رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان مرکزی:

موفقیت نسبی در گفتمان‌سازی اصحاب رسانه در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل تحسین است

حبیبی گفت: اقتصاد مقاومتی،جهش تولید و خصوصا زیرشاخه خصوصی‌سازی بیشترین موضوع مورد بحث در جشنواره رسانه‌ای ابوذر بود که این نشان از موفقیت نسبی در گفتمان‌سازی این مقوله بسیار مهم در بین اصحاب رسانه استان دارد.
کد خبر: ۴۴۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ - 17February 2021

موفقیت نسبی در گفتمان‌سازی اصحاب رسانه در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل تحسین است

به گزارش دفاع‌پرس از استان مرکزی، «علی حبیبی» رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان مرکزی در آیین اختتامیه جشنواره گفت: هیئت داوران نخستین جشنواره رسانه ای ابوذر استان مرکزی به منظور بررسی آثار تشکیل شد که در این دوره از جشنواره ۳۲۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی ادامه داد: این تعداد اثر در شش قالبِ خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و تولیدات چند رسانه‌ای و ۱۰ محور موضوعی شامل انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید، امر به معروف و نهی از منکر، مسائل صنفی اصحاب رسانه، ویروس کرونا و کمک مومنانه، بسیج و اقدامات جهادگرانه بسیجیان، محرومیت‌زدایی، ایثار، شهادت و چهلمین سالگرد دفاع مقدس، آسیب‌های اجتماعی، بصیرت، دشمن‌شناسی، مبارزه با تروریسم و خروج آمریکا از منطقه بودند.

حبیبی افزود: از این تعداد ۴۸ خبر،  ۱۰۵ گزارش، ۶۳ مصاحبه، ۹ یادداشت و ۱۰۰ اثر از تولیدات چند رسانه‌ای بود که در هیئت داوران بررسی شدند.

رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه ای ابوذر استان مرکزی اظهار کرد: در تحلیل و بررسی آثار چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن توجه داشت؛ هیئت داوران مسئول رسیدگی به کل آثار تولیدی رسانه های استان نبوده بلکه صرفاً موظف به بررسی آثار دریافتی از سوی رسانه‌ها بود.

وی بیان کرد:  قطعا آثار خوب دیگری هم در بین تولیدات رسانه ای استان در طی یک سال اخیر وجود داشته اما به دلیل این که این آثار به دست ما نرسیده در دایره برگزیدگان نیامده و همچنین ممکن است یک رسانه تعداد آثار بیشتری را در زمان مقرر ارسال کرده و طبیعتاً ضریب انتخاب را برای خود بالاتر برده است.

حبیبی تأکید کرد: مبنای داوری تخصص است یعنی علاوه بر آثاری که شما ارسال می کنید، توضیحاتی که به پیوست اثر ارسالی، پیرامون آن ارائه می دهید؛ می‌تواند در انتخاب اثر موثر باشد، به این ترتیب که مثلاً این محصول تولیدی چه آثاری را در سطح شهرستان، استان و حتی کشور داشته و چقدر به روند پیشرفت آن کمک کرده و البته ما هم از سنجش و ارزیابی خود اظهاری ها غفلت نمی کنیم.

وی گفت: از نظر موضوعی؛ اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید و خصوصا زیرشاخه خصوصی‌سازی بیشترین موضوع را به خود اختصاص داده که این نشان از موفقیت نسبی در گفتمان‌سازی این مقوله بسیار مهم در بین اصحاب رسانه استان مرکزی دارد.

رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه ای ابوذر استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی یک استان قوی مایه و بلند پایه اقتصادی و صنعتی است و حداقل انتظار از اصحاب رسانه همین بوده لذا از این به بعد باید دو کار مهم انجام داد که اولا بالا بردن کیفیت آثار با موضوع گفتمان اقتصاد مقاومتی و نهادینه کردن در بین مردم نهادینه و دوم بالا بردن کمیت این آثار که باید برای سال‌های بعد در سطح کشور از این نظر بدرخشیم.

وی افزود: نکته مهم دیگر اینکه نباید از سایر حوزه ها و موضوعات غفلت کرد و به موازات تقویت حوزه موضوعی اقتصاد مقاومتی و خصوصی‌سازی باید به بحث‌هایی مثل حوزه هویت، اندیشه و فرهنگ استان، حوزه آسیب‌های اجتماعی و موضوعاتی مثل کاهش خطرناک جمعیت، مساله ازدواج، طلاق و نیز حوزه های علم و فناوری و سایر حوزه‌ها نیز اهتمام بسیار بیشتری داشت و از نظر قالب، در حوزه خبر و مصاحبه باید هم رشد کمی داشته باشیم و هم از نظر کیفی از حالت یکنواختی و رپرتاژی خارج شویم. 

حبیبی بیان کرد: در حوزه چند رسانه ای در حال رشد هستیم اما از نظر قالب بیشترین آثار مربوط به قالب گزارش و کمترین آثار مربوط به قالب یادداشت است و در انتخاب گزارش های برتر، رقابت تنگاتنگ بود که با این وضعیت چند گزارش خوب با فاصله بسیار کمی از رده‌های برتر جا ماندند.

وی گفت: از آنجا که تعداد یادداشت ها بسیار کم و تعداد گزارش ها زیاد بود به انتخاب یک یادداشت برتر بسنده کرده و در عوض یک جایزه به بخش گزارش اضافه کردیم و هم چنین یک جایزه هم به رسانه ای که بیشترین تعداد آثار موثر و جریان ساز در حوزه مطالبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را کار کرده بود اختصاص دادیم، ان شاء الله این جایزه به عنوان جایزه ویژه شهید علیرضا شاملو در هر سال به رسانه برتر اهدا خواهد شد.

رئیس هیئت داوران جشنواره رسانه ای ابوذر استان مرکزی تصریح کرد: کم بودن تعداد یادداشت‌ها و نیز کیفیت پایین اغلب آنها نشان از لاغر بودن بدنه کارشناسی رسانه در استان مرکزی دارد که باید با تقویت ارتباط رسانه ها با حوزه های مختلف تخصصی و متخصصین و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی این مشکل را هرچه سریع تر حل کنیم، چرا که قوت یک رسانه به یادداشت های تخصصی آن است.

وی افزود: دایره قشری آثار برتر اغلب شامل حوزه زنان، کارگران و صنعتگران، کشاورزان، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان شد و از نظر جغرافیایی هم در کنار اراک؛ خمین، ساوه، فراهان و خنداب هم در زمره آثار برتر قرار گرفتند، که البته اینها تاثیری در انتخاب ما نداشت و بعد از انتخاب آثار برتر و تحلیل آمارها به این موضوع پی بردیم.

حبیبی بیان کرد: بنابراین باید برای دوره‌های بعد، از سایر اقشار و بقیه شهرستان‌ها یعنی محلات، دلیجان، تفرش، آشتیان، شازند، زرندیه و کمیجان هم آثار برگزیده داشته باشیم و البته این در دست هیئت داوران نیست، بلکه به خود اصحاب معزز رسانه و فعالان فضای مجازی بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: انشاالله که خداوند متعال روح امام و شهدا را از ما راضی و ما را در راه شهدایی همچون شهید نهرمیانی، شهید گودرزی کیا، شهید شاملو و سایر شهدای عرصه رسانه که ابوذروار و عمارگونه به تکلیف خود عمل کردند، ثابت‌قدم بگرداند.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار