دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

سیره نظری و عملی امام خمینی (ره) در توجه به مستضعفان

امام خمینی در وصیت‌نامه خودشان همه انسان‌ها را در مقابل مستضعفان مسئول می‌دانند و می‌فرمایند: به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می‌کنم که خیر دنیا و آخرت شما‌ها رسیدگی به حال محرومان جامعه است.
کد خبر: ۴۴۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ - 23March 2021

سیره نظری و عملی امام خمینی در توجه به مستضعفان///////به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بررسی و مطالعه سیره عملی و نظری امام خمینی نشان از توجه جدی ایشان به مسئله محرومین و مستضعفان دارد، اهمیت این مسئله باعث شد تا در همان روز‌های آغازین انقلاب به شورای انقلاب فرمان دهند تا تمام اموال منقول و ‏‎‎‏غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‌ها و عمال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت‏‎‎‏ سلطه غیرقانونی از بیت‌المال مسلمین اختلاس نموده‌اند، به نفع مستمندان و کارگران و‏‎‎‏ کارمندان ضعیف مصادره نمایند و همه اقشار مختلف مردم اعم از مسئولین لشکری و کشوری، طلاب و روحانیون، نویسندگان و روشنفکران و ... را در مقابل مستضعفان و محرومین مسئول می‌دانند.

ضرورت توجه به مستضعفان

امام خمینی مستضعفان را، ولی‌نعمتانی معرف می‌کنند که انقلاب در مرحله پیروزی و بقای خود مرهون حضور آنان است و خطاب به مجلس و دولت و همه دست‌اندرکاران نظام توصیه می‌کنند از هیچ اقدامی در خدمتگذاری به ملت «خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستم‌دیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاری‌های آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذاری نکنند.

از نظر ایشان «پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد.»

بنابراین «دولت و مجلس شورای اسلامی و تمامی متصدیان امور تربیتی را در مقابل خداوند قادر و توده‌های ملت مستضعف مسئول» می‌دانند و می‌فرمایند: «باید بدانیم که از مسئولیت‌های بسیار بزرگ، مسئولیت دینی و ملی است، مسئولیت در مقابل مستضعفان و مظلومان است، و بالاخره مسئولیت در پیشگاه خالق و خلق، آن هم در طول تاریخ آینده.»

ایشان از همه مسئولان کشور می‌خواهند مصلحت پابرهنه‌ها و گودنشین‌ها و مستضعفین، را بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین مقدم بدارند. تا نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و خطاب به همه ارگان‌های دولتی و ملی و همه گروه‌ها می‌خواهند از گروه‌گرایی و دسته‌بندی و فرصت‌طلبی دوری کنند و تمام توان خود را در راه خدمت به ملت و خلق مستضعف قرار دهند.

از این‌رو ایشان همه مدیران و کارگزاران و رهبران و روحانیون نظام را مکلف می‌کنند تا با فقرا و مستمندان و پابرهنه‌ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند.

در مطلبی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است، امام خمینی خطاب به اعضای دولت روی‌گردانی از مستضعفین را همسویی با آمریکا می‌دانند و می‌فرمایند: عوض اینکه برای این پابرهنه‌ها، برای این ضعفا، برای این‌هایی که زحمت کشیدند و شما را به اینجا رساندند. بروید سراغ جنگ اعصاب و بساط، خوب، این همان است که آن وقت آمریکا می‌کرد، حالا شما می‌کنید.

همچنین وظیفه وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصر‌های دیگر را «خدمتگزاری ملت و خصوصاً مستضعفان» ذکر می‌کنند.

قضات از دیگر اشخاصی هستند که امام خمینی خطاب به آنان توجه به مستضعفان را خواستار هستند و می‌فرمایند: برای خاطر خدا و برای خاطر اسلام و برای خاطر این مستمندانی که در طول تاریخ در تحت فشار یا سلاطین بوده‌اند یا خان‌ها و سرمایه‌دار‌ها و امثال اینها قدم بردارید. همچنین از تمام قوای مسلح و خصوصاً آنان که در شهر‌ها سر و کارشان با مردم بیشتر است، مثل سپاه پاسداران و بسیج و کمیته‌ها و شهربانی رفتار نیکو و انسانی با مردم، به ویژه مستضعفان را خواستار هستند.

علاوه بر این خطاب به پزشکان رضایت مستضعفان را رضایت خودشان از این قشر عنوان می‌کنند و می‌فرمایند: وقتی خوشحال می‌شوم که بفهمم آقایان درصدد این هستند که به این زاغه‌نشینان شهرها، به این چادرنشین‌های شهر‌ها که در زمان طاغوت به آن‌ها هیچ عنایتی نشده بود، در این زمان عنایت بشود. من امیدوارم که آقایان اطبا هرجا که هستند، و دولت و وزیر بهداری و خود ملت عنایت به این مطلب داشته باشند که این زاغه‌نشین‌ها، این فقرا، این‌هایی که عیال خدا هستند اینطور ابتلائات را نداشته باشند.

نویسندگان از دیگر اقشاری هستند که امام خمینی همواره آنان را به جانبداری از قشر مستضعف دعوت می‌کنند: برادر‌های عزیز من، برادر‌های روشنفکر، برادران نویسنده و صاحب قلم، برادران دانشگاهی، دانشجویان محترم، روحانیان معظم، بازاریان محترم، کارگران عزیز، کارمندان محترم بیایید به هم بپیوندیم. بیایید تمام قلم‌ها و تمام قدم‌ها و تمام گفتار ما بر منافع این قشر مستضعف باشد. نگذارید خون این شهیدان هدر برود. نگذارید زاغه‌نشینان ما باز ادامه بدهند به زاغه‌نشینی. نگذارید ابرقدرت‌ها باز به طمع بلعیدن ما بیفتند. نگذارید توطئه‌های ابرقدرت‌ها و خائنین رشد پیدا کنند.‌

ای قشر‌های روشنفکر و‌ ای قشر‌های نویسنده! قلم‌ها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف کنید؛ ای دانشمندان ما،‌ ای دانشجویان ما،‌ ای فرهنگیان ما،‌ ای دانشگاهیان ما! اجتماعات خودتان را برای راه این مستضعفین تقویت کنید. شما بودید که این همه خدمت کردید و این همه خون دادید و این همه حبس رفتید و این همه زجر کشیدید برای خلاصی از یوغ دشمنان، خلاصی از چپاولگری چپاولگران.

امام خمینی در وصیت‌نامه خودشان همه انسان‌ها را در مقابل مستضعفان مسئول می‌دانند و می‌فرمایند: به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می‌کنم که خیر دنیا و آخرت شما‌ها رسیدگی به حال محرومان جامعه است که در طول تاریخ ستمشاهی و خان خانی در رنج و زحمت بوده اند؛ و چه نیکو است که طبقات تمکن دار به طور داوطلب برای زاغه و چپرنشینان مسکن و رفاه تهیه کنند؛ و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است؛ و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان و یکی دارای آپارتمان‌ها باشد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار