نخست‌وزیر عراق:

عراق جنگ‌های داخلی را پشت سر گذاشته و شایسته سرمایه‌گذاری است

مصطفی الکاظمی در گفت‌وگو با یک شبکه مصری از بهبود وضعیت امنیتی در کشورش و موفقیت بغداد در تامین امنیت سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و گفت که عراق دوره جنگ‌های داخلی را پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۴۴۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ - 28March 2021

عراق جنگ‌های داخلی را پشت سر گذاشته و شایسته سرمایه‌گذاری استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، در گفت‌وگو با یک شبکه مصری اظهار داشت که عراق شرایط بسیار دشوار و پیچیده‌ای را به دلیل جنگ‌ها پشت سر گذاشته است و مدت‌ها از نظر امنیتی بی‌ثبات بود، اما اکنون یک نظام دموکراتیک در این کشور برقرار است و مرحله جنگ‌های داخلی پشت سر گذاشته شده است.

وی در گفت‌وگو «عمرو ادیب» مجری برنامه «الحکایه» در شبکه مصری «mbc» گفت: عراق تلاش می‌کند تا خود را بار دیگر از نو بسازد. دولت نیز در جلوگیری از هرگونه تعدی به سرمایه‌گذاران جدی و قاطع است و از آن‌ها حمایت می‌کند. اوضاع امنیتی در عراق با وجود تلاش‌های برخی برای تحمیل وضعیتی نادرست، بهبود یافته است.

حمایت بغداد از سرمایه‌گذاری‌های خارجی

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که دولت عراق در حمایت از سرمایه‌گذاران از مصر، اردن یا هر کشور دیگری جدی است. اوضاع امنیتی، هر روز بهتر می‌شود و این روال ادامه دارد.

الکاظمی افزود: ما برای بازسازی موسسات و توانمندی‌های امنیتی خود تلاش می‌کنیم تا بستری طبیعی برای حفاظت از شهروند عراقی و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی در عراق فراهم سازیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه عراق آغوش خود را علاوه بر کشور‌های همسایه، بر روی همه برادرانش در کشور‌های عربی و خلیج فارس باز گذاشته است، تصریح کرد که از سوی «سلمان بد عبدالعزیز» شاه سعودی، تماسی تلفنی دریافت کرده و برای سفر به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی، رسما دعوت شده است.

الکاظمی تصریح کرد که بزودی به ریاض سفر و موضوع توسعه روابط و باز کردن روند سرمایه‌گذاری‌ها را بررسی خواهد کرد. سرمایه‌گذاری‌ها در عراق فرصت بزرگی برای رشد این کشور و خدمت به ملت به آن محسوب می‌شود. ضمن اینکه عراق نیز فرصت سرمایه‌گذاری مناسبی برای سرمایه‌گذاران عربی و سعودی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: سالانه یک میلیون نفر به جمعیت عراق افزوده می‌شود. همچنین سالانه ۲۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه به دنبال کار می‌گردند. سرمایه‌گذاری به این جوانان فرصت داشتن شغل را می‌دهد؛ لذا ما از سرمایه‌گذاری حمایت خواهیم کرد و از برادران عرب خود در خلیج [فارس]و کشور‌های عربی می‌خواهیم که به عراق بیایند و از چیزی نترسند. عراق یک منطقه جدید و بکر است که شایسته سرمایه گذاری برای برای هر صاحب سرمایه‌ای است.

نشست سه‌جانبه مصر، اردن و عراق به تاخیر افتاد

نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این مصاحبه از به تاخیر افتادن نشست سه‌جانبه مصر، اردن و عراق که قرار بود همین روز‌ها برگزار شود به دلیل شرایط مربوط به سانحه تصادف دو قطار در سوهاج خبر داد و گفت که عراق به تعامل با مصر که دارای امکانات زیادی است، نیاز دارد.

الکاظمی افزود: مصر در مبارزه با فساد و کم کردن تکیه شهروند مصری به دولت از طریق تکیه به بخش خصوصی موفق عمل کرد و یک موفقیت بزرگ در پرونده آموزش و پرورش و بازسازی با وجود شرایط اقتصادی دشوار حاصل کرد. اما این موفقیت را با صبر و تدبیر کسب کرد. عراق نیز می‌تواند از تجربه‌ها و شایستگی‌های مصر در بسیاری از زمینه‌ها استفاده کند.

بزرگترین ظلم اشغالگر آمریکایی در حق ارتش عراق

مصطفی الکاظمی با اشاره به اینکه نهاد‌ها و موسسات امنیتی عراق در اول راه بازسازی هستند و این امر زمان‌بر است، گفت: ارتش ما از سوی اشغالگر آمریکایی دچار ظلم بزرگی شد، اما اکنون قدرتمند باقی است و از روحیه بالایی پس از جنگ علیه داعش برخوردار است.

وی تاکید کرد: ارتش عراق اکنون بسیار قوی‌تر از گذشته است و قدرت خود را بازخواهد یافت و امنیت را در سراسر عراق برقرار خواهد کرد. استفاده از اسلحه برای تحقق مطالبات امری مردود است.

پاسخ الکاظمی به رژه نظامی گروه «ربع‌الله» در بغداد

وی در پاسخ به سوالی درباره به رژه نظامی اعضای گروه موسوم به «ربع الله» در خیابان‌های بغداد در حالی که پلاکارد‌های علیه نخست‌وزیر در دست آن‌ها بود، گفت که پیشگامان شبکه‌های اجتماعی را قربانیان فنآوری می‌داند. کسانی که همه امور را بزرگنمایی می‌کنند. این امر تنها در عراق نیست و در همه کشور‌های جهان رواج دارد و کاربران شبکه‌های اجتماعی به بزرگنمایی امور می‌پردازند.

نخست‌وزیر عراق گفت که آنچه که این «شبه نظامیان» انجام دادند تلاش ناکام یک گروه از جوانان برای سر در گم کردن دولت و تسویه اختلافات با نخست‌وزیر و نه گروه‌های دیگر بود. از همان ابتدای برعهده گرفتن این پست، یک تصمیم گرفتم و آن این بود که کسی که می‌خواهد خارج از چارچوب دولت باشد، جایگاهی نداشته باشد. تنها دولت باید وجود داشته باشد و ما به سلاح‌های بی‌ضابطه اجازه فعالیت نخواهیم داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار