دومین شماره ماهنامه «گفتمان پیشرفت» منتشر شد

شماره دوم ماهنامه فرهنگی اجتماعی «گفتمان پیشرفت» با تصویری از رضا داوری اردکانی بر روی جلد، منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶ - 14March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه «گفتمان پیشرفت» که در تعداد صفحات بیشتر در مقایسه با شماره نخست منتشر شده است در پنج بخش «گفتمان»، «نقد»، «آینده»، «پرونده» و «متن و حاشیه» انتشار یافته است.

دو بخش «گفتمان» و «نقد» را باید در زمره کلیدی ترین بخش های گفتمان پیشرفت قلمداد کرد. در بخش گفتمان که محل طرح مباحث ایجابی است دربرگیرنده آثاری از حسن بنیانیان و نجف لک زایی پیرامون مقوله مهم حکمرانی فرهنگی و سیاسی است. علاوه بر این گفتگویی تفصیلی با محسن الویری درباره مسئله تمدن نوین اسلامی و گفتاری از حسین کچویان با عنوان «انقلاب، تمدن و نظریه انقلابی» از جمله خواندنی ترین بخش‌های این مجله است. گفتگو با فواد ایزدی و طراد حماده نیز مطالبی است پیرامون مباحث بین‌الملل که در بخش گفتمان این شماره قابل رویت است.

در بخش نقد شماره نوروزی گفتمان پیشرفت نیز تفکر و عملکرد نئولیبرال‌های ایرانی با محوریت مسعود نیلی مورد نقادی قرار گرفته است. همین طور یادداشتی از رضا داوری اردکانی در خصوص پایان عالم غربی و امکان سنجی سیادت تمدن غیر غربی انتشار یافته است.

همچنین بیژن عبدالکریمی در متنی مفصل به این پرسش پاسخ داده است که «تفکر رضا داوری اردکانی به چه کار ما می آید؟». گفتگو با هادی اکبرزاده در خصوص عملکرد دبیرخانه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و گزارش‌هایی در نقد عملکرد این دبیرخانه از دیگربخش‌های خواندنی این فصل از مجله گفتمان پیشرفت است. گفتگو با استفان لندمن درباره رونمایی از چهره حقیقی دموکرات‌های آمریکا و دولت بایدن نیز برای طرفداران مذاکره و امتیازدهی به آمریکا جهت رفع تحریم‌ها، مطالب جالب توجهی دارد.

گفتمان پیشرفت در این شماره خود چهار پرونده متنوع در زمینه موضوعات فقهی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی پرداخته است. در پرونده اقتصاد و با توجه به فراگیری مسئله بورس در کشور، پرونده ای در نقد وضعیت موجود امروز بورس در ایران انتشار یافته است که تلاش دارد ضمن بررسی انتقادی عملکرد بورس و نقش آفرینی دولت در فراز و نشیب این بازار مالی در سال گذشته به پیش بینی وضعیت بورس در سال آینده بپردازد. غلامرضا سلامی، عباس هشی، علی رحمانی، سعید اسلامی بیدگلی و ... از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه اظهر نظر کرده اند.
«فقه نظامات و فقه موضوعات» نیز عنوان پرونده دیگر این مجله است که با حضور علیرضا پیروزمند، ابوالقاسم علیدوست و مهدی نصیری کارآمدی فقه نظام مند در پاسخگویی به مسائل امروز جامعه ایران را مورد واکاوی قرار داده است.

اما گفتمان پیشرفت در نخستین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، پرونده ای با موضوع «نظریه نظام انقلابی» منتشر کرده است که از جمله فراز های مهم بیانیه گام دوم محسوب می شود. این پرونده با حضور چهرهایی نظیر حسن خیری، سجاد ایزدهی، سیدجواد امینی و ابراهیم سرپرست سادات مواهب بهره‌مندی از نظریه نظام انقلابی را مورد ارزیابی قرار داده است.

عبور از چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز بهانه مناسبی برای تحریریه این مجله رغم زده است تا پس از سپری شدن بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به ارزیابی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی بپردازد. این پرونده که با عنوان «انقلاب در تاریخ نگاری انقلاب» انتشار یافته است ضمن نقد برخی آثار دگراندیش مارکسیستی، سلطنت طلبانه و لیبرال که سعی در قلب واقعیت و ماهیت انقلاب اسلامی دارند، به بررسی نهادی مراکز متولی تاریخ نگاری انقلاب نیر بپردازد. از همین رو در این پرونده شاهد آثاری از یعقوب توکلی، مسعود رضایی، عباس سلیمی نمین، قاسم تبریزی، مرتضی میردار و مهدی رمضانی است.

علاوه بر این چهار پرونده گفتمان پیشرفت در بخش «آینده» طی مطلبی وضعیت اقتصاد ایران در صورت ماندگاری نظام تحریم ها را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است همین طور «زمانی که دیگر دیر است» عنوان مطلب دیگر این فصل از مجله است که تلاش دارد آینده محیط زیست و سیاستگذاری های جهانی دراین زمینه را مورد واکاوی قرار دهد.

«متن و حاشیه» نیز بخش انتهایی مجله است که بنا دارد در هر شماره آثار یک نویسنده مطرح را مورد بررسی قرار دهد که در این شماره به مناسبت درگذشت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی کتاب شناسی جامع ایشان به همراه بررسی تفکر و اندیشه و حیات فکر و فرهنگی این عالم فقید مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر مطالب انتشار یافته در این بخش نقد و بررسی کتاب های روز انتشار یافته به زبان فارسی است. یکی از این آثار بخشی از کتاب تازه انتشار یافته «هیولا وارد می شود» با محوریت بررسی نسبت سرمایه داری با کرونا و سایر پاندمی هاست که به قلم مایک دیویس و ترجمه محمد نصیری منتشر شده است.

گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی اتانی منتشر می شود و علی سهیلی نیز در جایگاه جانشین مدیرمسئول قراردارد. سردبیری مجله نیز به عهده مصطفی بیات است.

دومین شماره این مجله با قیمت ۶۰ هزار تومان و در ۳۰۴ صفحه از کتابفروشی‌های منتخب تهران و قم و همین طور دفتر مجله قابل ابتیاع است. نسخه الکترونیک مجله نیز با قیمت ۱۵ هزار تومان از طریق اپلیکیشن طاقچه برای علاقمندان و مخاطبان این نشریه تحلیلی- تبیینی در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها