برادر سرداران شهید دوستدار در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مجاهدت سرداران تعاون رزم شناسایی پیکرهای شهدا بود

«سید محمد دوستدار» گفت: سرداران شهید «دوستدار» تمام تلاش و زندگی خود را وقف این موضوع کرده بودند که جوانان شهید گمنام به میهن بازگردند تا هیچ خانواده‌ای منتظر بازگشت پیکر جوان شهیدش نماند.
کد خبر: ۴۴۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۱ - 26March 2021

«سیدمحمد دوستدار» برادر سرداران شهید سید حسن و سید حسین دوستدار، از فرماندهان تعاون رزم سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد ضمن تشریح ابعاد فعالیت‌های رزمندگان تعاون رزم در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: تعاون رزم در دوران دفاع مقدس مسئولیت تأمین و پشتیبانی از رزمندگان اسلام در زمینه‌های مختلف را بر عهده داشته است؛ از پشتیبانی تسلیحاتی گرفته تا تأمین خوراک رزمندگان و نظافت البسه آنان، اگرچه چنین به نظر می‌رسید که خدمت در این حوزه اجر جهاد مستقیم در خطوط مقدم را ندارد اما حقیقت آن است که اگر یک روز تعاون رزم وظایف خود را انجام نمی‌داد، رزمندگان خطوط مقدم حتی یک ساعت هم در برابر دشمن توان ایستادگی نداشتند.

وی افزود: ازجمله وظایف و مسئولیت‌های یگان‌های تعاون رزم می‌توان به انتقال پیکرهای مطهر شهدا به پشت خطوط دفاعی رزمندگان اسلام اشاره کرد. نکته حائز اهمیت آن است که شهیدان دوستدار گرچه انتقال پیکرها را از زیر آتش شدید توپخانه و خمپاره خطوط مقدم انجام می‌دادند، اما این مسئولیت را محدود به معراج‎الشهدا نمی‌دانستند و حتی در وداع خانواده‌ها با پیکر مطهر شهدا و تشییع و خاکسپاری آنان نیز شرکت می‌کردند.

این پیشکسوت دفاع مقدس «تقویت روحیه کار جمعی در یگان‌های تعاون رزم» را میراث شهیدان دوستدار دانست و بیان کرد: ازجمله مهم‌ترین خدمات شهیدان دوستدار و بالأخص شهید سید حسین دوستدار، می‌توان به کادرسازی و تربیت نسلی از بهترین جهادگران عرصه پشتیبانی اشاره کرد که حتی پس از پایان دفاع مقدس، در مسئولیت‌های مختلف با همان روحیه‌ای که در معراج‌ها آن را تمرین کرده بودند، به اسلام و انقلاب خدمت کردند.

وی در ادامه گفت: اینکه شهیدان دوستدار در اقدامی دوراندیشانه، یک گردان متشکل از جوانان گنابادی تشکیل می‌دهند که به‌طور متمرکز در حوزه جمع‌آوری پیکرهای مطهر شهدا از مناطق عملیاتی انجام‌وظیفه می‌کردند، نشان می‌دهد که توجه به کار جمعی ازجمله راهکارهای فرماندهی سرداران شهید دوستدار بوده است.

دوستدار با اشاره به برخی از چالش‌های موجود در حوزه انتقال پیکرها تصریح کرد: به احترام ارواح طیبه شهدا و خانواده معظم ایثارگران تاکنون کمتر در این موضوع صحبت شده لکن واقعیت این است که گاهی اوقات پیکرهایی به معراج می‌آمدند که اصلاً وضعیت مناسبی نداشتند و ازنظر فیزیکی دچار آسیب شده بودند و یا به شکل فجیعی مثله شده بودند.

وی تأکید کرد: در این شرایط، از یک نظر باید به اهمیت جهاد سرداران شهید دوستدار اشاره کرد که با چه ایثار و وسواسی به بدن‌های مطهر شهدا رسیدگی می‌کردند تا خانواده‌هاشان پیکر عزیزانشان را به صورتی آراسته ملاقات کنند از این طریق می‌توان از درک روحیه‌ رزمندگان به شگفت آمد که با دیدن وضعیت پیکرهای همرزمان خود از ادامه حضور در جبهه‌های جهاد دلسرد نشود.

این پیشکسوت دفاع مقدس انتقال پیکرهای مطهر شهدا را مسئولیتی سخت‌تر از حضور مستقیم در خطوط مقدم جبهه‌ها خواند و توضیح داد: حضور در خطوط مقدم جبهه‌ها، با عنایت پروردگار در هر صورت مصادف با کسب پیروزی بود. شهیدان دوستدار و نیروهای تحت فرمان آنها، هرروز علاوه بر رویارویی با مخاطرات جبهه‌ها با بدن‌های صدپاره هم‌رزمان شهیدشان مواجه بودند لذا علاوه بر رشادت حسینی، صبر زینبی هم از جمله ملزومات جهاد در این عرصه بوده است.

وی در پایان گفت: شهید سید حسین دوستدار در زمانی که سردار محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه قدس بود، مسئولیت تعاون رزم این قرارگاه را بر عهده داشت و شهید سید حسن دوستدار هم همزمان در یگان تعاون رزم قرارگاه کربلا مسئولیت داشتند و به‌واقع، هر دو شهید بزرگوار زندگی خود را وقف این موضوع کرده بودند که جوانان به خون غلتیده این سرزمین، به میهن اسلامی بازگردند و هیچ خانواده‌ای منتظر بازگشت پیکر جوان شهیدش نماند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار