یادداشت/ رحیم محمدی؛

نقش مؤثر سپاه در تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات

سپاه به دلیل آن که دستگاه حاکمیتی محسوب می‌شود، باید برای تشویق آحاد مردم برای مشارکت در انتخابات و تحقق انتخاب آگاهانه گزینه‌های کارآمد و شایسته، تلاش کند.
کد خبر: ۴۴۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۹ - 01April 2021

سپاه و تشویق مردم برای مشارکت در انتخاباتگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی برخاسته از جریان انقلاب اسلامی است، اصولی برای خود دارد که بیانگر خط مشی کلی رفتار سیاسی سپاه در موضوعات گوناگون است و از آن‌جایی که امسال انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا را در پیش داریم، بی‌مناسبت نیست که مروری کوتاه به بعضی از اصول سیاسی سپاه داشته باشیم.

یکی از اصول سیاسی سپاه «استکبارستیزی» است؛ اصلی که در آن بر مبارزه جدی و مستمر با نظام حاکم بر جهان از یک‌سو و حمایت و دفاع از مظلومان و مستضعفان از سوی دیگر تأکید شده است. در واقع استکبارستیزی در رفتار سیاسی سپاه از آن جهت که با هویت انقلابی سپاه تناسب دارد، یعنی لازمه تقویت و تثبیت هویت سپاه و از جهت دیگر به دلیل آن که سبب استحکام گفتمان انقلاب شده و نیز موجب تولید قدرت سیاسی مؤثر و اثربخش در ابعاد داخلی و بین المللی برای انقلاب و نظام اسلامی می‌شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اصل دیگری که در همین رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، «مردمی بودن» است؛ مردمی بودن در رفتار سیاسی سپاه بر جهت‌گیری‌های سیاسی سپاه مبتنی بر مصالح، منافع و مطالبات مردمی تأکید دارد؛ به عبارت دیگر، اهمیت این اصل به علت آن است که رفتار سیاسی سپاه، بدون پشتیبانی و حمایت مردمی، قادر به تولید نتایج مثبت نخواهد بود.

«اخلاق‌مداری» هم اصل دیگری است که در رابطه با اصول سیاسی سپاه می‌توان به آن اشاره کرد؛ در این اصل بر مغایرت نداشتن رفتار سیاسی سپاه با اخلاق اسلامی و موازین آن تأکید شده است؛ یعنی سپاه نمی‌تواند مردم‌دار باشد، اما خدای‌ناکرده به رعایت موازین اخلاق اسلامی کم‌توجهی کند.

اصل دیگری که در ادامه می‌توان عنوان کرد، «جذب حداکثری و دفع حداقلی» است؛ مطابق این اصل، سپاه در مواضع سیاسی خود باید فراجناحی و فراگروهی عمل کند و مخاطب پیام خود را تمام توده‌های مردم و گروه‌ها بداند، اما در عین حال برای جذب قشر‌های خاکستری و حتی منتقدان تلاش کند؛ البته از سوی دیگر، مطابق با اصل «هماهنگی و همسویی سازمانی» هیچ جزئی از سپاه نمی‌تواند به تنهایی و بدون هماهنگی با سایر ارکان سپاه، موضع سیاسی خاصی را اتخاذ کند.

اما اصلی که اشاره به انتخابات و نحوه مشارکت سپاه در برگزاری انتخابات دارد، اصل «مشارکت‌آفرینی حداکثری و آگاهانه» است؛ برابر این اصل، سپاه باید در رفتار سیاسی خود، برای تحقق حضور حداکثری، آگاهانه و هدفمند مردم در پای صندوق‌های رأی، تلاش جدی و همه‌جانبه داشته باشد؛ البته این به معنای دخالت سپاه در انتخابات به نفع یا ضرر جریان خاصی نیست، بلکه در راستای همان کمک به تحقق راهبرد‌های نظام در انتخابات است.

پس سپاه به دلیل آن‌که دستگاه حاکمیتی محسوب می‌شود، باید در انتخابات حداکثر تلاش خود را به کار گیرد تا راهبرد‌های نظام در انتخابات، به‌ویژه مشارکت حداکثری، در حد اعلای آن محقق شود.

بدین‌ترتیب باید گفت که این مشارکت به معنای مجاز بودن سپاه در انجام کار‌های سیاسی و حزبی نیست، بلکه معنای آن این است که باید برای تشویق آحاد مردم برای مشارکت در انتخابات و تحقق انتخاب آگاهانه گزینه‌های کارآمد و شایسته، تلاش کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار