جزئیات طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانه

یک روزنامه چینی به بررسی جزئیات طرح پنج بندی این کشور برای ثبات و صلح در خاورمیانه پرداخت و تأکید کرد که باید مداخله خارجی را در این منطقه از بین برد.
کد خبر: ۴۴۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲ - 26March 2021

جزئیات طرح پنج بندی چین برای ثبات و صلح در خاورمیانهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «وانگ یی» وزیر خارجه چین چهارشنبه هفته جاری تأکید کرد که خاورمیانه متعلق به ملت‌های این منطقه است و باید با مصالحه فراگیر و ایجاد یک چارچوب زمانی با توجه به مطالبات مشروع همه طرفها، مداخله خارجی را در این منطقه از بین برد.

وانگ یی در مصاحبه با شبکه خبری العربیه عربستان سعودی گفته بود که باید درگیری‌ها و ناآرامی‌های خاورمیانه از بین برود و جامعه بین الملل نیز در راستای ثبات و تقویت صلح در این منطقه تلاش کند.

روزنامه «خلق چین» با انتشار گزارشی، به بررسی طرح پنج بندی وزیر خارجه این کشور برای حل بحران‌های خاورمیانه پرداخت و نوشت، اصل نخست، دعوت به احترام متقابل است؛ لذا باید با کشور‌های خاورمیانه به عنوانی شرکایی در همکاری، توسعه و صلح برخورد کرد.

به گزارش این روزنامه، باید از تلاش کشور‌های خاورمیانه برای طی مسیر‌های توسعه با تکیه بر اراده مستقل آنان، حمایت کرد و برای بحران‌های سوریه، لیبی، یمن و سایر بحران‌های این منطقه، راهکار‌های سیاسی پیدا کرد.

انصاف و عدالت، دومین بند از طرح وزیر خارجه چین است که این مسئله درباره فلسطین و تحقق راهکار دو دولتی خود را بیشتر نشان می‌دهد؛ لذا چین، از میانجیگری فعالانه جامعه بین الملل برای تحقق این هدف، حمایت می‌کند.

بر اساس این طرح، چین حاضر است در دوران ریاست خود در شورای امنیت که در ماه می‌آینده خواهد بود، در مسئله فلسطین بازبینی کند و بار دیگر بر راهکار دو دولتی تأکید کند.

بند سوم این طرح، منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است. بر اساس این بند، همه طرف‌های ذیربط باید اقدامات عملی انجام دهند و نقشه راه و جدول زمانی را برای ایران و آمریکا و آغاز مجدد اجرای توافق هسته‌ای بررسی و تدوین کنند.

به گفته وزیر خارجه چین، مأموریت مهم کنونی این است که آمریکا برای کاهش تحریم‌های ایران، اقدامات عملی انجام دهد و تهران نیز به اجرای تعهدات خود بازگردد.

«تلاش برای برقراری امنیت گروهی»، چهارمین بند از طرح چین است. بر این اساس، برقراری امنیت و ثبات در خاورمیانه، مستلزم در نظر گرفتن دغدغه همه طرفهاست.

بر اساس این بند، چین پیشنهاد می‌دهد، گفت‌وگوی چندجانبه‌ای درباره امنیت در منطقه خلیج فارس، در این کشور برگزار شود و موضوعاتی مانند امنیت فرآورده‌های نفتی، گذرگاه‌های دریایی، ایجاد مکانیزم اعتمادسازی در خاورمیانه و تشکیل یک سیستم امنیتی مشترک بررسی شود.

به گزارش روزنامه خلق چین، پنجمین بند طرح چین، «تسریع روند همکاری برای توسعه» نام دارد. تحقق این مسئله نیز، مستلزم توسعه، همکاری و هماهنگی است.

وانگ یی همچنین به طرح «یک کمربند-یک جاده» اشاره کرد که چین با ۱۹ کشور در خاورمیانه امضا کرد؛ به نحوی که همکاری چین با کشور‌های منطقه در مبارزه با کرونا، نتایج خوبی داشته است و در مراحل بعد، همکاری با کشور‌های منطقه ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار