دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اعتیاد، معضلی که همچنان پابرجاست/ چه کنیم که نوجوانان به سمت مواد مخدر نروند؟

اعتیاد از آن دست آسیب‌های اجتماعی است که اگر از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آن استفاده نشود، موجب بروز آسیب‌های دیگری نظیر طلاق، بیکاری و .... می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۹ - 18April 2021

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: استعمال مواد مخدر و گرایش نوجوانان و جوانان امروزی به سمت امتحان حداقل یک بار مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی جزو موضوعاتی محسوب می‌شود که اگر جلوی آن گرفته نشود، چه بسا زمینه به تباهی کشیده شدن یک فرد را فراهم خواهد کرد.

نوجوانان امروزی به‌دلیل عدم آگاهی از مضرات و زیان‌هایی که در آینده در صورت مصرف مواد مخدر گریبان آن‌ها را خواهد گرفت و بعضاً از روی سرگرمی به سمت مواد مخدر می‌روند و به همین دلیل است که اکثر درمانگرانی که در مراکز بازپروری معتادان فعالیت می‌کنند، بر این باورند که آگاهی بخشی و کنترل فرزندان از سوی خانواده می‌تواند جوانان را از عاقبت شوم مصرف مواد مخدر آگاه کند.

متأسفانه در جامعه امروز، این پدیده خانمان سوز به سمت نوجوانان و دانش آموان نیز رفته است و اگر در گذشته دست یک دانش آموز سیگار مشاهده می‌شد، همه تعجب می‌کردند و به‌دنبال علت آن می‌گشتند، اما امروز این موضوع به یک امر عادی در برخی از مدارس تبدیل شده است و طبیعی است که احتمال گرویدن این افراد به مواد مخدر بیشتر از سایرین نیز خواهد بود، لذا فروشندگان مواد مخدر و قاچاقچیانی که هدفی جز کسب درآمد ندارند، براساس اطلاعات و گزارش‌های موجود، در حال حاضر در اطراف مدارس بیشتر دیده می‌شوند و آن‌ها به این باور رسیده‌اند که دانش آموزان به راحتی به سمت مواد مخدر خواهند رفت.

اعتیاد موضوعی است که نه تنها نوجوانان را در آینده با مشکل مواجه خواهد کرد بلکه افراد با سن بالا نیز امروز درگیر این موضوع شده‌اند که نه تنها این موضوع خود فرد را به تباهی و تنهایی کشانده بلکه زمینه‌ای شده تا زندگی آن‌ها نیز از هم پاشیده شود؛ به طوری که در جامعه امروز بیش از ۵۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد صورت می‌گیرد؛ بنابراین اعتیاد به مواد مخدر از آن دست آسیب‌هایی تلقی می‌شود که اگر برطرف نشود، می‌تواند موجب ظهور آسیب‌های دیگر نظیر طلاق، بیکاری و.... شود.

اینکه مصرف مواد مخدر به زیان انسان است بر کسی پوشیده نیست، اما اگر به نکاتی نظیر کنترل بیشتر خانواده بر فرزندان، کنترل فضای مجازی، انتخاب دوست مناسب، برخورد قضائی با فروشندگان مواد مخدر که بازدارندگی لازم را داشته باشد، فرهنگ سازی مناسب، در دسترس نبودن مواد مخدر و..... توجه شود، قطعاً افراد کمتری در دام مواد مخدر و استعمال آن خواهند افتاد.

در این زمینه طبیعی است که نیرو‌های امنیتی و انتظامی به خوبی به وظیفه خود عمل می‌کنند، اما قطعاً عامل مهمی که می‌تواند آمار معتادان و به خصوص معتادان نوجوان را کاهش دهد، فرهنگ سازی و نظارت خانواده‌هاست. برای مثال امروز اگر دست هر نوجوانی گوشی موبایل نبینیم، تعجب خواهیم کرد و متأسفانه فضای مجازی امروز به بستری برای جولان فروشندگان مواد مخدر تبدیل شده است و از طرفی تبلیغاتی که این افراد در فضای مجازی انجام می‌دهند به نحوی است که اگر فردی آگاهی خوبی از مضرات مصرف مواد مخدر نداشته باشد، به سمت آن خواهد رفت.

بنابراین خانواده‌ها باید بر نوع رفتار فرزندان در فضای مجازی کنترل لازم را داشته باشند. نکته دیگر دوستان ناباب است و براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، بیش از ۶۰ درصد معتادان از طریق دوستان خود به سمت مواد مخدر رفته‌اند. از نظارت خانواده و مدارس بر نوع رفتار دانش آموزان که بگذریم، جا دارد به وظیفه‌ای که بر گردن نیرو‌های امنیتی و انتظامی در برخورد با فروشندگان مواد مخدر است نیز اشاره کنیم و با اینکه در موضوع اعتیاد دستگاه‌های بسیاری وظیفه دارند، اما پلیس فراتر از وظایفش نیز انجام داده است که راه‌اندازی مراکز بازپروری و درمان معتادان از آن دست وظایف محسوب می‌شود.

نیروی انتظامی همواره براساس وظیفه ذاتی‌اش که همان تأمین امنیت و ایجاد فضایی آرام برای مردم است، برخورد با فروشندگان مواد مخدر و سوداگران مرگ را در اولویت کار‌های خود قرار داده است، به طوری که طبق سخنان اخیر سردار «مجید کریمی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا میزان کشفیات انواع مواد مخدر توسط جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود هزار و ۱۵۰تُن و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی بالغ بر ۲۱۷ تُن  بود.

با توجه به اظهارات سردار کریمی کشفیات مواد مخدر در سال ۹۹ رکورد جهانی را شکست و پلیس توانست یک هزار و ۱۵۰ تن انواع مواد مخدر که ۲۰ تن آن شیشه بود را کشف کند. این حجم از کشفیات نشان از اشراف نیرو‌های انتظامی بر مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دارد و طبیعی است که وقتی در همسایگی کشوری چون افغانستان قرار داریم، بیشتر از سایر کشور‌ها در معرض تهدید انواع مواد مخدر باشیم.

کشوری که میزان تولید مواد مخدر در آن نسبت به ۲۰ سال گذشته ۵۰ برابر شده است و نکته مهم دیگر اینکه مقصد ۹۰ درصد ترانزیت مواد مخدر کشور‌های اروپایی هستند، اما مسیر آن‌ها از ایران است و نیرو‌های پلیس به اقتضای ظرفیتی که دارند الحق والانصاف توانسته‌اند به بنیان‌های اقتصادی گروه‌های مختلف ضربات سنگینی را وارد کنند که کشفیات سال گذشته مورد تقدیر سازمان ملل نیز قرار گرفت.

پلیس علاوه بر برخورد با فروشندگان مواد مخدر، در زمینه جمع‎آوری معتادان و انتقال آن‌ها به مراکز بازپروری نیز فعالیت داشته است به طوری که درحال حاضر با کمک پلیس، ۸۰ درصد معتادان ساماندهی شده اند؛ بنابراین اگر همه دستگاه‌هایی که در زمینه رسیدگی به وضعیت معتادان وظیفه داشتند، به وظیفه خود به بهترین نحو احسن عمل می‌کردند، در آینده‌ای نزدیک اصلاً شاهد آسیبی به نام اعتیاد نبودیم.

موضوع اعتیاد قطعاً جزو آسیب‌هایی محسوب می‌شود که نمی‌توان در قالب یک گزارش به تمام مطالب آن پرداخت، اما بیان نکات فوق به همین مقدار نیز، نشان از اهمیت این موضوع در جامعه دارد.

درحال حاضر دو درصد دانش آموزان به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند و به طور کلی بیش از دو میلیون نفر نیز در کشور معتاد متجاهر هستند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم که آینده سازان این مرز و بوم بیش از این به سمت مصرف مواد مخدر نروند، باید به نقش والدین در تربیت و کنترل فرزندان و فرهنگ سازی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مضرات مواد مخدر که می‌تواند بنیان یک خانواده را سست کند، بیشتر از گذشته توجه کنیم تا به امید خدا با همکاری مردم و مسئولان، در آینده‌ای نزدیک شاهد جامعه‌ای عاری از اعتیاد باشیم.

گزارش از احسان یعقوبی

انتهای پیام/117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار