شهیدی که جوایز ممتاز خلبانی آمریکا را از آن خود کرد

۲۴ بهمن‌ سی و پنجمین سالگرد عروج آسمانی امیر سرلشکر خلبان شهید ابوالفضل اسدزاده است که توانست هر چهار جایزه ممتاز خلبانی آمریکا را از آن خود کند.
کد خبر: ۴۴۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱ - 12February 2021

یادی از شهید اسدزاده که جوایز خلبانی آمریکا را درو کردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، هشت سال دفاع مقدس پر از نماد‌ها و اسطوره‌هایی است که در آن دوران هر شخص با ایثار، شهامت، رشادت و از خودگذشتگی، تاریخ سرافراز این مرز و بوم را رقم زد، تاریخی که درس‌ها و آموزه‌های زیادی برای جهانیان به همراه داشته و دارد.

در این بین خلبانان با تجربه و ماهر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله داشتند.

یکی از خلبانان شجاع و دلاور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر سرلشکر خلبان شهید ابوالفضل اسدزاده بود که شاید کم‌تر نام آن را شنیده باشیم.

۲۴ بهمن‌ سی و پنجمین سالگرد شهادت ابوالفضل اسدزاده از خلبانان مومن، مخلص و متعهد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. او متولد ۲۶ آذر سال ۱۳۳۳ از شهرستان جهرم بود که در سن ۳۱ سالگی در عملیات والفجر ۸ در حین بازگشت از مأموریت مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل شد.

او رکورد‌های جهانی بسیاری دارد که مهم‌ترین آن «نخستین دارنده هر چهار جایزه ممتاز خلبانی آمریکا در تاریخ نیروی هوایی ارتش» است.

شهید اسدزاده در تعریف این جایزه می‌گوید: «چهار جایزه ممتاز وجود داشت که یکی مربوط به آکادمی پرواز یعنی درس، یکی مربوط به پرواز، یکی مربوط به بهترین افسر و یکی نیز مربوط به کسی است که از همه نظر بهترین است، که هر کدام از این‌ها را یک نفر می‌توانست بگیرد و در تاریخ نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار تمام این‌ها متعلق به یک نفر شد و آن من هستم که در عکس دیده می‌شود.

این خلبان زبده به قدری در پرواز با جنگنده ماهر و شجاع بود که استاد خلبان آمریکایی اش هم گفته بود: «اگر روزی من در جنگ با اسدزاده روبرو شوم حتماً از مقابل او فرار می‌کنم.» نقش شهید اسدزاده در تاسیس دانشکده خلبانی نیز بسیار مهم و حیاتی است.

شهید اسدزاده از خلبانان مومن و متدین که قبل از انقلاب از طریق آیت الله حق شناس در جهرم با امام آشنا شده بود و رساله امام را نیز با خود به آمریکا برده بود.

دوره تکمیلی را در کشور آمریکا با موفقیت بی نظیری به پایان رساند و کلیه جوایز آن دوره شامل، آکادمی پرواز _پرواز _ بهترین افسر و ممتازترین فرد را یکجا بدست آورد که تا آن تاریخ کسب این همه جوایز توسط یک خلبان بی سابقه بود.

در تاریخ ۵۸/۳/۳۰ (در همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی) به میهن اسلامی بازگشت و به عنوان استاد خلبان در دانشگاه هوایی مشغول به خدمت شد با شروع جنگ تحمیلی داوطلب پرواز با هواپیمای جنگی f۵ و به همین خاطر به پایگاه هوایی دزفول منتقل شد و در آنجا همزمان با انجام پرواز‌های عملیاتی و برون مرزی به اصرار مسئولان وقت پایگاه، معاونت نظامی عقیدتی سیاسی را نیز بر عهده گرفت و در زمینه فرهنگی و عقیدتی نیز فعالیت میکرد.

پیکر پاک این شهید والامقام در گلزار شهدای فردوس جهرم به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها