مطالبات فرهنگی امام خامنه‌ای در سالی که گذشت ـ 5/

مثلث قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و قوام فرهنگی رمز اقتدار ملی است

امام خامنه‌ای در بیانات ارزشمند خود در 21 مهر 1399 ضمن تشریح ارکان اقتدار ملی، قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و قوام فرهنگی را رمز دست یافتن به اقتدار ملی دانستند که هر کدام باید در کنار یکدیگر دوام و قوام پیدا کنند.
کد خبر: ۴۴۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵ - 29March 2021

مثلث قدرت دفاعی، ثبات اقتصادی و قوام فرهنگی رمز اقتدار ملی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سال 1399، سالی سخت و دشوار برای ملت ایران بود. از یک‌سو با اوج بیماری منحوس و همه‌گیر کرونا مواجه بودیم و از سوی دیگر افزایش تحریم‌ها و سختی معیشت سبب شد تا مردم بیشتر در تنگنا قرار بگیرند. از دیگر سو تلاش دشمنان برای هجمه فرهنگی اوج گرفت و در همان حال آتش‌افروزی‌های معاندان نه‌تنها فروکش نکرد که با ترور دانشمند هسته‌ای «محسن فخری‌زاده» بار دیگر به اثبات رسید.

در همه این‌ موارد رهنمودهای داهیانه امام خامنه‌ای و ترسیم راه توسط ایشان، تحمل سختی‌ها را آسان کرد و بار دیگر نقشه راهی که پیش از این توسط امام خمینی (ره) ایجاد شده بود، با لحن لین و مبین رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر تبیین شد. معظم‌له در خلال آن مطالباتی را مطرح کردند که باید توسط همه بخش‌ها اعم از حوزه دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی مطمح نظر قرار بگیرد.

در متن پیش رو با عنوان «مطالبات فرهنگی امام خامنه‌ای» تنها به بخش فرهگی آن توجه شده که قسمت پنجم آن را در ادامه می‌خوانید:

ارکان اقتدار

«قدرت دفاعی یکی از ارکان اقتدار ملی است. اگر برای اقتدار ملی سه رکن اصلی در نظر بگیریم، یکی از این سه رکن استحکام و ثبات اقتصادی است که خیلی مهم است، یکی توانایی و قوام‌یافتگی فرهنگی است که بسیار اساسی است، یکی هم قدرت دفاعی است. قدرت دفاعی برای برای اقتدار یک ملت حیاتی است. اگر ملت‌ها قدرت دفاعی نداشته باشند، آن‌کسانی که اهل تجاوز و تعرض و سوءاستفاده و دخالت‌ کردن و دست‌اندازی به دیگر کشورها و ملت‌ها هستند، آنها را راحت نمی‌گذارند و به همه‌چیز آنها تعرض می‌کنند.

البته ما عرض کردیم که یک رکن از ارکان اقتدار ملی عبارت است از قدرت دفاعی، یک رکن هم عبارت است از مسائل اقتصادی و ثبات و استحکام اقتصادی، یک رکن هم مسائل فرهنگی. در زمینه‌ی مسائل فرهنگی وقتی‌که مثلا‌ فرض کنید بحث تهاجم فرهنگی پیش آمد، دیدیم که دشمن دستپاچه شد و با تبلیغات خودش علیه شعار «مبارزه‌ با تهاجم فرهنگی» وارد شد؛ یعنی دشمن از اینکه شما بیدار باشید و بفهمید که تهاجم فرهنگی است و باید مقابله کرد، ترسید.

مدیریت‌ها بایستی قوی باشند، فعال باشند، خسته نشو باشند. هر جا ما با مدیریت‌هایی با این خصوصیات  ـ یعنی خستگی‌ناپذیری و فعالیت و نشاط ـ  مواجه بودیم دیدیم که کار پیشرفت کرده و هر جا که این جور حضور لازم و دائم وجود نداشته باشد، البته مشکلات پیش می‌آید.»[1]

وحشی‌گری فرهنگی محصول تمدن غرب است

«دفاع از وحشی‌گری فرهنگی و از آن عمل جنایت‌کارانه‌ (اهانت به پیامبر (ص)) یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکه‌ دفاع از منافقین و دفاع از صدام و کمک به صدام است؛ هر دوی این‌ها دو روی یک سکه هستند. این حادثه در کشورهای اروپا و آمریکا در این چند سال تکرار شده؛ حادثه‌ اهانت به قرآن، اهانت به پیامبر معظم (ص)، در این چند سال چندبار در کشورهای غربی تکرار شده، لکن این‌ها نمی‌تواند به شرافت و جلالت و عظمت پیامبر مکرم اسلام (ص) اندکی خدشه وارد کند. این‌ [حرکت‌ها] به پیغمبر (ص) صدمه نمی‌زنند.

منتها یک نکته فهمیده می‌شود و آن، این است که این کارها نشانه‌ ذات ظلمانی تمدن غرب است؛ این نشان‌دهنده‌ آن است که این تمدن و این فرهنگ در ذات خود، این جاهلیت مدرن در حقیقت خود، این‌قدر ظلمانی است و این‌قدر وحشی است. البته این وحشی‌گرهای را پنهان می‌کنند چون از علم و دانش و فناوری برخوردار هستند، ظاهر علم و فناوری را [به آن] می‌پوشانند و آن وحشیگری را در ذیل آن پنهان می‌کنند.  این تمدن واقعا تمدن وحشی‌ای است که ملت‌های خودش را هم بیچاره کرده است. وضع نابرابری، بی‌عدالتی را، افسارگسیختگی خجلت‌آور اخلاقی را مشاهده می‌کنید؛ طبیعت این تمدن و این فرهنگ این است.

به نظر من در سه زمینه، مسئولین بایستی یک مقداری تحرک بهتری داشته باشند: یکی در زمینه‌ اقتصاد است، یکی در زمینه‌ امنیت است، یکی در زمینه‌ فرهنگ است؛ ما مسئولین در این سه زمینه باید تلاش‌هایمان را افزایش بدهیم. در زمینه‌ اقتصاد نگاه صحیح و اصولی این است که مطلقا به بیرون کشور نگاه نکنیم؛ مهم این است که ما علاج را از دیگران نخواهیم، علاج در درون خود ما است، یک قلم عمده‌‌اش هم افزایش تولید است که باید یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته در زمینه‌ اقتصاد انجام بگیرد.

در باب فرهنگ هم همین‌جور؛ مسئولین فرهنگی باید تلاش‌های هوشمندانه‌ای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی‌ ما زیاد است، لکن بایستی فعالیت هوشمند باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی [نیاز] است، برویم سراغ آن کار؛ که اگر این کار انجام بگیرد، به نظر من این سه مقوله، یعنی مقوله‌ اقتصاد، امنیت، فرهنگ، سه مقوله‌ اساسی است که می‌توان این‌ها را با تدبیر، با هماهنگی، با پیگیری [پیش برد]؛ و خب بحمدالله مسئولین مشغول هستند، یک مقداری جدیت را باید بیشتر کنند و کار انجام بگیرد.»[2]

[1] ـ بیانات در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح 21 مهر 1399

[2] ـ بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) 13 آبان 1399

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار