عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

غنی‌سازی ۶۰ درصد خلاف قوانین آژانس نیست/ طرف غربی باید تنبیه شود

عباس‌زاده گفت: فعالیت‌های ایران در زمینه امور هسته‌ای کاملاً در چارچوب قانون، موازین اخلاقی، عدالت و انصاف است. در حال حاضر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل نکرده که طبیعتاً باید تنبیه شود.
کد خبر: ۴۵۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ - 20April 2021

غنی‌سازی ۶۰ درصد خلاف قوانین آژانس نیست/ طرف غربی باید تنبیه شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی اظهار داشت: غنی‌سازی طی چند مرحله صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال ۲۰ درصد یک مرحله است، ۹۰ درصد مرحله دیگری است بنابراین ۶۰ درصد هم یک مرحله است. البته آن‌گونه که از متخصصان امر شنیدم، فرآیند غنی‌سازی خطی نیست و به‌نوعی نقطه‌ای است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا ایران توانایی غنی‌سازی بیش از ۶۰ درصد را هم دارد و در صورت افزایش درصد غنی‌سازی، ازنظر سیاسی برای ایران مشکلی پیش نخواهد آمد؟ افزود: در حال حاضر عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم. به هر کیفیت و کمیتی که چارچوب‌های آژانس مشخص کرده می‌توانیم غنی‌سازی را انجام دهیم. البته فعالیت‌های ما در چارچوب پروتکل‌های این آژانس است که برای کل جهان جایگاه قانونی دارد، بنابراین غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰درصد براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و از این نظر مشکل قانونی نداریم.  

عباس‌زاده در ادامه تصریح کرد: البته در برجام و پروتکل الحاقی، تعهداتی فراتر از چارچوب‌ها و استاندارد‌های آژانس پذیرفته بودیم و دولت ایران نظارتی بالاتر از حد پروتکل‌های آژانس بین‌المللی اتمی را پذیرفت؛ بنابراین بحث روی تعهدات و نظارت‌هایی است که فراتر از پروتکل‌های آژانس بین‌المللی اتمی و در چارچوب برجام ملزم به رعایت آن‌ها شده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همه فعالیت‌های ایران تحت نظارت استاندارد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، خاطرنشان کرد: دولت ایران در بحث برجام پروتکل الحاقی یک‌سری محدودیت‌ها و نظارت‌هایی فراتر از نظارت‌ها و یادمان‌های آژانس پذیرفته بود که در قبال این‌ها قرار بود تحریم‌ها را لغو کنند، جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کرد، اما طرف غربی نه‌تن‌ها در لغو تحریم‌ها هیچ قدمی برنداشتند بلکه تحریم‌ها را سخت‌تر و گسترده‌تر هم کردند.

عباس‌زاده در پایان یادآور شد: طبق قانون اقدام راهبردی که مجلس تصویب کرد، ضرب‌الاجلی به طرفین غربی برای بازگشت به تعهدات و لغو تحریم‌ها داده شد که اگر در راستای لغو تحریم‌ها عمل نکنند، جمهوری اسلامی ایران هم به تعهداتی که در برجام پذیرفته عمل نخواهد کرد یا آن را معلق خواهد کرد؛ بنابراین فعالیت‌های ایران درزمینهٔ امور هسته‌ای کاملاً در چارچوب قانون، موازین اخلاقی، عدالت و انصاف است. در حال حاضر طرف مقابل به تعهدات خودش عمل‌نکرده که طبیعتاً باید تنبیه شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها