دبیر کنگره شعر دفاع مقدس:

کنگره شعر دفاع مقدس نشان داد روح حماسه در میان جوانان زنده و بیدار است

اسماعیلی گفت: طیفی وجود دارند که تاریخ مصرف گونه ادبیات پایداری را تمام شده می‌دانند، اما آثار ارسالی نشان داد هنوز شاعران دغدغه دارند و این ما هستیم که نتوانستیم به ابعاد مختلف دفاع مقدس بپردازیم و آن را مورد واکاوی قرار دهیم.
کد خبر: ۴۴۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸ - 01March 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رضا اسماعیلی دبیر علمی بیست و دومین کنگره شعر دفاع مقدس در نشست اختتامیه این کنگره که امروز (دوشنبه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار شد، اظهار داشت: کنگره ملی شعر دفاع مقدس از کنگره‌های شاخصی است که از دوران دفاع مقدس و از سال ۱۳۶۵ در دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان کنگره شعر جنگ شکل گرفت و بعد‌ها به عنوان کنگره شعر دفاع مقدس مطرح شد.

وی در خصوص بیست و دومین دوره برگزاری این کنگره افزود: پس از اعلام فراخوان با استقبال شاعران پیشکسوت و جوان مواجه شدیم که اشعار خود را با موضوع دفاع مقدس و ادبیات پایداری به دبیرخانه ارسال کردند. ابتدا آثار در دبیرخانه استانی توسط شاعران شاخص هر استان داوری مقدماتی شد که مجموعا هفت هزار قطعه شعر به دست ما رسید که از آن میان ۹۹۲ شعر به دبیرخانه مرکزی ارسال و پس از داوری در تهران نتایجشان مشخص شده است.

اسماعیلی این کنگره را پیشخوان ادبیات دفاع مقدس و مقاومت دانست و تصریح کرد: کنگره شعر دفاع مقدس از جریان‌ساز‌ترین و فرهنگ‌سازترین کنگره‌های کشوری است که هر سال چشم شاعران به فراخوان این کنگره است تا آثار خود را ارسال کنند. کنگره در احیای ادبیات دفاع مقدس و پایداری اثرگذار بوده و زمینه پایندگی و بالندگی ادبیات دفاع مقدس را فراهم کرده است.

وی در خصوص بخش‌های این کنگره گفت: کنگره در چهار بخش عمومی، مدافعان سلامت، جبهه مقاومت و شهیدان حاج قاسم سلیمانی و فخری‌زاده برگزار شد. بخش عمومی شامل بخش‌های متنوع زیادی از جمله بانوان شهید، کودک و نوجوان، پیوند عاشورا، دفاع مقدس و... است. در بخش کودک و نوجوان شاهد آثار فاخری بودیم که داوران اذعان داشتند بعد گذشت ۴۰ سال از دفاع مقدس این آثار ارزنده هستند.

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس بیان کرد: طیفی وجود دارند که می‌گویند دفاع مقدس به سر رسیده و تاریخ مصرف گونه ادبیات پایداری تمام شده، اما آثار ارسالی نشان داد هنوز شاعران دغدغه دارند و این ما هستیم که نتوانستیم به ابعاد مختلف دفاع مقدس بپردازیم و آن را مورد واکاوی قرار دهیم.

وی به وضعیت اشعار ارسالی اشاره و تصریح کرد: شاعران دفاع مقدس ابعاد مختلف حماسه را در اشعار خود مورد بررسی قرار داده بودند. امروز انتظار نداریم شاعران با موضوع جنگ شعر بگویند، این کنگره پوست‌اندازی کرده و به محور‌های جدیدتر می‌پردازد مثل بحث مدافعان حرم یا شهدای سلامت که از محور‌های این کنگره بوده و یکی از وجوه تمایز کنگره امسال، پرداختن به موضوع سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و دکتر محسن فخری‌زاده است.

دبیر کنگره شعر دفاع مقدس افزود: تعصبی در مورد قالب‌های شعری نداشتیم و از شاعران خواستیم بدون محدودیت آثارشان را ارسال کنند. برای اینکه عدالت رعایت شده باشد بخش عمومی را به شعر سنتی، کلاسیک، نیمایی و سپید تقسیم کردیم و داورانی مستقل برای هر بخش مستقل تعیین کردیم.

اسماعیلی بیان داشت: سه برگزیده در بخش عمومی، سه برگزیده در بخش کودک و نوجوان، یک برگزیده در بخش ویژه شهیدان حاج سلیمانی و فخری‌زاده، یک برگزیده در بخش مدافعان سلامت و مجموعا هشت اثر برگزیده معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به انتشار آثار برگزیده گفت: یکی از وظایف و رسالت‌های بزرگ کنگره، مستندسازی است و ما نیز اشعار برگزیده را چاپ و منتشر می‌کنیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها