همرزم سرلشکر شهید چراغچی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید «چراغچی» متخصص تربیت نیرو و کادرسازی بود

سردار محمود باقرزاده گفت: هنوز برای ما مشخص نیست که شهید چراغچی چطور می‌توانست مهارت‌های افراد را کشف و استعدادهای آنان را شناسایی کند اما تاریخ گواهی می‌دهد که همه نیروهای گلچین شده تحت آموزش شهید چراغچی، صاحب مسئولیت‌های مهم در رسته‌های مختلف عملیاتی شدند.
کد خبر: ۴۵۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ - 07April 2021

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمود باقرزاده» پیشکسوت دفاع مقدس و همرزم سرلشکر شهید «ولی‌الله چراغچی» در سالگرد شهادت این شهید والامقام، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، با بیان اینکه ولایتمداری و تکلیف‌مداری، بارزترین وجهه شخصیتی سرلشکر شهید چراغچی بوده است، اظهار داشت: به یاد دارم که در جریان عملیات بیت‌المقدس، بعثی‌ها در محور کوشک پاتک سنگینی را آغاز کردند تا جاده اهواز  خرمشهر را از کنترل رزمندگان اسلام خارج کنند. با توجه به درگیر بودن نیروها، تصمیم ستاد فرماندهی بر این شد که یک یگان عملیاتی برای اجرای یک عملیات تخریبی سریع برای متوقف کردن صفوف زرهی عراق و جلوگیری از پیشروی آنان به سمت جاده معین شود و در مدت 48 ساعت این عملیات را اجرا نماید.

وی افزود: هیچ فرمانده‌ای حاضر نشد این مسئولیت را بپذیرد چرا که عمده نیروها در محورهای دیگر درگیر بودند و علاوه بر این، شناسایی منطقه، طراحی عملیات، تقسیم‌بندی نفرات و توجیه نیروها در این زمان اندک تقریباً غیرممکن بود اما در این شرایط شهید چراغچی تنها فرمانده ای بود که مسئولیت انجام این عملیات را پذیرفت علیرغم اینکه این عملیات اساساً قرار نبود که ختم به پیروزی شود و ذاتاً ماهیت ایذایی داشت تا هم تمرکز دشمن را از محورهای دیگر بردارد و هم اهداف راهبردی بعثی‌ها را در اشغال دوباره محور اهواز خرمشهر ناکام بگذارد.

این پیشکسوت دفاع مقدس ضمن بیان خاطره‌ای از ماجرای دستور مستقیم شهید باقری به شهید چراغچی خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که قبل از عملیات بیت‌المقدس، در جلسه‌ای با حضور شهید چراغچی، شهید حسن باقری هم شخصاً حضور پیدا کرد. تأکید شهید باقری بر اجرای کامل عملیات شناسایی به ‌اندازه‌ای بود که طبق دستور، نیروهای شناسایی ملزم شدند که تا پای خاکریزهای بعثی‌ها جلو بروند و در نهایت دقت، اطلاعات جمع‌آوری کنند.

وی ادامه داد: در آن جلسه شهید باقری به ‌صراحت گفت که هرکس مسئولیت شناسایی‌ها را قبول کند، باید خودش هم با نیروهای شناسایی اعزام شود و به قدری جلو بروند که هنگام نماز صبح، بر خاکریز بعثی‌ها تیمم کنند. هیچکس حاضر نشد این مسئولیت را بپذیرد و فقط شهید چراغچی بود که اعلام آمادگی کرد. تا پیش از این هرگز سابقه نداشت که حتی فرمانده گردان با نیروهای شناسایی همراه شود اما شهید چراغچی علیرغم آن که فرمانده تیپ بود، خودش با نیروهای شناسایی تا پای خاکریز بعثی‌ها جلو رفت.

سردار باقرزاده تأکید کرد: این تمرکز بر عملیات‌های شناسایی باعث شد تا نیروهای عمل‌کننده بدون آن که توسط بعثی‌ها شناسایی شوند، با اشراف دقیقی بر منطقه وارد عمل شوند و تنها به جز نهر عرایض، در همه محورها پیشروی‌های چشمگیری حاصل شود.

همرزم شهید چراغچی، کادرسازی را یکی دیگر از توانایی‌های مخصوص این سردار شهید دانست و تصریح کرد: توجه داشته باشید که این اوصاف هرگز به این معنا نیست که شهید در اجرای طرح‌های عملیاتی خدای‌ناکرده تهور غیرعقلانی داشت زیرا دقیقاً برخلاف این موضوع، شهید چراغچی به معنای حقیقی کلام یک مغز متفکر نظامی بود. در یک نمونه مثلاً در جریان عملیات بیت‌المقدس شهید چراغچی چهار بار به عقب برگشت، دوباره کادرسازی کرد و با گروهان بندی نفرات جدید، به خط برگشت.

وی ابراز داشت: در جلسات ستاد مشترک که در اهواز برگزار می‌شد، شهید چراغچی همیشه با هیئت همراهی متشکل از 6 الی 8 نفر به‌عنوان معاونان وارد جلسه می‌شد؛ تا جایی که بعداً بعضی‌ها اعتراض کردند که چرا آقا ولی همواره این همه معاون دارد و این موضوع به خاطر کادرسازی استثنایی این شهید والامقام بود. ماحصل توانمندی شهید چراغچی در تربیت و آموزش نیروها این شد که لشکر 5 نصر در عملیات بیت‌المقدس بالغ بر 19 گردان آفندی آماده به کار داشت و این در حالی بود که مسئولیت‌های جانبی در هر گردان هم به طور کامل با نفرات، اشغال شده بود.

سردار باقرزاده گفت: قبل از عملیات بیت‌المقدس، شهید چراغچی در تک موقعیت‌هایی که با فراغت از امورات لشکر مواجه می‌شد، بی درنگ نیروها را جمع می‌کرد، بعضی افراد را از بین جمعیت جدا می‌کرد و به صورت اختصاصی آموزش‌های مشخصی را به آن‌ها ارائه می‌کرد. هنوز برای من و همرزمان دیگر شهید مشخص نیست که آقاولی چطور می‌توانست مهارت‌های افراد را کشف و استعدادهای آنان را شناسایی کند اما تاریخ دفاع مقدس گواهی می‌دهد که همه آن افراد حتی بعد از شهادت این شهید والامقام، صاحب مناصب و مسئولیت‌های مهم و تعیین‌کننده در رسته‌های مختلف عملیاتی شدند و همه این‌ها گلچین شده‌های تحت آموزش شهید چراغچی بودند.

وی ابراز امیدواری کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که عاقبت همه را ختم به خیر بگرداند و توفیق سربازی در رکاب ولی‌فقیه را به گونه‌ای شامل حال ما کند که در قیامت شرمنده آقاولی و دیگر همرزمان شهیدمان نشویم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار