نویسنده فرانسوی:

توصیه نویسنده فرانسوی برای معرفی بهتر آثار برگزیده جشنواره کتاب «شهید غنی‌پور»

«کلر ژوبرت» نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک در گفت‌وگویی به بررسی کیفیت جشنواره شهید غنی‌پور و نحوه معرفی آثار برگزیده آن به مخاطبان پرداخت.
کد خبر: ۴۴۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ - 24February 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کلر ژوبرت» اهل فرانسه است و در سال ۱۳۴۰ در پاریس متولد شده است. وی که در یک خانواده تحصیل کرده مسیحی بزرگ شده، در سن ۱۹ سالگی مسلمان و به دین مبین اسلام گرویده است.

این نویسنده موفق پس از ازدواج با یک ایرانی، در تهران ساکن شده و حدود ۲۵ سال است که هم به فارسی و هم به فرانسوی برای بچه‌ها می‌نویسد. او با هنرمندی تمام اکثر داستان‌هایش را خودش تصویرگری می‌کند. در آستانه برگزاری نوزدهمین و بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور با وی گفت‌و‌گویی کوتاه انجام داده‌ایم.

سرکار خانم ژوبرت، مراسم پایانی نوزدهمین و بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، در روز دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ به طور مجازی برگزار خواهد شد، لطفا با شناختی که از این جشنواره دارید، بفرمایید تا چه حد توانسته است در معرفی آثار ناب و خواندنی حوزه ادبیات، بخصوص ادبیات کودک که سرکار عالی هم در آن زمینه خلاقانه و موثر قلم می‌زنید، موفق باشد؟

به نام خدا و با سلام و احترام به دست اندرکارن برگزاری این جشنواره ارزشمند. جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، به خاطر تعلقش به مسجد جوادالائمه (ع) و ارتباطش با زنده‌یاد امیرحسین فردی، بنیانگذار جریان داستان‌نویسی انقلاب و نویسنده شهید حبیب غنی‌پور، جایگاه خاصی در میان جشنواره‌های کتاب دارد.

در بخش کودک، با شناختی که از هیئت داوری دارم، مطمئنم کتاب‌ها با دقت بسیار بررسی می‌شوند و از فرصت استفاده می‌کنم تا به همه این دوستان گرامی خداقوت بگویم. در مورد این که چقدر این جشنواره توانسته آثار ناب ادبیات کودک را معرفی کند، از نظر من جالب‌ترین قسمت جشنواره معرفی نامزدهاست، چون در این مرحله با چند عنوان کتاب مواجه می‌شویم که از میان تعداد زیادی آثار انتخاب شده‌اند، در حالی که در مرحله پایانی، فقط یکی یا دوتا کتاب معرفی می‌شوند. معرفی کتاب‌هایی که به عنوان نامزد جشنواره انتخاب می‌شوند، این فرصت را ایجاد می‌کند تا مخاطبان با تعداد کتاب‌های مناسب بیشتری آشنا شوند.

کتاب‌های «کفش‌های بافتنی» و «قطره‌های ریز ریزو» هر دو از آثار شما، در نوزدهمین و بیستمین دوره این جشنواره نامزد معرفی آثار برتر شده‌اند، لطفا کمی در خصوص این آثار توضیح دهید.

هر دو کتاب مناسب گروه‌های سنی الف و ب است. کتاب «کفش‌های بافتی» از مجموعه چهار جلدی «داستان‌های شکر خدا» است که توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده و هر جلد حاوی سه داستان است. در این مجموعه، داستان «کفش‌های بافتنی» داستان بچه‌روباهی است که در مقابل سروصدای همسایه‌ها، راهکار صلح‌آمیزی را پیدا می‌کند.

کتاب «قطره‌های ریزریزو» هم از مجموعه چهار جلدی «قصه‌های ریزه‌میزه» از آثار منتشر شده توسط انتشارات داستان جمعه است. داستان ابر کوچولویی است که به جای افسوس خوردن به خاطر کوچکی‌اش، مانند دوستانش، مفید بودن را تجربه می‌کند...

به نظر شما کارکرد اصلی این جشنواره‌ها چه باید باشد و این جشنواره بعد از برگزاری ۲۰ دوره باید چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی را در الویت‌های کار خود قرار دهد؟

در بخش ادبیات کودک، اگر معرفی آثار برجسته از اهداف اصلی این جشنواره باشد، کاش ترتیبی اندیشیده شود که تمام آثار نامزد شده و تقدیری و برگزیده در هر دوره، به صورت مفصل‌تر و نه فقط در حد ذکر عنوان و نام مؤلف و ناشر، معرفی شوند و ضمنا دلایل انتخاب‌شان هم بیان می‌شد.

حتی اگر امکان سفارش این کتاب‌ها به صورت «بسته مخصوص جشنواره» فراهم می‌شد یا جای خاصی برای فروش ارائه می‌شدند، عالی می‌شد، که البته می‌دانم کار ساده‌ای نیست و شاید شدنی هم نباشد. من هر سال اخبار جشنواره را دنبال کنم و سعی می‌کنم کتاب‌های معرفی شده را به دست بیاورم، اما به خاطر ضعف پخش کتاب یا مشکلات دیگر، خیلی وقت‌ها پیداشان نمی‌کنم. احتمالا خیلی از علاقه‌مندان دیگر هم با این مشکل مواجه می‌شوند و شناخت‌شان از این کتاب‌ها در حد یک عنوان باقی می‌ماند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار