دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

احیای جایگاه محوری مساجد در دفاع مقدس

مساجد در دوران صدر اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند؛ در دوران دفاع مقدس نیز به همان جایگاه بازگشتند، همان دورانی که مسجد پایگاه آموزش، فرهنگ‌سازی، تربیت و ترویج اندیشه‌های اسلامی، اجتماعی، سیاسی و افزایش بصیرت و آگاهی مردم به شمار می‌رفت.
کد خبر: ۴۴۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 25March 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: مسجد پایگاه اصلی پشتبانی از رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و به عنوان مرکزی برای تجمع نیروها، آموزش، کمک‌رسانی، پپشتیبانی و اعزام رزمندگان به جبهه بود. رزمندگان ایرانی همواره از مسجد به عنوان سنگر و مرکز مقاومت در سخت‌ترین لحظات جنگ بهره می‌بردند. برای نمونه، مسجد جامع خرمشهر به عنوان سمبل مقاومت، یکی از هزاران مسجدی است که در دوران جنگ نقش‌آفرین بود.

احیای جایگاه مسجد درد صدر اسلام در دفاع مقدس

مساجد در دوران صدر اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند؛ در دوران دفاع مقدس نیز به همان جایگاه بازگشتند، همان دورانی که مسجد پایگاه آموزش، فرهنگ‌سازی، تربیت و ترویج اندیشه‌های اسلامی، اجتماعی، سیاسی و افزایش بصیرت و آگاهی مردم به شمار می‌رفت.

مسجد پایگاه مقاومت و ایثار/ مسجد نیاشگاهی که رزمنده تربیت می‌کند

مساجد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های جنگ بوده‌اند. در حقیقت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین، موثرترین و نیز نقش‌آفرین‌ترین پایگاه‌ها در حمایت همه‌جانبه، فراگیر و فعال از جبهه‌های جنگ و رزمندگان اسلام مساجد بودند همان سنگری که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی بار‌ها فرمودند «مساجد سنگر است، سنگر‌ها را خالی نگذارید» یا «مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید» و جملاتی کلیدی از این قبیل و توجه کردن مردم به فرامین بنیانگذار انقلاب اسلامی، رمز موفقیت رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود زیرا از تمام ظرفیت و قابلیت مساجد بهره بردند. مردم در زمان دفاع مقدس از نبوغ و خلاقیت‌ها و ابتکارات خود در مساجد جهت تقویت رزمندگان اسلام بهره‌های فراوان بردند.

مسجد پایگاه مقاومت و ایثار/ مسجد نیاشگاهی که رزمنده تربیت می‌کند

فرماندهان دوران جنگ نیرو‌های مسجدی بودند و از این مکان معنوی برخاسته و رشد و نمو یافته بودند در دوران قبل از انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی مکان فعالیت و مبارزات آن‌ها در مساجد بوده و تجربیات دفاعی و نظامی را از این پایگاه دینی آموختند.

نیرو‌های بسیجی و رزمنده اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از اعضاء پایگاه بسیج مساجد بودند و نیز آموزش‌های دینی و عقیدتی و نظامی را در مساجد فرا گرفته و با کمک و هدایت مساجد به جبهه‌ها اعزام و کمک و پشتیبانی و تامین تدارکات و نیاز‌های اولیه و جبهه‌ها را به عهده داشتند.

همه مساجد مرکز پشتیبانی و کمک به جبهه بودند

نقش مساجد در دوران دفاع مقدس تنها منحصر به شهر‌های بزرگ محدود نمی‌شود، بلکه مساجد و حسینیه‌های سراسر کشور در این خصوص فعالیت می‌کردند. از جمع آوری و تهیه مواد غذایی و درمانی تا پوشاک و البسه مورد نیاز برای رزمندگان اسلام و در این مسیر مسجد تنها نهادی است که از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است. مساجد با استفاده از مبلغان، واعظان، سخنرانان و روحانیون و... از نظر اعتقادی و تقویت بعد دفاعی و مبارزه‌طلبی و نقشی بی بدلیل را ایفا کردند. این مهم با توجه به وظیفه ذاتی مساجد و نیز جایگاه و منزلت آن در بین مردم و میزان بالای پذیرش آموزه‌های آن در تمام سطوح و لایه‌های جامعه، کاری بس بزرگ بود، که انجام شد و مساجد بسیار عالی در این زمینه درخشیدند.

مسجد پایگاه مقاومت و ایثار/ مسجد نیاشگاهی که رزمنده تربیت می‌کند

مساجد در دوران دفاع مقدس، کانون اصلی تحولات جنگ در پشت جبهه‌ها بودند. جذب جوانان برای پیشبرد اهداف انقلاب، ایجاد روحیه حماسی در بین رزمندگان، ایجاد ساز و کار مراحل مختلف اعزام و صد‌ها فعالیت دیگر در پشت جبهه‌ها در مساجد شهر‌ها مدیریت و انجام می‌شد. امام جماعت و ریش سفیدان مساجد در زمان «سال‌های دفاع مقدس» نقش ویژه‌ای در پرداختن به این موضوعات داشتند.

تبلیغ برای جبهه و جنگ، راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک و بزرگ در مساجد و ایجاد بانک نوار در که بیشتر شامل مداحی‌های حاج صادق آهنگران و مداحان اهل بیت (ع) یا سخنرانی‌های امام خمینی (ره)، شهیدان بهشتی (ره) و مطهری و نیزسرود‌های انقلابی بود که مردم بر اساس نیاز خود، از این نوار‌های کاست استفاده می‌کردند، هم روحیه معنوی آنان تقویت می‌شد و هم جذب جبهه و جنگ می‌شدند.

مساجد؛ ستون فقراتن کمک‌های مردمی برای تقویت جبهه‌ها

مردم ایران با توکل به خدا، عنایت ائمه (ع) و رهبری مدبرانه و آگاهانه امام خمینی (ره) که برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و نهضت حسینی بود توانستند در برابر صدام که دست‌نشانده استکبار جهانی بود بایستند و همه این‌ها به برکت روحیه معنوی و اخلاص مردمی بود که از مساجد «ـ خانه‌های خدا ـ در سراسر کشور برای فعالیت و آماده‌سازی، هماهنگی و تجهیز و حمایت از نیرو‌های رزمنده در دوران دفاع مقدس بهره بردند.

مسجد پایگاه مقاومت و ایثار/ مسجد نیاشگاهی که رزمنده تربیت می‌کند

مساجد مرکز ثقل و تجمع نیرو‌های مردمی بودند، مرکزی که قلوب نیرو‌های رزمنده را به هم نزدیک می‌کرد و روحیه ایثار و مقاومت را در آن‌ها نهادینه و تقویت می‌ساخت. رزمندگان را به بلوغ دینی و سیاسی می‌رساند و نیرو‌های رزمنده از این فضا و با روحیه غنی اسلامی و فرهنگ اسلامی از مساجد به جبهه اعزام شده و حماسه می‌آفریدند.

انتهای پیام/ 191

نظر شما
پربیننده ها