خمینی (ره) نیز انقلاب اسلامی توانسته است با رهبری امام خامنه‌ای و تدابیر ایشان، با اقتدار و پیروزمندانه از پیچ مشکلات عبور کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها