بهاروند خواستار رفع مشکلات مصدومان شیمیایی دردسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی شد

معاون وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواستار رفع مشکلات در مسیر دسترسی مصدومان شیمیایی کشور به دارو‌ها و تجهیزات مورد نیاز در پی تحریم‌های آمریکا شد.
کد خبر: ۴۵۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴ - 20April 2021

بهاروند خواستار رفع مشکلات مصدومان شیمیایی دردسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بیست و پنجمین کنفرانس سالانه کشور‌های عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی با «فرناندو آریاس» مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ملاقات کرد.

در این ملاقات زمینه‌های ارتقای همکاری بین سازمان و جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این جلسه بر ضرورت اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض همه مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و رعایت تعهد کشور‌ها در کنوانسیون پیرامون تبادل مواد و تجهیزات شیمیایی برای استفاده‌های صلح آمیز، رفع موانع تجارت بین کشور‌های عضو و عدم اعمال تحریم‌های اقتصادی بین کشور‌های عضو تأکید کرد.
وی ضمن اشاره به این‌که ایران بزرگترین کشور قربانی سلاح شیمیایی در تاریخ معاصر است، تأکید کرد که به‌رغم گذشت بیش از سه دهه از تجربه تلخ به کارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم صدام علیه نظامیان ایران و همچنین علیه غیرنظامیان ایرانی و حتی عراقی، هنوز مشاهده رنج مصدومان شیمیایی اجازه نمی‌دهد که این خاطره دهشتناک فراموش شود؛ به خصوص این‌که دسترسی کامل مصدومان شیمیایی به دارو‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز آن‌ها در اثر تحریم‌های یکجانبه ظالمانه با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.
بهاروند اضافه کرد: ایران استفاده از سلاح شیمیایی را در هر نقطه از جهان و تحت هر شرایطی محکوم می‌کند و به آرمان‌های کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی وفادار است و به آن احترام می‌گذارد.
معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین اظهار داشت: بی‌تردید جهان عاری از سلاح شیمیایی بدون انهدام کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی امکانپذیر نیست.

* تسلیحات شیمیایی آمریکا هر چه سریع‌تر تحت نظارت کامل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی معدوم شود
وی ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده آمریکا به عنوان تنها کشوری که رسما از این تسلیحات برخوردار است به تعهدات خود عمل کرده و تسلیحات شیمیایی این کشور هر چه سریع‌تر تحت نظارت کامل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی معدوم شود.
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه از مدیرکل سازمان خواست که مساعی جمیله خود برای دسترسی کامل مصدومان شیمیایی کشورمان به همه دارو‌ها و تجهیزات مورد نیاز و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه بر این امر را با قوت بیشتری ادامه دهد.
بهاروند همچنین بر حفظ ماهیت فنی و تخصصی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تأکید و نسبت به استفاده سیاسی از مکانیسم‌های این سازمان توسط بعضی کشور‌ها هشدار داد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار