یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

دفاع مقدس و تحول نسل جوان

تحول اخلاقی جوانان در دوران دفاع مقدس باعث شکل‌گیری مکتبی شد که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از آن حماسه ماندگار جوانان سایر کشورها از برکات این مکتب جهادی و اخلاقی بهره‌مند هستند.
کد خبر: ۴۴۳۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷ - 18February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «موسی‌الرضا عبداللهی»؛ در بررسی تاریخ دفاع مقدس، تحول اجتماعی یکی از گنج‌های نهفته آن است که نیازمند کار تحقیقی و پژوهشی است. اکسیری که به وسیله آن جوانان ایران اسلامی دگرگون شدند و نفوس خود را با آن متحول ساختند.

سئوال اساسی اینجاست که چگونه جوانان در سنین مختلف و در سطوح متفاوت و از همه طبقات جامعه، نسبت به آنچه در گذشته و قبل از انقلاب گرفتار آن بودند خود را رهانیده و با اشتیاق راهی جبهه می‌شدند و خود را به مرز «استحاله اخلاقی» و به هنجار اخلاقی ‌رساندند. آیا این تحول و این اکسیر نباید مورد تحقیق وپژوهش قرار گیرد؟ باید زبده‌ترین محققان دور هم جمع شوند و از این تحول رمزگشایی کنند تا جوان امروز انقلاب به ماهیّت آن دست پیدا کند.

بدون شک یکی از عوامل اصلی تحول جوانان در دوران دفاع مقدس رابطه معنوی، عاطفی، اخلاقی، فرهنگی و همچنین سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بود که آنان را به استحاله فرهنگی نسبت به رفتارهای قبل از انقلاب کشاند و به سمت هنجارهای اخلاقی دوران دفاع مقدس هدایت کرد. ارزش عظیمی که در طول تاریخ، جوانان کمتر آن را تجربه کردند و مصداقی برای آن نداشتند و اگر در مقاطعی از تاریخ تحولی هم صورت گرفته محدود به یک مقطع کوتاه بوده است، اما تحول اخلاقی جوانان در دوران دفاع مقدس باعث شکل‌گیری مکتبی شد که امروز پس از گذشت ۴۰ سال از آن حماسه ماندگار جوانان سایر کشورها از برکات این مکتب جهادی و اخلاقی بهره‌مند هستند.

شناسایی ابعاد معنوی این تحول می‌تواند جوانان جهان را از بحران بی‌هویّتی برهاند و به سعادت رهنمون سازد. تبیین صحیح گستره معارف دفاع مقدس می‌تواند موجب ایجاد «حس برادری» در جوانان و همچنین دست‌یابی به باور حقیقی شود.

برای اصلاح یک جامعه مترقّی، متحول کردن و هدایت جوانان آن جامعه به سمت نفوس پاک است؛ ولذا دفاع مقدس دانشگاه بی‌نظیری بود که در آن جوانان در سایه تفکر و اخلاق‌محوری به آگاهی و بصیرت رسیدند و خودباختگی را کنار گذاشتند و این تحول بهترین الگو برای نسل حال و آینده میهن اسلامی است.

قدردانی امام خمینی (ره) از جوانان حاضر در میدان جنگ چنان تحوّلی را در بین آن‌ها به وجود آورد که باعث اعتماد به نفس آنان شد. جوانان مجاهد خود را باور کردند، جبهه را مدرسه معرفت یافتند و سنگرها را گلدسته‌های معنویّت، رشادت، شهادت دانستند و تا جایی پیش رفتند که امامشان به حال آنان غبطه خورد و صریح فرمود: «من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم مرا با بسیجیان محشور گرداند، چراکه در این دنیا افتخارم این است که خود یک بسیجی‌ام».

با تبیین نقش دفاع مقدس در ایجاد تحول در جوانان ایران اسلامی می‌توان آینده روشن‌تری را پیش‌روی آنان قرار داد تا گام دوم انقلاب را با پایبندی به اصولی که نسل اول انقلاب برای آن از همه داشته‌های خود گذشتند، بپیمایند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار