حمایت وزیر خارجه سعودی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن طفره رفتن از پاسخ به سؤال مجری شبکه «سی‌ان‌ان»‌ درباره عدم مجازات ولی‌عهد سعودی پس از گزارش واشنگتن درباره ترور «جمال خاشقچی» ادعا کرد که روابط با تل‌آویو برای منطقه «فواید بسیاری دارد».
کد خبر: ۴۴۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ - 02April 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شامگاه روز پنجشنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان» به موضوع عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و همچنین روابط عربستان سعودی با آمریکا پرداخت.

عادی‌سازی روابط با تل‌آویو

فیصل بن فرحان در پاسخ به سؤال مجری سی‌ان‌ان در خصوص اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره قریب‌الوقوع بودن عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض و پرواز مستقیم از فلسطین اشغالی به عربستان سعودی گفت: «نمی‌دانم که آیا این موضوع قریب‌الوقوع است یا نه زیرا این مسئله تا حد زیادی به پیشرفت در روند صلح بستگی دارد پس طبیعتا معامله عادی‌سازی روابطی بر روی میز هست که از سال ۲۰۰۲ مطرح شده و طرح صلح عربی نام دارد حتی پیش از آن در سال ۱۹۸۲ نیز ابتکار نخست را ما داشتیم؛ ابتکاری که چشم‌انداز عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل را به ازای حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین مطرح کرد».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی ادامه داد:‌ «فکر می‌کنم که عاد‌ی‌‌سازی جایگاه اسرائیل در داخل منطقه فواید بسیار زیادی برای تمام منطقه خواهد داشت. این [عادی‌سازی] بسیار مفید خواهد بود از نظر اقتصادی، اجتماعی و از نظر امنیتی. اکنون عادی‌سازی روابط در منطقه نمی‌تواند به موفقیت برسد مگر اینکه موضوع فلسطین را حل و فصل کنیم. اگر بتوانیم کشور فلسطین را بر پایه مرزهای سال ۱۹۶۷ برپا کنیم، این به فلسطینی‌ها کرامت خواهد داد و حقوق‌شان را به آنها باز خواهد گرداند. اگر بتوانیم راهی به سوی آن پیدا کنیم، من فکر می‌کنم منطقه را می‌توانیم بسیار امنیت‌تر و شکوفاتر ببینیم بطوریکه همه می‌توانند در موفقیت آن از جمله در اسرائیل سهیم باشند».

بن فرحان در ادامه در پاسخ سؤالی درباره پروازهای هوایی مستقیم از فلسطین اشغالی به مکه و استقبال ریاض از این پروازها گفت: «ما با این موافقت نکرده‌ایم؛ اما همانطور که گفتم اگر در موضوع اسرائیل و فلسطین پیشرفت داشته باشیم چراکه ما، همانطور که می‌دانی، از شهروندان اسرائیلی از تمامی ادیان در عربستان استقبال می‌کنیم نه فقط مسلمانان؛ اما بگذارید ابتدا روند صلح را پیش ببریم».

او در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه ریاض برای موافقت با این پروازهای هوایی چه می‌خواهد و آیا پیشنهادی کوتاه وجود دارد که ریاض در این مرحله برای به حرکت در آوردن این مسئله آن را بپزید؟، اظهار داشت:‌ «در حال حاضر ما داریم از یک فرضیه صحبت می‌کنیم. چیزی وجود ندارد که بخواهم آن را بیفزایم».

ترور «جمال خاشقچی» و روابط واشنگتن با ریاض

مجری سی‌ان‌ان در ادامه سؤالات خود به موضوع ترور «جمال خاشقچی» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌ پست» و روزنامه‌نگار منتقد سعودی پرداخت و از وزیر خارجه عربستان سعودی در این خصوص پرسید که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از به قدرت رسیدن در آمریکا ابتدا گزارشی در خصوص ترور خاشقچی منتشر کرد؛ با این حال،‌ «محمد بن سلمان» ولی‌عهد ریاض را مجازات نکرد و تنها چند تن از مقامات این کشور را تحریم کرد و گفت که روابط آمریکا و عربستان سعودی نیازمند «باز تنظیم» است. دلیل این کار چه بود و روابط با آمریکا را چگونه توصیف می‌کنید؟

فیصل بن فرحان با طفره رفتن از پاسخ به سؤال درباره مجازات ولی‌عهد گفت: «روابط خودمان را مستحکم توصیف خواهم کرد؛ روابطی که بازتابی از ارتباطی تاریخی و قوی است که بسیاری از دولت‌‌های [آمریکا] آن را به خود دیده‌اند چه جمهوری‌خواه‌ها و چه دموکرات‌ها هر دو به صورت مساوی و اکنون این روابط به بیش از ۷۵ سال می‌رسد. ما برنامه‌های مشترک و قوی بسیاری از مسائل مورد همکاری و در صدر آنها امنیت منطقه داریم که همکاری در آنها را ادامه می‌دهیم».

بن فرحان افزود: «ما گفت‌و‌گویی قوی با دولت بایدن داریم از جمله در تماس‌های مکرر با همکارانمان در آمریکا. آنچه می‌شنویم این است که زمینه‌های بسیار زیادی برای توافق وجود دارد به عنوان مثال، یکی زمینه‌هایی که از نزدیک با یکدیگر درباره آن همکاری داریم، امنیت و پایان دادن به درگیری‌هاست بطوریکه ما ابتکار عربستان سعودی برای آتش‌بس را اعلام کردیم؛ موضوعی که از نزدیک آن را با دولت بایدن و همچنین "مارتین گریفیتس" (نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن) هماهنگ کردیم. ما در بسیاری از موضوعات دیگر از نزدیک همکاری‌های خود را ادامه می‌دهیم از این رو گفت‌گویی قوی، پویا و مستمر میان دو کشور وجود دارد».

مجری سی‌ان‌ان در ادامه بار دیگر سؤال خود درباره مجازات ولی‌عهد سعودی را تکرار کرد و بن فرحان بار دیگر اظهارات خود درباره روابط با آمریکا را تکرار کرد: «من فکر می‌کنم که دولت بایدن بر این باور است که روابط با عربستان سعودی کلید اساسی برای منافع آمریکا و اولویت‌‌های این کشور در منطقه و خارج آن است. آنها می‌دانند که کار با عربستان سعودی نیازمند همکاری با ما و رهبری ماست. ما گفت‌و‌گو درباره بهترین راه تحقق منافع کشور‌هایمان را ادامه می‌دهیم و همچنین از خدمت منافع‌مان و سودرسانی منافعی که طی چند دهه در اختیار داشتیم، اطمینان حاصل می‌کنیم».

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار