برگزید مرحله استانی نهمین دوره جایزه ادبی یوسف در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

معرفی صحیح شخصیت‌های دفاع مقدس در گرو آموزش اصولی نویسندگان است

سید مهدی موسوی گفت: همزاد پنداری نسل امروز با نسل دفاع مقدس زمانی ایجاد می‌شود که در آثار تولید شده، شخصیت‌های دفاع مقدس و انقلاب به خوبی پردازش شوند.
کد خبر: ۴۴۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ - 11March 2021

خبرنگار دفاع‌پرس در خرم‌آباد، با سید مهدی موسوی از نویسندگان استان لرستان و برگزیده مرحله استانی نهمین دوره جایزه ادبی یوسف گفت‌و‌گویی انجام داده است که ماحصل آن از نگاهتان می‌گذرد.

خودتان را معرفی کنید

سید مهدی موسوی هستم متولد 1365 ، لیسانس کامپیوتر،  متاهل و صاحب  یک فرزند دختر به نام «سیده مشکات».

چطور شد که به نویسندگی علاقمند شدید؟

در دوران کودکی مادرم برایم قصه  می‌گفت و من با شور و شوق گوش می‌دادم و هر شب از او می‌خواستم برایم قصه تعریف کند.

در چه سالی داستان نویسی را شروع کردید؟

کلاس سوم ابتدایی اولین داستانم را  نوشتم. پایه دوم راهنمایی، معلم انشایی داشتیم که انشاهای من را  می‌خواند و من  را برای حضور در دوره‌های آموزشی داستان نویسی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  معرفی کرد.

اولین استاد شما در حوزه نویسندگی؟

علی صارمیان

از اولین روزهای حضورتان در دوره‌های آموزشی داستان نویسی  خاطره ای دارید؟

سر کلاس‌ها خیلی شیطنت می‌کردم و معمولا من را از کلاس بیرون می‌انداختند ولی به حدی به  داستان‌نویسی علاقه داشتم که گاهی اوقات که ساعت کلاس داستان نویسی بود از مدرسه فرار می‌کردم و به کلاس داستان نویسی می‌رفتم.

 برخورد پدر و مادر  در مورد حضور شما در کارگاه‌ها و کلاس‌های داستان نویسی چه بود؟

پدرم داستان نویسی را مانعی برای درس خواندن و موفقیت در تحصیلا ت می‌دانست حتی گاهی داستان‌های که می‌نوشتم پاره می‌کرد و دور می‌انداخت. بخاطر ادامه تحصیل در دانشگاه و اشتغال تا چند  سال وقفه ای در فعالیت‌های داستان نویسی من ایجاد شد اما در سه چهار سال اخیر  رو  بطور حرفه ای و مستمر داستان می‌نویسم و با برخی از نشریات استانی مانند بامداد لرستان همکاری دارم.

بیشتر در چه موضوعاتی قلم می زنید؟

مذهبی و دفاع مقدس

اولین کتاب که موضوع دفاع مقدس خواندید چه بود؟

سفر به گرای 270 درجه اثر احمد دهقان

اولین اثری که به نگارش در آوردید؟

 داستانی برگرفته از زندگی نامه دو  تن از  دوستانم که به مقام شهادت نائل آمدند، به نام‌های شهید «ندری» و شهید «حاجیوند» در سال 89 در هفته نامه بامداد لرستان نیز به چاپ رسید. یکی دیگر از دوستانم که به مقام شهادت نائل آمد شهید «عباس زاده»  است که قصد دارم مجموعه داستانی با محوریت زندگینامه وی بنویسم.

معرفی درست شخصیت‌های دفاع مقدس در گرو آموزش اصولی نویسندگان است

 

نام چند تا از داستان‌هایی که با موضوع دفاع مقدس نوشته‌اید؟

«خفه خون»، «دست عباس»، «چیزی شبیه خواب»، «تنها ترین چراغ» و «خالکوبی»

اولین جشنواره ای که شرکت کردید؟

جشنواره نسل سلمان که در سال 97 به همت ساز مان بسیج هنر مندان برگزار شد.

با کدام اثر در نهمین دوره جشنواره جایزه ادبی یوسف داستان کوتاه دفاع مقدس شرکت کردید و حائز چه رتبه ای شدید؟

«خالکوبی» و در مرحله استانی این دوره از جشنواره  موفق به کسب مقام دوم شدم.

وضیعت ادبیات دفاع مقدس استان  را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های گذشته مراکز فرهنگی استان به مقوله داستان نویسی  توجه آنچنانی نداشتند  ولی چاپ کتاب «بلدچی» با نویسندگی «اسماعیل سپهوند» نقطه عطفی شد در حوزه نویسندگی دفاع مقدس استان بطوری که  پس از رونمایی و انتشار این کتاب نویسند گان و پژوهشگران استان بیشتر ترغیب شدن که در حوزه دفاع مقدس قلم فرسایی کنند  و امسال نیز  اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با برگزاری مرحله استانی نهمین دوره از جشنواره جایزه ادبی یوسف نقش مهمی در تشویق نویسندگان استان به ادامه فعالیت در حوزه دفاع مقدس داشت که جا دارد از زحمات سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی»  و همکاران وی در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان  که توجه ویژه ای به برگزاری این دوره از جشنواره داشتند، تشکر  و قدردانی کنم.

با توجه به اهمیت مخاطب شناسی و ایجاد ارتباط صحیح، همدلانه و آگاهانه با مخاطبین به ویژه نسل جوان، اگرجوانان امروز بتوانند به شناخت کاملی از جوان آرمانی خود در دوران دفاع مقدس برسند به راحتی می‌توانند به نسل انقلاب و دفاع مقدس ارتباط بر قرار کنند  در صورتی که همزاد پنداری نسل امروز با نسل دفاع مقدس زمانی ایجاد می شود که در آثار تولید شده شخصیت‌های دفاع مقدس و انقلاب به خوبی پردازش شوند که این امر مهم در گرو تربیت و آموزش صحیح داستان نویسان است.

 حرف آخر

از همسرم که همواره در بحث نویسندگی  مشوق من بوده و هست کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم به یاری خداوند متعال بتوانم گام موثری در ادبیات داستانی استان و کشورم بردارم.

گفت‌وگو: عصمت دهقانی

انتهای پیام/  

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار