کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

دلیل سکوت «جو بایدن» در خصوص عراق/ آمریکایی‌ها با اراده خود از منطقه خارج نمی‌شوند

«رضا صدرالحسینی» با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با اراده خود از منطقه خارج نمی‌شوند، گفت: اگر مبانی چرایی حضور آمریکا در منطقه را تبیین کنیم، به این مسئله می‌رسیم که آمریکایی‌ها بدون دادن هزینه‌های سنگین عراق را ترک نخواهند کرد.
کد خبر: ۴۴۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۱ - 17February 2021

دلیل سکوت «جو بایدن» در خصوص عراق/ آمریکایی‌ها با اراده خود از منطقه خارج نمی‌شوند«رضا صدرالحسینی» کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در پاسخ به این سوال با توجه به روی کار آمدن بایدن آیا نیرو‌های آمریکایی طبق مصوبه پارلمان عراق از این کشور خارج می‌شوند، اظهار داشت: یک نکته مهم این است که قضاوت درباره اقدامات نظامی - امنیتی آمریکا نباید بر اساس گفته‌های مقامات کاخ سفید و یا رسانه‌های آمریکایی و غربی باشد. یکی از اشکالات عمده‌ای که در حوزه تحلیلی مشاهده می‌شود این است که متاسفانه مبنای بخشی از تحلیل‌های موجود در فضای رسانه‌ای ادعا‌هایی است که مقامات آمریکایی، مقامات رسانه‌ای یا مقامات اندیشکده‌های آمریکا و غرب در رسانه‌ها منتشر می‌کنند؛ اما اگر واقعیت‌های که در صحنه نظام و منطقه غرب آسیا را مورد ارزیابی قرار دهیم، مشخص می‌شود که آمریکایی‌ها به منطقه غرب آسیا به‌ویژه به‌عراق به‌راحتی وارد نشدند که به بخواهند به این سادگی خارج شوند.

وی ادامه داد: حضور آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا، بخشی برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و جلوگیری از ورود کشور‌های رقیب به این منطقه است. نکته بعدی، مسئله کنترل بازار انرژی این منطقه است. اگرچه آمریکایی‌ها به نفت منطقه غرب آسیا نیازمند نیستند، ولی واقعیت امر این است که کنترل بازار انرژی که بخش عمده‌ای از انرژی اروپا، ژاپن و چین از منطقه غرب آسیا تامین می‌شود، برای ایالات متحده آمریکا بسیار با اهمیت است. ممکن است نفت و انرژی این منطقه را به‌صورت مستقیم آمریکایی‌ها مصرف نکنند، اما صد‌ها کارخانه و صنایع آمریکا در کشور‌های مختلف از این انرژی بهره می‌برند. نکته بعدی کنترل قیمت انرژی است که با توجه به اقتصاد بزرگ آمریکا موضوع مهمی که برای آن‌ها اهمیت تامین انرژی ارزان و ایمن است؛ بنابراین منطقه غرب آسیا برای آمریکایی‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: نکته اساسی دیگری که باید به آن توجه کرد کنترل انقلاب اسلامی است. آمریکایی‌ها نمی‌توانند منطقه غرب آسیا به‌ویژه عراق را ترک کنند. به دلیل پیشرفت روز افزون نفوذ تفکر انقلاب اسلامی در عراق، بر این اساس اگر مبانی چرایی حضور امریکا در منطقه را متوجه باشیم و خوب تبیین کنیم به این مسئله می‌رسیم که آمریکایی‌ها چه در زمان ترامپ و چه در زمان بایدن غرب آسیا و عراق را بدون دادن هزینه‌های سنگین ترک نخواهند کرد. این هزینه‌های سنگین هم باید از جنبه مقاومت به آن‌ها تحمیل شود وگرنه ۷ تریلیون دلار آمریکایی‌ها خرج نکردند که صدام را در عراق سرنگون کنند و آنجا ساکن نشوند و بعد کلید طلایی دولت عراق را به اکثریت جمعیت آنجا یعنی شیعیان و مرجعیت شیعه واگذار کنند. بر این اساس باید بدانیم موضوع خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق فقط با اقدامات مقاومت و خون آلود شدن سروصورت آمریکایی‌ها انجام می‌شود که این کار را در طول یک سال گذشته بویژه پس از شهادت فرماندهان مقاومت و پس از مصوبه پارلمان عراق در مقاومت در حال انجام است.

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار کرد: بنابراین صحبت‌های ترامپ قابل استناد نبود که می‌خواهیم نیرو‌های خود را از آمریکا خارج کنیم، بلکه برای ترساندن نیرو‌های کشور‌های همپیمان و افزایش دوشیدن آن‌ها بود که آن‌ها را بترسانند و نه صحبت‌هایی که امروز بایدن که در این مورد سکوت کرده، قابل استناد است. این سکوت نشان دهنده این است که سیاست‌های قبلی را می‌خواهد ادامه دهد. نیرو‌ها در منطقه حضور دارند همان‌گونه که در دوران ترامپ اعلام شد می‌خواهند نیرو‌های خود را در افغانستان خارج کنند که یک نیرو را هم خارج نکردند. امروز بایدن اعلام کرده ما نیرو‌های خود را در افغانستان افزایش می‌دهیم. خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه و از عراق در حال حاضر به نفع امنیت ملی و تامین منافع ملی آمریکا نخواهد بود. نیرو‌های آمریکایی فعلا با اراده خود از عراق خارج نخواهند شد.

وی با اشاره به این نکته که احتمال اینکه نیرو‌های آمریکایی با اعتراضات مردم عراق خاک این کشور را ترک کنند، گفت: باید این نکته را توجه داشت که الکاظمی با خروج نیرو‌های یکباره آمریکایی از عراق موافق نیست و او با توجه به گفت‌وگو‌هایی که با آمریکایی‌ها داشته به‌دنبال برنامه ریزی پلکانی و طراحی عملیات پلکانی برای خروج نیرو‌های آمریکایی است که این هم اتفاق نخواهد افتاد. یعنی در حقیقت در این رابطه باید دست قهار آمریکایی‌ها را ببینیم. الکاظمی در این رابطه اختیار و اراده قابل توجهی برای خروج نیرو‌های آمریکایی ندارد. نکته بعدی این است که تا ملت عراق یک دست به حمایت از مقاومت همکاری نداشته باشند و با اعتراضات شدید خود نسبت به حضور متجاوزان آمریکایی حرکت قابل توجهی را نداشته باشند، قطعا آمریکایی‌ها با اراده خود از منطقه و عراق خارج نمی‌شوند. بر این اساس هر دو موضوع باید با هم باشد. مردم و تظاهرات و اعلام موضع ضد آمریکایی باید افزایش یابد و هم باید جبهه مقاومت فعالیت بیشتری برای موضع ضد آمریکایی در عراق داشته باشد و هم باید دولت عراق نسبت به این مسئله اهمیت بدهد. با توجه به مصوبه پارلمان عراق هر دولتی سرکار بیاید موظف است این را انجام دهد، اما چون اراده زیاد و قوی پشت سر این در دولت الکاظمی نیست، این انتظار را در حال حاضر باید از مردم و جبهه مقاومت در عراق داشته باشیم.

وی درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق و دخالت ایران در این باره گفت: به‌نظر می‌رسد، به میزانی که امروز مردم عراق رشید شدند و به میزان توانمندی که امروز در عراق است ملت عراق نیازمند کمک‌گیری عملی از هیچ کشوری ندارند. اما در حوزه نرم افزاری و مشاوره ممکن است در این رابطه با جمهوری اسلامی ایران مشاوره داشته باشند. اما این که بخواهند نیرو‌هایی اقداماتی از جانب جمهوری اسلامی در عراق انجام دهند، انجام نمی‌شود. به‌دلیل عقلانیت و رشد و دشمن‌شناسی که در ملت عراق وجود دارد، نیازمند کمک دیگر کشور‌ها در این رابطه نیستند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها