معاون خودکفایی و خوداشتغالی کمیته امداد:

انقلاب اقتصادی با روی کار آمدن یک دولت انقلابی میسر می‌شود

«عبدالملکی» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سه اصل دانایی، همت و شجاعت را موجب رشد کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی برشمردند و مردم در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن یک دولت انقلابی شاهد انقلاب در حوزه اقتصادی خواهند بود.
کد خبر: ۴۵۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱ - 14April 2021

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سلسله نشست‌های گفتمان‌گرا «گفتمان راقی انقلاب اسلامی» با موضوع تأثیر مذاکرات بر معیشت مردم با حضور حجت‌الله عبدالملکی معاون خودکفایی و خوداشتغالی کمیته امداد و حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در سالن اجتماعات ساختمان شماره دو سازمان تبلیغات اسلامی «شهید نواب» برگزار شد.

حجت‌الاسلام حریزاوی در ابتدای این برنامه تاریخچه این سلسله نشست‌های گفتمانی را سال گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با توجه به اتفاق مهمی همچون انتخابات، ما بر آن شدیم که چندین گفتمان مفید برای جامعه تبلیغی و فرهنگی کشور را طراحی کنیم و به همین منظور، «گفتمان راقی انقلاب اسلامی» را پیشنهاد دادیم.

وی افزود: بعضی از گره‎های کور اقتصادی مانند بورس، بی‌کاری، تورم و... باید به مدد مباحث تخصصی باز شود و در حال حاضر در حوزه اقتصادی به جز بحث اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره داشتند، مباحث دیگری از سوی قشر انقلابی مطرح نشده است و امیدواریم که دکتر عبدالملکی با توجه به تخصصی که درمسائل اقتصادی دارند در زمینه «انقلاب اقتصادی» راهکار‌های مفیدی برای گفتمان‌سازی ارائه دهند.

در ادامه نیز حجت‌الله عبدالملکی معاون خودکفایی و خوداشتغالی کمیته امداد یادآور شد: ما سال ۵۷ یک انقلاب سیاسی کردیم و از «انقلاب اقتصادی» جا ماندیم و اکنون تأخیر در ایجاد انقلاب اقتصادی، مشکل اصلی کشور محسوب می‌شود و حرف اصلی مردم این است که چرا در اقتصاد کشور شاهد انقلاب نبودند؟

وی ادامه داد: معتقدم مسئله «معیشت» مردم اولویت اول کشور است همچنین باید گفت که «پیشرفت کشور» و «ایجاد تمدن نوین اسلامی» از اولویت‌های بعدی محسوب می‌شوند این درحالی است که ما هنوز در مسئله اول مانده‌ایم و ایران ۷۰ سال است که از دو بیماری «بی‌کاری» و «گرانی» رنج می‌برد و اکثر گرفتاری‌های مردم نیز ناشی از همین دو عامل است.

معاون خودکفایی و خود اشتغالی کمیته امداد تصریح کرد: یا باید بگوییم که مشکل اقتصادی ایران لاینحل است که این گونه نمی‌تواند باشد چرا که ایران یکی از کشور‌های پرمنابع دنیا است یا باید اعلام کنیم که منابع کشور در اختیار مسئولان نیست که این هم نادرست است اگر سال‌های اولیه انقلاب بود می‌گفتیم، چون کشور مستعمره آمریکا بوده این منابع در اختیار مسئولان نیست، اما باوجود ۴۲ سال از گذشت انقلاب، این حرف نمی‌تواند درست باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بدترین دوره کشور بین سال‌های ۳۲ تا ۵۷ بود که ایران مستعمره آمریکایی‌ها محسوب می‌شد و حاکمیت یکپارچه کشور در اختیار آمریکایی‌ها بود و آن‌ها بودند که نظام اقتصادی ما را براساس نظریه‌های خودشان طراحی می‌کردند و به عبارتی ساختار‌ها، قوانین و فرهنگ اقتصاد را در اختیارداشتند و این سه بُعد را نیز به همه نظام‌های کشور تعمیم دادند و تسلط کاملی برکشور به لحاظ اقتصادی پیدا کردند.

وی گفت: تسلط آمریکایی‌ها بر نظام اقتصادی کشور؛ نظام ضد اقتصادی و اقتصاد خام فروشی را برای ایران به ارمغان آورد چرا که آمریکایی‌ها به مواد خام نیاز داشتند و ایران باید خام فروشی می‌کرد تا چرخ اقتصاد آمریکا بچرخد.

عبدالملکی با بیان اینکه سال ۵۷ انقلاب اسلامی در بعد سیاسی عالم‌گیر شد، اما تحول و انقلاب اقتصادی به وجود نیامد اضافه کرد: به‌عنوان مثال، سیستم بانکی کشور بی رویه خلق پول می‌کند در حالی که پول‌های اصلی کشور در دستان دلالان در بازار‌های دلار، ملک، طلا و خودرو ... حضور دارد و این دخالت‌ها نیز به افزایش تورم و بی‌کاری در کشور دامن می‌زند یا متأسفانه صنعت خودروی کشور از مونتاژ کاری بالاتر نرفته است و ضد تولید است. بخش کشاورزی هم آنقدر وابسته به آب است که به هیچ عنوان به صرفه نیست و این نوع کشاوری میراث آمریکایی‌ها است که صدمات جبران ناپذیری به کشاورزی کشور زدند اگر چه در حال حاضر صنعت کشاورزی قدری بهتر شده، اما همچنان پر هزینه است.

به گفته این استاد دانشگاه، به دلیل اینکه ما در کشور شاهد انقلاب اقتصادی نبودیم مردم حق دارند از گرانی و بیکاری گلایه کنند. این درحالی است که قرار بود انقلاب موجبات پیشرفت کشور را فراهم سازد نه رکود آن را.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال ۱۴۰۰ مردم با روی کار آمدن یک دولت انقلابی شاهد انقلاب درحوزه اقتصادی باشند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه هر کسی مشکلات متعدد کشور را به گردن آمریکا بیندازد بی شک دچار اشتباه شده است تأکید کرد: در بسیاری از مسائل، مسئولان کشور مقصر اصلی هستند چرا که ما می‌دانیم ذات آمریکا خبیث است وهمواره به فکر ایجاد موانع در کشور است، اما مسئولان بودند که تاکنون نظام جامعه را به گونه‌ای اصلاح نکردند که ما شاهد بیکاری و تورم در کشور نباشیم. به‌عنوان مثال، بحث خام فروشی ایران به نفع اقتصاد آمریکاست، اما دست اندرکاران به هزار دلیل همچنان می‌خواهند نفت خام بیشتری بفروشند! و ناخواسته انگار در زمین دشمن بازی می‌کنند همچنین ما بعد از ۴۲ سال نتوانستیم از وابستگی به دلار رهایی یابیم.

وی ادامه داد: ما نباید در طول این سال‌ها دلار را به‌عنوان پول بین المللی می‌پذیرفتیم و باید بر روی پیمان‌های دو جانبه پولی با کشور‌ها معطوف می‌شدیم تا اکنون وابسته به دلار نباشیم. ما باید سیستم پتروپالایشگاهی خودمان را تقویت می‌کردیم و به سمت صادرات فرآورده‌های نقتی و گازی قدم بر می‌داشتیم که اگر چنین کاری را انجام می‌دادیم هرگز گرفتار تحریم‌های آمریکا نمی‌شدیم؛ اما نه تنها به این سمت حرکت نکردیم بلکه همچنان شاهد وابستگی بودجه کشور به فروش نفت خام هستیم و مردم در این زمینه‌ها همچنان گلایه مندند.

معاون خودکفایی و خود اشتغالی کمیته امداد گفت: ما اگر به سمت انقلاب اقتصادی حرکت کنیم در این مدل، این ما نیستیم که مشکلمان را با آمریکا حل می‌کنیم بلکه این آمریکا ست که با مشاهده چنین مدلی، تلاش می‌کند تا مشکلش را با ما حل کند.

وی بحث برون گرایی را یکی از پنج اصل اقتصاد مقاومتی دانست و بیان داشت: برون گرایی یعنی رونق صادرات و کنترل واردات و پیدایش این باورکه هر کشوری با ایران مبادله کند سود خواهد برد و اگر ما در حوزه اقتصاد برنامه ریزی درست داشته باشیم می‌توانیم در مبادلات بین المللی سود کرده به گونه‌ای که حتی آمریکا را در مبادلات اقتصادی زمین گیر کنیم و اقتصاد مقاومتی به ما آموخت در زیر فشار آمریکا هم می‌توانیم روابط اقتصادی خود را با دیگر کشور‌ها حفظ کنیم.

عبدالملکی، توجه به صادرات کشور را یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی عنوان کرد و یاد آور شد: اگر کشور ما در صادرات مشکلات متعددی دارد؛ علتش تحریم‌های خارجی نیست بلکه متاسفانه به دلیل مشکلات سیستم گمرکی و کاغذ بازی در حوزه صادرات است و این مانع چرخ صادرات کشور را از کار انداخته است لذا باید برای برون رفت از این مشکل، دولت راهکار‌های اساسی که بسیار هم ساده است را در دستور کار خود قرار دهد.

وی معتقد است اگر می‌خواهیم شاهد جهش صادرات در انقلاب اقتصادی باشیم باید مسئولیت صادرات غیر نفتی برعهده وزارت امور خارجه باشد و این وزارتخانه توسط سفرای خود؛ برنامه‌ای را برای صادرات طراحی کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید آرمان‌های انقلاب اسلامی را توسط کالا‌هایی که به کشور‌های جهان ارسال می‌کنیم منتقل سازیم چرا که انتقال آرمان‌های انقلاب فقط با حضور نظامی میسر نمی‌شود به عنوان مثال ما باید بعد از پایان جنگ در کشور سوریه، حداقل شاهد رشد ۲۰ درصدی صادرات کالا‌های ایرانی می‌بودیم تا با این وسیله، دیپلماسی و فرهنگ ایرانی را به این کشور بهتر منتقل کنیم.

عبدالملکی عنوان داشت: تحریم‌های ایران برای آمریکایی‌ها نیز هزینه دارد و این کشور بابت این تحریم‌ها تا کنون ۲۷۰ میلیارد دلار متضرر شده است لذا ما باید با تکیه بر اقتصاد کشور این تحریم‌ها را بی اثر کنیم و هنگامی که آمریکا ببیند تحریم‌هایش بی اثر است خودش برای برداشتن تحریم‌ها پیشقدم می‌شود و آنجاست که برگ برنده در دستان ما خواهد بود.

عبدالملکی با اشاره به قرداد ۲۵ ساله چین با ایران، این قرارداد را به طور کلی مطلوب ارزیابی کرد، اما افزود: چین قصد دارد وابستگی خودش را به آمریکا قطع کند و نگاهش را به سمت غرب آسیا معطوف کرده و ایران نیز از کشور‌های محوری در این رویکرد است بنابراین با افزایش قدرت چانه زنی خود می‌توانیم این قرارداد را به سمت برد – برد هدایت کنیم.

وی همچنین شرط چین مبنی بر اینکه مایل به افشای جزئیات این قرارداد نیست را یک شرط بی اساس عنوان کرد و گفت: طرف ایرانی نباید زیر بار چنین شرطی می‌رفت چرا که اصل مردم داری دینی، اعتماد سازی و جلب مردم است و خطای راهبردی این قرارداد محرمانه دانستن آن است.

عبدالملکی اذعان داشت:‌ای کاش این دولت مجری قرارداد با چین نبود چرا که در جریان برجام نشان داد مذاکره کننده خوبی نبوده و از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار نیست. این درحالی است که این نوع قرارداد‌ها باید فاز به فاز منعقد واگر سودآور بود فاز بعدی آن اجرا شود.

وی به تولید خودرو در کشور اشاره کرد و خودکفایی در حوزه خودرو و رقابت سالم در بین تولید کنندگان این صنعت را یکی از نشانه‌های رسیدن به کیفیت بالا و استاندارد‌های جهانی برشمرد و ابراز داشت: متأسفانه هم اکنون ساختار صنعت خودرو، فرهنگ و ضوابط آن به گونه‌ای در کشور تنظیم شده است که ما به جز مونتاژ کار دیگری انجام نمی‌دهیم. این درحالی است که باید رقابت در صنعت خودرو افزایش یابد و هر کسی که خودروی استاندارد تولید کرد باید مجوز تولید بگیرد در حالی که هم اکنون چنین نگاهی وجود ندارد.

عبدالملکی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار با سران قوا در ماه‌های اخیر خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سه اصل دانایی، همت و شجاعت را موجب رشد کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی برشمردند و امیدواریم دولت جدید با تکیه‌بر این سه اصل موجبات پیشرفت و تعالی کشور را فراهم سازد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار