حجت الاسلام حسن روحانی:

مهم ترین درسی که امام از تاریخ گرفت تکیه برمردم بود

نویسنده و پژوهشگرتاریخ گفت: مهم ترین درسی که امام(ره) از تاریخ گرفت تکیه برمردم بود. در تاریخ نهضت های مختلف کمتر نهضتی به این گونه مردمی هم صف و هم فکر وجود دارد.
کد خبر: ۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳ - 13October 2013

مهم ترین درسی که امام از تاریخ گرفت تکیه برمردم بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم افتتاحیه اولین دوره "آموزش ثبت تاریخ شفاهی روحانیت در دفاع مقدس" با همکاری پژوهشگاه علوم معارف دفاع مقدس ستادکل نیروهای مسلح با حضور پنجاه نفر از طلاب و روحانیون فعال در عرصه دفاع مقدس صبح دیروز در لانه جاسوسی برگزار شد.

حجت الاسلام حسن روحانی نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ضمن تاکید بر اهمیت نگارش تاریخ به دست راویان و تاریخ نگاران صالح به اهمیت تاریخ و چرایی و فواید آن پراخت و اظهار کرد: اولین فایده مطالعه تاریخ برای نسل آینده خنثی کردن ترفندهای دشمن است. یکی از حربه های دشمنان اختلاف افکنی بین ملت ها و مسئولین است، اگر انسان تاریخ را به درستی فراگیرد علل و عوامل شکست انقلاب های مختلف را خواهد شناخت که بزرگترین حربه دشمن در این راه اختلاف افکنی بین ملت و مسئولین بوده است.

این نویسنده وپژوهشگر تاریخ معاصر افزود: دومین فایده و اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ ملت ها و جهان این است که از آن چاه و چاله ای که گذشتگان دچار آن شده اند آگاه می شویم و از آن دوری می جوییم. در جریان ملی شدن صنعت نفت علی رغم هشدارهای آیت الله طالقانی به دکتر مصدق، مماشات و دوست پنداشتن امریکا عامل شکست این جریان شد، تاریخ به ما می گوید دشمن را دوست فرض نکنیم.

وی در ادامه گفت: سومین درسی که از تاریخ می توان گرفت ترسیم عظمت مردمی است که راه خدا را پیش گرفتند و به قدرت رسیدند.

روحانی افزود: دریافت پستی و پلیدی قدرتمندان و زورگویان چهارمین درس بزرگ تاریخ است. وقتی انسان از تاریخ قافل می شود دیکتاتوری مانند انوشیروان را که زمانی یک دانشمند را به حضور می طلبد و امتناع می ورزد او را می کشد در نظرش مظهر عدالت می شود.

حجت الاسلام حسن روحانی نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اظهار کرد: بزرگترین درس تاریخ عبرت گیری از آن می باشد، بسیاری از انسان ها تاریخ را می شناسند اما متاسفانه درس و عبرت نمی گیرند.

وی در ادامه بحث به اهمیت تاریخ از دیدگاه اسلام پرداخت وبا تاکید بر نامه حضرت امیر به فرزندش، اظهار کرد: مولا علی(ع) در نامه ای به فرزندشان امام حسن(ع) می فرمایند:"من در گذشته آنقدر تاریخ مطالعه کرده ام که گویا جزء گذشتگان بوده ام" آیا مطالعه حضرت امیر برای سرگرمی بوده است یا برای درس گرفتن از تاریخ؟

نویسنده و پژوهشگرتاریخ ادامه داد: اگر فلسفه حضور حضرت زینب(س) در کربلا این بود که تاریخ حادثه عاشورا دفن نشود و او می خواست با این کارش عاشورا را به دنیا بشناساند پس وظیفه ما بسیار سنگین می شود. حضرت زینب(س) برای خدشه وارد نشدن به حادثه کربلا حاضر می شود به حریم حجاب او خدشه وارد شود تا تاریخ را به درستی حفظ کند و نهضت عاشورا ابتر نماند.

روحانی در پایان به درس امام(ره) از تاریخ پرداخت و گفت: مهم ترین درسی که امام(ره) از تاریخ گرفت تکیه برمردم بود. در تاریخ نهضت های مختلف کمتر نهضتی به این گونه مردمی هم صف و هم فکر وجود دارد. درس مبارزه همزمان در جبهه استکبار و استبداد به صورت هماهنگ از ویژگی های انقلاب اسلامی ما بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار