دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مجاهدت خاموش شهید «فخری‌زاده» از پاسگاه زید تا آبسرد/ پنجمین شخصیت ایران چگونه ترور شد؟

محسن فخری‌زاده تنها دانشمندی بود که نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در یک برنامه رسمی از او نام برد و تاکید کرد که این رژیم مدت‌ها در پی ترور او بوده است.
کد خبر: ۴۹۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 28November 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محسن فخری‌زاده مهابادی» اصالتا اهل اردستان استان اصفهان، اما متولد سال ۱۳۳۶ در قم و بزرگ شده این شهر بود. از ۱۵ سالگی در جریان شکل گیری نهضت مردمی علیه استبداد شاهنشاهی فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرد و از جمله افرادی بود که در راهپیمایی‌های ضد رژیم پهلوی، در قم شرکت می‌کرد تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به تهران رفت و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد.

او در مدت هشت سال جنگ تحمیلی صدام علیه ایران در جبهه‌های نبرد نیز حضور یافت که اکثرا در جبهه غرب بود و دوره کوتاهی هم در جبهه جنوب حضور پیدا کرد. گفته می‎شود وی از رزمندگان لشکر ۱۷ علی بن‌ابیطالب (ع) در جبهه‌های دفاع مقدس بود که تصویر زیر او را در سال ۱۳۶۱ بعد از عملیاتِ «رمضان» و در ۳۵ کیلومتری خرمشهر در منطقه حسینیه در نزدیکی پاسگاه زید عراق نشان می‎دهد.

شهید محسن فخری زاده

شهید محسن فخری زاده

فخری‌زاده در دانشگاه در رشته فیزیک هسته‌ای مشغول به تحصیل شد و تا مقطع کارشناسی ارشد همین رشته تحصیل کرد و درجه نظامی سرتیپی داشت. فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» منتشر شده بود.

وی که نامش در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو افراد تحریم شده بود، عضویت در هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را در کارنامه خود دارد. فخری‌زاده همچنین در زمینه‌هایی، چون هسته‌ای، موشکی، زیستی، فناوری کوانتومی، هوش مصنوعی، آکوستیک، فیزیک، الکترومغناطیس، اپتیک و فلسفه فعالیت داشت و به عنوان «پدر علم هسته‌ای ایران» شناخته می‌شود.

توجه به علم و عرفان ابعاد گوناگون شخصیت شهید فخری‌زاده

پس از تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی او نیز از ابتدای تشکیل این مرکز فعالت خود را آغاز کرد، او همچنین سابقه همکاری با شهید طهرانی مقدم در زمینه صنعت موشکی ایران را داشت. امیر حاتمی وزیر دفاع ایران عنوان کرده بود که شهید فخری‌زاده از افرادی بود که با وزارت بهداشت در جهت ساخت «کیت تشخیص کرونا و واکسن کرونا» همکاری داشته است.

خدمات شهید «محسن فخری‌زاده» در گمنامی تا جایی پیش رفت که به عنوان نخستین دانشمند از دست رئیس جمهور وقت (حسن روحانی)، نشان درجه دو خدمت گرفت.

شهید محسن فخری زاده

به گفته یکی از فرزندانش نکته ویژه شخصیتی شهید فخری‌زاده، اخلاص او در انجام کار‌ها بود و اینکه وی مطالعات زیادی در زمینه عرفان و فلسفه داشت که باعث عمق نگاه توحیدی وی شده بود. او معمولا بعد از نماز صبح به خواندن قرآن و تفسیر آن مشغول بود.

بنا بر گزاش‌ها، آمریکایی‌ها فخری‌زاده را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی بود تا زمانی‌که با فخری‌زاده گفت‌وگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد. او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آن‌ها بودند.

تمرکز اسرائیلی‌ها روی نام «فخری‌زاده»

محسن فخری‌زاده تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه رسمی از او نام برد و رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند اوایل سال ۱۳۹۷، سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او ناموفق بوده است.

شهید محسن فخری زاده
در این‌باره وبگاه «واللا نیوز» گزارش داده بود عوامل موساد پیش‌تر تلاش کرده‌اند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده مهابادی» را که مسئول راکتور اتمی تهران است، ترور کنند. این وبگاه اذعان کرده بود تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیش‌تر ترور شدند یا سوء قصدی علیه جان آن‌ها انجام گرفته، عملیات آن توسط عاملین موساد اجرا شده است.

مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به «واللا» گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشته است.

اما روز جمعه هفتم آذر سال ۱۳۹۹ شهید فخری‌زاده به همراه همسرش و سه خودروی تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت تهران حرکت می‌کردند که در منطقه آبسرد دماوند مورد سوءقصد قرار گرفت. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی اختصاصی به جزئیاتی درباره ترور جنایتکارانه شهید «محسن فخری‌زاده» از دانشمندان برجسته دفاعی و هسته‌ای ایران پرداخته و آورده است که مقدمات ترور این دانشمند ایرانی پس از دیدار‌هایی در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل ۲۰۲۰ آغاز شد. این دیدار‌ها میان مقام‌های اسرائیلی به سرپرستی «یوسی کوهن» رئیس وقت موساد و مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور، «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «جینا هاسپل» رئیس وقت سازمان سیا بوده است.

در اواخر ماه فوریه (اواسط اسفند) کوهن به آمریکایی‌ها فهرستی از عملیات بالقوه از جمله ترور آقای فخری‌زاده را ارائه کرد. آقای فخری‌زاده در صدر لیست ترور اسرائیل از سال ۲۰۰۷ قرار داشته و موساد هرگز چشم از او برنداشته بود.

نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: «در سال ۲۰۱۸، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت اسرائیل کنفرانسی خبری برگزار کرد تا اسنادی که موساد از آرشیو هسته‌ای ایران ربوده بود را ارائه دهد. وی استدلال کرد که این اسناد نشان می‌دهد ایران همچنان برنامه فعال تسلیحات هسته‌ای داشته و چند بار به اسم آقای فخری‌زاده اشاره کرد.»

نتانیاهو در بخشی از سخنرانی گفت: «این نام را به خاطر بسپارید، فخری‌زاده».

نیویورک تایمز نوشت بر اساس گفته یک مقام که در نشست حضور داشت، مقام‌های آمریکایی که در واشنگتن در جریان طرح ترور فخری‌زاده قرار گرفتند، از آن حمایت کردند. در بخش دیگری از این گزارش که در اینجا مختصری از آن را می‌خوانید، به نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده و استفاده از روبات برای این ترور اشاره شده است.

اولین ترور هوشمند صهیونیست‌ها در ایران

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این روبات به گونه‌ای ساخته شده بود که در بستر وانت زامیاد که خودروی رایج در ایران بوده قرار بگیرد. دوربین‌هایی نیز در جهت‌های مختلف کار گذاشته شده بود به گونه‌ای که به اتاق فرماندهی تصویر کاملی نه تنها از هدف و جزئیات امنیتی وی بلکه از محیط اطراف نیز می‌داده است. در نهایت این وانت نیز با مواد منفجره پر شده بود تا پس از ترور منفجر شده و تمام شواهد را از بین ببرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: پیچیدگی‌های بیشتری در هنگام شلیک این سلاح وجود داشته است. مسلسلی که بر روی وانت نصب می‌شود حتی اگر پارک شده باشد، به دلیل تکانه‌ای که پس از شلیک هر تیر ایجاد می‌شود مسیر تیر‌های بعد را تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، حتی اگر ارتباط رایانه‌ای با اتاق کنترل از طریق ماهواره، اطلاعات را با سرعت نور ارسال کند، باز هم اندکی تاخیر وجود دارد. چیزی که اوپراتور در (اتاق فرماندهی) در صفحه می‌بیند یک ثانیه قدیمی بوده و تعدیل هدف برای جبران نیز باز هم ثانیه دیگری می‌برد و همه این‌ها در حالی است که خودروی آقای فخری‌زاده در حال حرکت است.

مدت زمان لازم برای رسیدن تصاویر دوربین به اوپراتور مسلسل (در اتاق فرمان) و رسیدن واکنش وی به مسلسل بدون در نظر گرفتن زمان واکنش چیزی حدود ۱.۶ ثانیه برآورد شده که این تاخیر زمانی برای به خطا رفتن بهترین هدف‌گیری کافی است. نیویورک تایمز نوشت که برای جبران این تاخیر، تکانه وانت زامیاد و سرعت خودروی فخری‌زاده، هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده بود و بعد از انتشار خبر شهادت فخری‌زاده، روزنامه «نیویورک‌تایمز» همان زمان به نقل از سه مقام اطلاعاتی گزارش داد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور این دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران بوده است.

اما پس از اعلام خبر شهادت فخری‌زاده توسط روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در شامگاه جمعه هفتم آذر واکنش‌های بسیاری در عرصه بین‌المللی صورت گرفت. مقامات و احزاب مختلف کشور‌ها عمدتا این اقدام را اقدامی تنش‌زا برای امنیت منطقه و خلاف قوانین بین‌المللی تلقی و آن را محکوم کردند.

مجاهدت خاموش شهید «فخری‌زاده» از «پاسگاه زید» تا «آبسرد»/  پنجمین شخصیت ایران چگونه ترور شد؟

واکنش سیاستمداران دنیا به ترور «محسن فخری‌زاده»

فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین در واکنش به ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان اعلام کرد که برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری زاده توانایی‌های ایران را تضعیف نمی‌کند.

جنبش مجاهدین فلسطین در واکنش به ترور محسن فخری زاده اعلام کرد که طریقه ترور فخری زاده انگشت اتهام را به سوی دشمن صهیونیستی می‌برد و در چارچوب از بین بردن عناصر قدرت بشری امت اسلامی انجام شد و سیاست ترور نخبه‌ها و علمای امت اسلامی برای تسلیم آزادگان و مجاهدان موفق نخواهد شد.

نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء در پیامی توئیتری، ترور دانشمند برجسته ایرانی را محکوم و آن را اقدامی «بزدلانه» توصیف کرد.

هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده گفت که هدف این اقدام تروریستی متوقف کردن پیشرفت‌های علمی ایران و صنعت موشکی آن است و این اقدام نشان دهنده ترس دشمن از ملت ایران است.

جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) در یک رشته توییت با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند.

وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند.

جنبش حماس نیز جنایت ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را محکوم کرده و اظهار کرد که هدف از این جنایت محرومیت جمهوری اسلامی و امت اسلام از داشتن ابزار‌های پیشرفت علمی و قدرتمند شدن است.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت که شهادت محسن فخری زاده به دست افراد مورد حمایت آمریکا و اسرائیل را به امام خامنه ای، وزارت دفاع ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت می‌گویم و این اقدام جزئی از جنگ علیه ایران و منطقه و فلسطین است.

او افزود که حزب‌الله لبنان این جنایت را محکوم می‌کند و معتقد است که پاسخ به این اقدام به دست طرف‌های ذیربط در ایران انجام خواهد شد.

خورخه آرزا وزیر امور خارجه ونزوئلا در این باره در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و مسئول سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند که جانش را در یک حمله تروریستی در حومه تهران از دست داد.

اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی ترور دانشمند برجسته ایرانی در صفحه توییترش نوشت: به یاد داشته باشیم که یک قتل هدف دار برون مرزی و با یک درگیری مسلحانه تخطی از حقوق بشر بین‌المللی است که با زور جان کسی را گرفتن را منع می‌کند و تخطی از منشور سازمان ملل است که اعمال زور برون مرزی در مواقع صلح را منع می‌کند.

حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری زاده را به رهبری، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفته و اظهار کرد: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه‌های خارجی و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه خواهیم ایستاد.

در این بیانیه همچنین آمده است: ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود.

حزب الدعوه عراق که ریاست آن را نوری المالکی برعهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب جنایت ترور شهید فخری زاده که خدمات علمی زیادی به امت اسلامی و کشورش ارائه داد را محکوم می‌کند.

این حزب اعلام کرد که طراحان و اجراکنندگان این عملیات خطر واقعی ایران علیه خود را نخبگان و دانشمند می‌دانند نه سلاح کشنده و این اقدام تروریستی بزدلانه منطقه را در تنش خطرناکی قرار می‌دهد.

شهید محسن فخری زاده

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در گفت‌وگو با فلسطین الیوم در واکنش به شهادت فخری زاده گفت: اثر انگشت قلدری آمریکایی-صهیونیستی در ترور محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران واضح است. وی همچنین گفت که این عملیات در راستای تلاش برای فلج کردن توسعه بشری در ایران انجام شد.

نالدی پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی، ضمن محکومیت این اقدام تروریستی اظهار کرد که این دومین شهروند برجسته ایرانی است که در سال ۲۰۲۰ به این روش کشته شد. وی تاکید کرد که قتل هدفمند ایرانی‌ها منجر به صلح نمی‌شود، بلکه ناآرامی‌های منطقه را بیشتر می‌کند و عاملان اینگونه اقدامات باید محاکمه شوند.

سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند برجسته کشورمان در زمینه دفاعی و هسته‌ای بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن با اشاره به ترور فخری زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آن‌ها حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان نیز در این باره تصریح کرد: چند هفته پیش از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا [دولت جو بایدن] بسیار حائز اهمیت است که فضای گفت‌وگو با ایران حفظ شود تا بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور بتواند از طریق مذاکره حل وفصل شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم که از هر اقدامی که می‌تواند به تشدید وضعیت کنونی منجر شود، پرهیز کنند.

سفارت لبنان در تهران در پی این رخ‌داد علیه دانشمند کشورمان در صفحه توییترش نوشت: سفارت لبنان در تهران اقدام تروریستی را که به کشته شدن دکتر محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و دیگر غیرنظامیان منجر شد محکوم کرده و خواستار محاکمه بانیان این جنایت را دارد.

سید ضرغام حسینی، نماینده سید عمار حکیم و جریان حکمت ملی عراق در تهران اقدام تروریستی که منجر به شهادت دانشمند برجسته ایران شد را به شدت محکوم کرده و در پیامی نوشت: تروریسم و ترور همواره محکوم بوده و این اقدام جنایتکارانه نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. انتظار می‌رود جامعه جهانی و نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این اقدامات واکنشی قاطع نشان دهند.

محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر در گفت وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد.

او گفت که ترور فخری زاده ریختن هیزم بر آتش است و ایران را به خویشتنداری و ایجاد راه حل‌های ریشه‌ای دعوت کرد.

مصطفی شن توپ رئیس مجلس ترکیه در صفحه توییترش در این باره گفت: ترور دانشمند ایرانی اقدامی تروریستی بود. این که توسط سازمانی قانونی یا غیرقانونی یا یک کشور انجام شده باشد، فرقی نمی‌کن.

شن توپ ادامه داد: تروریسم همیشه تروریسم است، هر کسی که اقدامی تروریستی انجام دهد، یک تروریست است.

این مقام ترکیه‌ای اظهار کرد که با بی قانونی در عرصه بین المللی مخالف است.

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه ضمن محکوم کردن ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی تاکید کرد که چنین جنایت‌هایی بر جهان تاثیر خواهد گذاشت، زیرا اقدامی تروریستی است و جامعه بین المللی باید آن را محکوم کند.

وی گفت که سازمان ملل باید وظایف خود در مبارزه با تروریسم را انجام دهد و به قوانین بین المللی پایبند باشد.

فیصل مقداد علاوه بر این اظهار کرد: ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران توان مقابله با چنین جنایت‌های تروریستی را دارد؛ جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی و حامیانش پشت آن قرار دارند.

وزارت امور خارجه بلژیک در پی ترور دانشمند برجسته ایرانی، در صفحه توییترش نوشت: بلژیک اقدامات خشونت بار در آب‌سرد ایران را محکوم می‌کند و خواستار احترام به حقوق بشر است که ما سرسختانه از آن دفاع می‌کنیم.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، هنیه با ابراز همدردی و تسلیت ترور شهید دکتر فخری زاده، این اقدام تروریستی را محکوم کرد.

بورونو رودریگز در توییتی در پی ترور شهید فخری‌زاده نوشت: ما حمله تروریستی که منجر به کشته شدن دانشمند برجسته ایرانی، محسن فخری‌زاده شد را به شدت محکوم می‌کنیم. ما با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن مخالف هستیم.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل در خصوص ترور دانشمند هسته‌ای ایران گفت: ما قطعا هرگونه ترور یا قتل نامشروعی را محکوم می‌کنیم.

وزارت امورخارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای نوشت: از ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی در تهران متاثر شدیم، این جنایت منفور را محکوم کرده و آن را به دولت ایران و خانواده مرحوم فخری‌زاده تسلیت می‌گوییم.

وزارت خارجه ترکیه همچنین ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی، خواستار مسئول دانستن مجرمان شده و افزود: ما از تمامی طرفین دعوت می‌کنیم تا خودداری نشان دهند و از انجام هرگونه تلاشی که موجب افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود جلوگیری کنند.

مجاهدت خاموش شهید «فخری‌زاده» از «پاسگاه زید» تا «آبسرد»/  پنجمین شخصیت ایران چگونه ترور شد؟

برنی سندرز، سناتور ارشد آمریکایی در توییتی نوشت: ترور محسن فخری‌زاده، عملی غیرقانونی، تحریک‌آمیز و بی‌ملاحظه بود. این ترور، آشکارا با هدف تضعیف دیپلماسی آمریکا-ایران، در آستانه روی کار آمدن دولت جدید بود. سندرز اضافه کرده است: ما باید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد. دیپلماسی، نه قتل، بهترین مسیر حرکت به جلو است.

محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره ترور شهید محسن فخری‌زاده گفت: اما اکنون در وضعیت جنگ با رژیم صهیونیستی هستیم و برای پاسخ دادن به این رژیم و آمریکا باید آمادگی داشته باشیم. وی تاکید کرد: پاسخ مشروعی که همه دنیا آن را به رسمیت می‌شناسد پاسخ ایران خواهد بود.

کنستانتین کاساچوف، سناتور و رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در واکنش به ترور دانشمند برجسته کشورمان تاکید کرد: این حمله تروریستی در راستای ثبات زدایی از شرایط در منطقه و نیز تحریک ایران برای پاسخ سخت است.

الکسی پوشکوف عضو ارشد شورای فدراسیون روسیه با انتشار توییتی درباره این اقدام تروریستی گفت: واضح است که هدف از این اقدام افزایش تنش‌ها و اجرای چنین سناریویی بوده است. ایران بهانه‌ای برای جنگ نمی‌دهد؛ چراکه این دقیقا همان چیزی است که دشمنان این کشور منتظرش هستند.

دومینیک راب، وزیر امورخارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز در واکنش به حادثه تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری زاده منجر شد، گفت: ما نگران وضعیت در ایران و همچنین در منطقه پس از قتل یک دلنشمند هسته‌ای برجسته در ایران هستیم. ما خواهان این هستیم که شاهد کاهش تنش‌ها باشیم. ما همچنان منتظر روشن شدن تمام حقایق برای رسیدگی کامل به آنچه که در ایران اتفاق افتاد، هستیم.

وزیر امورخارجه انگلیس همچنین گفت: اما من تاکید می‌کنم که به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند هستیم که بطور کاملا شفاف با هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالف می‌کند.

انجمن علمای یمن در بیانیه‌ای ترور دانشمند برجسته کشورمان را به ملت و دولت ایران و مقام معظم رهبری تسلیت گفته و افزود: نظام امپریالیستی آمریکا و تفکر صهیونیستی و یهودی، دشمن اسلام و تمام روشن فکران است.

انجمن علمای یمن اعلام کرد که این جنایت پیش از آنکه دانشمندی را هدف قرار دهد که اسرائیل را هراسان کرده است و پیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهد، تمام متفکران اسلامی را نشانه رفته است.

در بیانیه آن‌ها همچنین آمده است که در واکنش به ترور محسن فخری زاده تمام مسلمانان و نخبگان علمی و سیاسی باید در کنار ایران بایستند.

دفتر جنبش امل در تهران در بیانیه‌ای ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفت و افزود:ترور دکتر محسن فخری‌زاده یک بار دیگر کینه و دشمنیِ بدخواهانِ مردم ایران، خصوصاً صهیونیست‌ها را نمایاند. او دانشی‌مردی بود که در عرصۀ علم و فناوری جهاد می‌کرد. بی‌شک، خون او درختان ستبری خواهد رویاند تا همیشه اسن سرزمین را آباد و خرم کنند.

سید عمار حکیم، رهبر جریان ملی حکمت عراق در دیدار با ایرج مسجدی سفیر کشورمان در بغداد، ترور و شهادت محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم و این حادثه را به رهبری، دولت و ملت ایران و خانواده آن شهید تسلیت گفت.

لئونید اسلاتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه در پیامی توییتر در این باره نوشت: قتل محسن فخری‌زاده، فیزیک‌دان ایرانی یک حمله تروریستی با هدف تحریک جدید علیه ایران بوده است. مهم است که از افرایش تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: روسیه بدون توجه به اینکه چه کسی اینکار را انجام داده است، این قتل را محکوم می‌کند و عمیقا به ایران و نزدیکان فخری‌زاده تسلیت می‌گوید.

شهید محسن فخری زاده
از راست، دختر و همسر شهید هسته‌ای «رضایی‌نژاد» و همسر شهید «مجید شهریاری»
بر سر مزار شهید «محسن فخری‌زاده»

جنبش عصائب‌اهل الحق عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور شهید فخری زاده تاکید کرد که این جنایت، متزلزل و شکننده بودن رژیم صهیونیستی و ناتوانی اش در رویارویی مستقیم و پناه بردن به اقدامات جنایتکارانه را نشان داد.

در این بیانیه با اشاره به ترور‌هایی که رژیم صهیونیستی پیش از این انجام داده است از جمله ترور نخبگان عراقی بعد از سال ۲۰۰۳ تاکید شده است که این جنایت‌های کذب بودن ادعا‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر صلح طلب بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.

جنبش عصائب اهل الحق همچنین خواستار اتخاذ موضع قاطع از سوی جامعه بین المللی در این رابطه شد.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف اقدام تروریستی شهادت دکتر فخری‌زاده را محکوم کرد و مراتب تسلیت دولت متبوعش به دولت و مردم کشورمان را به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز همدردی و تسلیت برای اقدام تروریستی اخیر که منجر به شهادت دانشمند هسته‌ای دفاعی کشورمان شهید دکتر فخری‌زاده شد، این اقدام غیر انسانی را محکوم کرد.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای درباره ترور شهید فخری‌زاده تاکید کرد که با توجه به بی ثباتی و چالش‌های امنیتی موجود در منطقه همه باید از اقداماتی که می‌تواند منجر به تنش و تهدید ثبات در تمام منطقه شود، دوری کنیم.

در این بیانیه آمده است که دولت امارات با ایمان راسخی که بر ضرورت یافتن تمام پایه‌های ثبات در منطقه دارد، جنایت ننگین ترور محسن فخری‌زاده را که می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها در منطقه شود، محکوم می‌کند.

وزارت خارجه امارات همچنین تاکید کرد که «با توجه به شرایط منطقه همه طرف‌ها را به بیشترین سطح خویشتنداری دعوت می‌کنیم تا منطقه به سوی سطح جدیدی از بی ثباتی کشیده نشود».

ضیف‌الله الفایز، سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کرد.

در این بیانیه بر ضرورت افزایش تلاش‌ها در راستای کاهش تنش‌ها و حفظ ثبات و امنیت منطقه تاکید شده است.

وزارت امور خارجه افغانستان در پی ترور برجسته کشورمان در صفحه توییترش نوشت: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم و برای وی بهشت برین آرزو کرده، با خانواده ایشان، ملت و دولت ایران ابراز همدردی می‌کند.

ائتلاف الفتح عراق در بیانیه‌ای درباره این اقدام تروریستی تاکید کرد: شهادت محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران با گلوله‌های مزدوران صهیونیستی و دنباله رو آن‌ها که خیانت بزرگی به امت اسلامی کردند را به جمهوری اسلامی، رهبر آن و ملت مقاوم ایران تسلیت می‌گوییم.

در این بیانیه آمده است که این جنایت جمهوری اسلامی را از تداوم مسیر خود در مقابله با پروژه صهیونیستی باز نمی‌دارد.

ائتلاف الفتح عراق همچنین تاکید کرد که شهادت این دانشمند مجاهد تنها قدرت و همبستگی ایران را افزایش خواهد داد و جمهوری اسلامی با حکمت و تدبیر و بدون اینکه این ترور بر احساسات آن‌ها غلبه کند و همچنین با توجه به مسئولیتی که در حفظ صلح وامنیت منطقه دارد، در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.

ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوییس که در پی اقدام تروریستی علیه محسن فخری زاده و به شهادت رسیدن او در روز جمعه، گفت و گویی با شبکه صهیونیستی کان نیوز داشت، در این باره گفت: اول از همه می‌خواهم هر اقدام خشونت باری از جمله این ترور را محکوم کنم و از تمامی طرف‌ها می‌خواهم از اقدام خشونت بار فراتری خودداری کنند. باید هر اقدامی در راستای تنش زدایی از این وضعیت مورد حمایت قرار بگیرد و ما آماده حمایت از این اقدام هستیم.

مجاهدت خاموش شهید «فخری‌زاده» از «پاسگاه زید» تا «آبسرد»/  پنجمین شخصیت ایران چگونه ترور شد؟

اسماعیل رضوان، یکی از رهبران جنبش حماس در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد ضمن محکوم کردن ترور محسن فخری زاده تاکید کرد: اثرانگشت دشمن صهیونیستی در این جنایت واضح است. «این جنایت خسارتی برای ایران و محور مقاومت است و هدف آن توقف پیشرفت علمی و فناوری و مقابله با دستیابی به ابزار‌های قدرت است» و خاطرنشان کرد که پاسخ به این جنایت باید هم طراز با جنایت باشد. ما ایمان داریم که ایران توان عبور از این مصیبت و تداوم دستیابی به ابزار‌های قدرت و پیشرفت علمی را دارد.

هوآ، چون یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین به اقدام جنایتکارانه ترور محسن فخری زاده واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. پکن از حمله به محسن فخری زاده دانشمند ایرانی که به فوت او منجر شد، شوکه شده و آن را محکوم می‌کند. ما این اقدام را خشونت آمیز و مجرمانه می‌دانیم و خواهان تحقیقات گسترده درباره این حادثه هستیم.

احمد ناصر المحمد الصباح وزیر امور خارجه دولت کویت در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، طرف کویتی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی سبعانه روز جمعه که منجر به شهادت دکتر فخری زاده شد، مراتب تسلیت دولت کویت به دولت و مردم کشورمان را اعلام کرد.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای جنایت ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم و اعلام کرد که لبنان تمام طرف‌ها را به بیشترین سطح خویشتن داری دعوت می‌کند تا منطقه وارد سناریوی بدتری نشود.

در این بیانیه همچنین آمده است که عملیات قتل و ترور می‌تواند منجر به بی ثباتی و تشدید تنش‌ها شود و این جنایت‌ها غیرقابل قبول بوده و در تمام قوانین بین المللی محکوم است.

وزارت خارجه لبنان همچنین این حادثه را به دولت و ملت ایران و خانواده آن شهید تسلیت گفت.

دولت اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کرد و ترور شهید فخری زاده را به دولت و ملت ایران و خانواده آن شهید تسلیت گفت.

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر مراتب تسلیت جنبش حماس را به مناسبت شهادت دکتر ‎فخری زاده اعلام و این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کرد.

بیش از ۱۵۰ تن از نخبگان و اساتید دانشگاهی عراق در بیانیه‌ای درباره این اقدام تروریستی علیه دانشمند کشورمان نوشتند: ما جمعی از نخبگان علمی کشور عراق اقدام شرم آورانه تروریسم دولتی استکبار جهانی که منجر به شهادت دانشمند و شخصیت علمی برجسته جمهوری اسلامی ایران، شهید محسن فخری زاده شده است را محکوم می‌کنیم.

ترور و حذف فیزیکی شخصیت‌های علمی، نشانه‌ای از اوج ناتوانی دشمنان کشور‌های اسلامی، در برابر عزم ملت‌های آزاده جهان اسلام برای پیشرفت علمی و حرکت به سمت خودکفایی است.

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای در پی ترور دانشمند برجسته کشورمان اعلام کرد: ما نگرانی خود را نسبت به ماهیت تحریک‌برانگیز این اقدام تروریستی که هدفش مشخصا بی‌ثبات کردن شرایط و ایجاد درگیری احتمالی در منطقه بوده ابراز می‌کنیم.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است: ما از تمامی طرفین می‌خواهیم از انجام اقداماتی که موجب تشدید تنش، می‌شود خودداری کنند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره این اقدام تروریستی به خبرنگاران گفت: ما با نگرانی از این حمله که باعث کشته‌شدن آقای فخری‌زاده شد، باخبر شدیم. در شرایط پرتنش منطقه، عواقب این حمله را در ایران و منطقه به دقت بررسی می‌کنیم.

وی همچنین در ادامه خواستار خویشتن‌داری تمامی طرفین به منظور عدم تشدید تنش‌ها شد.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای ترور شهید محسن فخری‌زاده را محکوم و بر ضرورت تلاش‌ها در راستای کاهش تنش‌ها و حفظ امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که با توجه به شرایط منطقه، کشور بحرین تمام طرف‌ها را به بیشترین سطح خویشتن‌داری دعوت می‌کند تا منطقه به سوی سطح جدیدی از تنش کشیده نشود.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در واکنش به ترور محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران گفت: ما به طور مطلق سیاست ترور را تایید نمی‌کنیم و از دست رفتن یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای تمام امت اسلامی می‌دانیم.

وی در عین حال گفت: ما همزمان خواهان عدم تشدید تنش و واکنش‌های احساسی هستیم، زیرا این امور به نتایج مثبت نمی‌انجامد.

مجاهدت خاموش شهید «فخری‌زاده» از «پاسگاه زید» تا «آبسرد»/  پنجمین شخصیت ایران چگونه ترور شد؟
دستخط شهید فخری‌زاده در منقبت شهدا

دولت کرواسی نیز ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان را محکوم کرد. ‏در پی اقدام تروریستی اخیر در به شهادت رساندن دکتر ‎محسن فخری‌زاده؛ دولت کرواسی این اقدام را محکوم و خواستار خویشتن داری از هر گونه عملی شد که موجب بی ثباتی در منطقه می‌شود.

مدیر کل سیاسی وزارت خارجه کرواسی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با پرویز اسماعیلی سفیر ایران در این کشور بر این موضع تاکید کرد.

مواضع و واکنش‌های مقامات و کشور‌های خارجی در محکومیت ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده همچنان نیز ادامه دارد.

شهید فخری‌زاده پس از شهادت و تشییع در شهر‌های قم و مشهد، در صحن حرم مطهر امامزاده صالح (ع) در کنار سایر شهدای این آستان مقدس به خاک سپرده شد.

گزارش از حامد افروغ

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار