تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آل سعود برای پایان دادن به جنگ یمن منتظر آمریکایی‌هاست/ سعودی‌ها چاره‌ای جز مذاکره با یمنی‌ها ندارند

حسین اکبری گفت: سعودی‌ها منتظر هستند تا رابطه خود را با آمریکا تنظیم کنند و بر اساس آن رابطه برای یمن تصمیم بگیرند؛ پس تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.
کد خبر: ۴۵۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶ - 21April 2021

آل سعود برای پایین دادن به جنگ یمن منتظر آمریکایی‌هاست/ سعودی‌ها چاره‌ای جز مذاکره با یمنی‌ها ندارند«حسین اکبری» تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، درخصوص پایان جنگی که سعودی‌ها علیه یمنی‌ها به راه انداخته‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت یمن به جایی رسیده که هم سعودی‌ها و هم کشور‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، باید برای آتش‌بس تصمیم بگیرند. یمنی‌ها در ۲۰ روز گذشته بیش از ۲۰ عملیات در سطح گسترده با پهپاد و موشک انجام دادند. 

وی ادامه داد: جایی در یمن باقی نمانده است که سعودی‌ها آنجا را نزده باشند؛ آنها ملت مظلوم یمن را محاصره اقتصادی کرده‌اند، اجازه درمان بیماران آنها را نمی‌دهند؛ یعنی برخورد کاملاً غیرانسانی دارند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در دنیایی که غربی‌ها ادعای حقوق بشری دارند، هیچ جنایت حقوق بشری بالاتر از این در تاریخ سراغ ندارند، ولی آن‌ها با کمال افتخار سکوت می‌کنند. آن‌ها حقوق بشر را به‌عنوان ابزار در جهت تامین منافع غربی‌ها می‌خواهند، نه برای حل مشکل بشر!

اکبری افزود: با توجه به حجم عملیاتی که یمنی‌ها انجام می‌دهند، هر روز خسارت سنگین اقتصادی برای سعودی‌ها وارد می‌شود؛ ولی سعودی‌ها نمی‌توانند تغییر جدی در یمن ایجاد کنند.

وی گفت: سعودی‌ها چاره‌ای ندارند جزء این که راهی برای مذاکره پیدا کنند، اما می‌دانند که در این شرایط اگر بخواهند دست خالی برگردند ممکن است حکومت خاندان آل سعود از بین برود و طبیعی است در حوزه منطقه و بین‌الملل آن غرور و هیمنه‌ای که برای خود قائل هستند شکسته می‌شود و اعتبار جهانی و اعتبار منطقه‌ای خود را از دست می‌دهند و هم با مشکلات داخلی مواجه می‌شوند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: با توجه وضعیتی که در جنگ عربستان علیه یمن برای سعودی‌ها پیش آمده است، آنها می‌خواهند با هزینه کم از این صحنه خارج شوند؛ اما انصار الله یمن فشار‌ها را علیه آل سعود مضاعف می‌کند.

اکبری گفت: سعودی‌ها منتظر هستند رابطه خود را با آمریکا تنظیم کنند و بر اساس آن رابطه برای یمن تصمیم بگیرند. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. بر این اساس من تصور می‌کنم جنگ علیه یمن ادامه خواهد داشت تا زمانی که سعودی‌ها به یک نتیجه مشخصی برسند.

وی در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه آیا کشوری وجود ندارد که در این خصوص میانجی‌گری کند؟ اظهار داشت: خیر. ولی همه به نوعی منتظر هستند تا ببینند روابط این سیستم اداری جدید آمریکا با سعودی در چه سطحی بسته می‌شود، چون به هر حال تا دیروز ترامپ از سعودی‌ها حمایت می‌کرد و سعودی‌ها هم پول داشتند و هزینه می‌کردند. الان به نقطه‌ای رسیده که باید تصمیم‌گیری کنند. حتما در این تصمیم گیری‌ها، سعودی‌ها بیش از همه در معرض خسارت هستند. من فکر می‌کنم، شرایط به نحوی است که حداکثر در یک ماه آینده طرفین به این نتیجه می‌رسند که وارد یک مرحله‌ای از مذاکره شوند.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار